HansT Startet 25.Februar.2009 Del på Facebook Startet 25.Februar.2009 Hei. Har kommet frem til at det blir lettest og billigs og støpe en septik tank selv(glassfiber). Er det noen her som har gjort dette før,som kanskje kan komme med noen tips? eller er det kanskje noen som har en tank liggende?Tanken må ha 3kantete ender pga at den skal ligge under en benk ute mot borde...slike tanker er vanskelig og få tak i og de få jeg finner koster skjorta og litt til.vil jo ha størst mulig tank på den lille plassen jeg har til å ha en slik tank... Hansi_ Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 25.Februar.2009 Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 De båtene jeg har vært ombord i med septik støpt i glasfiber og polyester har luktet das i hele båten. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 25.Februar.2009 Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 Anbefaler Plast tank. Glassfibern Har lett for å trekke lukten av Pudritten Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
HansT Svart 25.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 Okay,vis det er stort fare for lukt så hiver jeg denne idèen fort fra meg...menne er det noen som vet om noen som lager slike tanker på mål for er grei pris? Sitér dette innlegget Link to post
sjurbukta Svart 25.Februar.2009 Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 prøv plastinvent a/s, de støper tanker på mål Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 25.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 Har hørt med de og de lagde ikke så "små" tanker på mål...Tanken blir på ca 50-60 liter. Sitér dette innlegget Link to post
sjurbukta Svart 25.Februar.2009 Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 du kan jo spørre pris på et mek.verksted for å få sveist en i syrefast stål Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 26.Februar.2009 Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 Vil anbefale syrefast. Så er det gjort en gang for alle Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 26.Februar.2009 Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 Ilas marine sveiser tanker etter mål. 23 16 76 60 Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Cato Svart 26.Februar.2009 Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 Ta en titt på denne- Dette var jo genialt. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.Februar.2009 Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 Det går fint å bygge en svartvannstank i glassfiber. Form tanken til av Divinycell. Når du laminerer på innsiden bruker du lavere glassprosent en godt håndverk skal tilsi. Jotun har coating for slike tanker. Sitér dette innlegget Link to post
monique Svart 26.Februar.2009 Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 Har selv laget tank i glassfiber, ingen lukt fra den, det er bare å gjøre som Mulligan har beskrevet, i tillegg smør tanken innvendig med epoxy primer og topcoat. Forsvaret har også slike tanker på sine båter , ingen problemer med lukt der heller. Og til de som tror at syrefast er tingen, kan jeg opplyse at det var en syrefast tank som var i min båt, luktet noe j***** , og mye tæring, så de må sjekkes de også, de holder ikke evig. Til de som eventuelt har problemer med lukt, hva med å tilsette litt kalksalpeter i toalettet, det fjerner lukten, brukes bla. av kommunene på pumpestasjoner som har lukt plager. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 26.Februar.2009 Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 Form en polystyrenblokk/eller lim sammen plater til en blokk (Isopor) etter det rommet du har til rådighet. Lag den en cm eller to mindre alle veier og rund av kanter og hjørner litt. Kle den med alufolie som du taper fast og helstøp rundt med glassfiber. Så kan du angripe saken på to måter. Enten skjærer du ut et hull til mannlokk og heller på litt løsemiddel som spiser opp polystyrenet inni tanken, eller du kan skjære hele tanken i to og ta ut støpeformen. Så setter du delene sammen igjen og støper ei reim rundt i skjøten med glassfiber og polyester. Jeg har brukt den siste metooden med bra resultat. Skal ikke være noe problem med å spise opp polystyrenet med løsemiddel eller bensin eller noe heller. Bare gjør dette forsiktig og i etapper pga brannfaren ved varmgang. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 26.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 Takk for mange gode råd og tips... må jo behandle tanken på en måte både inni og utvendig uansett,så hvorfor ikke bruke topp\gel coat ja... Tuffff, hvor mange lag med glassfiber brukte du?Genial ide det der med isopor form... Sitér dette innlegget Link to post
toffer Svart 26.Februar.2009 Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 ville brukt dion polyester til dette,også kalt vinyl plast..og vanlig 600gr glassfiber matte og peroxcide 11 herder... Sitér dette innlegget Link to post
toffer Svart 26.Februar.2009 Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 ville brukt dion polyester til dette,også kalt vinyl plast..og vanlig 600gr glassfiber matte og peroxcide 11 herder... Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Vi hadde masse Bend og rørdeler i syrefast nå. Alt sammen Tæra opp på Svartvanns siden. Nå har vi gått over til andre metaller Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
tuffff Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Tuffff, hvor mange lag med glassfiber brukte du?Genial ide det der med isopor form... Det husker jeg ærlig talt ikke. To-tre lag 400 g. matte burde vel holde. Det var i den gata der. Bare husk på å dekke all Isopor med tape (jeg brukte vanlig malertape) og alufolie. Polyester spiser polystyren (Isospor). mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 28.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Okay.blir nok til at jeg støper en tank selv..regner med at jeg gjør det på den måten tuffff har gjort det... På den måten vil jeg få en tank som passer best inn i båten og som jeg får utnyttet mest volum av... Takker for mange tips og råd... Hansi_ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.