Jump to content

"Eksos støvel" med ejektor virkning i båt?


mateco

Recommended Posts

Finnes "eksos støvel" som er konstruert slik at den, med vannets passering, har en ejektor virkning på eksosen?

 

Ser for meg at en slik ville ha en gunstig effekt på motor når man kan få en vakuum som påvirker til mindre eksos mottrykk!

 

Hvis den finnes, hvordan er den i såfall utformet??

 

:sailing:

Bjørn

 

Red: Måtte legge til båt i tittelen så emnet fikk et "maritimt" tittel!! :yesnod:

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Progress Ingeniør har slike støvler, men det er en fare for undertrykk i eksosen. Turboer er ikke konstruert for under trykk og vil gå i stykker.

 

Heisann Veslehjem, og velkommen som forum skribent!! :seeya:

 

Prøvde å google Prosess Ingeniør men får bare snarveier til en web-side som synes nedlagt!

Du skriver at "det er en fare for undertrykk i eksosen" men det må vel være en del av hensikten med en "ejektor" støvel. Eller mener du at undertrykket kan bli så stort at eksosutløpet med slanger, risere, turbinhus, kan kollapse??

 

Motoren vil jo produsere eksos ved belastning. Mener du at denne støvelen er så effektiv at den allikevel vil skape et undertrykk i eksossystemet??

 

Har du en link til denne "eksos støvelen" eller til firmaet du henviser til??

 

:sailing:

mvh

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hvis Veslehjem har rett, så er det mange ødelagte turboer rundt om kring ... :smiley:

 

Progress Ingeniørfirma har (hadde i alle fall) Salisbury eksos-støvler i sitt sortiment. Disse gir ikke mottrykk av betydning, det er bl. a. en relief outlet og sladrehull øverst i støvelen. Forøvrig er det ikke mye mottrykk en moderne diesel skal ha i eksosen -- de fleste har for mye heller enn for lite.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Heisann Veslehjem, og velkommen som forum skribent!! :seeya:

 

Prøvde å google Prosess Ingeniør men får bare snarveier til en web-side som synes nedlagt!

Du skriver at "det er en fare for undertrykk i eksosen" men det må vel være en del av hensikten med en "ejektor" støvel. Eller mener du at undertrykket kan bli så stort at eksosutløpet med slanger, risere, turbinhus, kan kollapse??

 

Motoren vil jo produsere eksos ved belastning. Mener du at denne støvelen er så effektiv at den allikevel vil skape et undertrykk i eksossystemet??

 

Har du en link til denne "eksos støvelen" eller til firmaet du henviser til??

 

:sailing:

mvh

Bjørn

 

Hei

Det jeg mente var at eksos støvlen kan skape under trykk (vakuum) i eksos slangen. Jeg fikk beskjed av selgeren til Progress at når jeg var fedig med montasjen så MÅTTE kontrollere trykket i eksosen når jeg kjørte i masjfart. For den støvelen var så effektiv at den kunne lage vakuum i eksosen.

Grunnenene til det kunne oppstå vakumet i Salisbury støvlen jeg kjøpte var feilmontasje, stor fart, overdim på eksos slangen og lite kjølevann ++. Den kunne også skape et overtrykk i viss tilfeller.

Det er noen år siden jeg holdt på så jeg har ikke/finner ikke noe link/info om støvlen nå, men jeg har støvlen liggende så jeg kan ta noen bilder viss det er intresse.

Skal rote litt til i "arkivet" å se om jeg finner monteringsanvisningen.

 

Mvh

Vidar

Link to post
Share on other sites

Jeg har et par støvler med ejektor.....

 

03052008035.jpg

 

Har lurt litt på om de skulle vært større.....har litt problemer med varmgang og mangler 400 rpm. Dette ble ettermontert da båten "sugde" inn eksos i cockpit under gange. Støvlene skulle slippe ut eksosen ut lengre bak båten.

Virker som støvlene her er montert langt under bunnen og de må da bremse en del! Har det ikke vært bedre å flyttet de opp slik at utløpet ligger i flukt med bunnen??

 

Er dette noe som skal øke effekten på motoren? Blir ikke motstanden med å dra dette gjennom vannet tilsvarende (eller større) den eventuelle effektøkningen?

Synes også at Jorg-1 har litt dype støvler!

 

Rett monterte støvler står i kant med bunnen i forkant og skrår oppover derfra (akterover) så motstand er ikke et tema.

:yesnod:

SW, Hva synes du om Jorg-1 sitt opplegg??

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg har et par støvler med ejektor.....

 

Har lurt litt på om de skulle vært større.....har litt problemer med varmgang og mangler 400 rpm. Dette ble ettermontert da båten "sugde" inn eksos i cockpit under gange. Støvlene skulle slippe ut eksosen ut lengre bak båten.

 

Begynte varmgang, og tap av turtalll etter denne installasjonen??

 

Varmgang... kan være mye.... men kutt ut dette opplegget og sjekk deretter.... varmgang kan gi mye problemer ... opp til havari...

 

400 RPM under "normalt" er mye ... du gir inn full diesel (som gir stort bang) og mye varmeutvikling .... som igjen vil bety mye varme son skal ledes vekk... 400 rpm mindre vil bety at mindre råvann, og ferskvann sirkulerer ... som sammen med høyere dieselforbrenning (og varmeutvikling) er negativt.

 

Ville selv ha gått tilbake til hvordan Windy leverte båten... og hvis alt var bra hadde jeg lagt eksosen ut til siden hvor den vil bli ledet vekk bedre uten mottrykket og friksjonen som dette opplegget vil gi...

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Det var ikke Windy som leverte båten...men Draco, Flekkefjord. Windy lagde kun Zircon (samme båt men uten fly). Problemer med varmgang på den ene motoren har kommet i ettertid da den også har mistet fart....men jeg har renset opp alle kjølere (mye rusk) så jeg regner med at varmgang er historie. Eksos støvlene ble montert som et prøveprosjekt da denne båten er byggnr 1 fra Draco i Opal serien. Den er ca 400kg tyngre da det er brukt mer polyester en de påfølgende produserte båter. Denne båten gikk også som testbåt for Volvo Penta da det var de første KAMD42A som kom på markedet. (Da var toppfart og turtall i orden.)

 

Historien bak båten er forbløffende med besøk av sjeiker ombord under lanseringen osv,osv. Båten ble solgt i Tyskland på båtmesse (alle Opaler ble eksportert) og havnet tilbak i Norge i 2002.

 

Men vi snakker støvler her....jeg kjøper historien om at de skulle vært flyttet litt opp. De ble i sin tid montert (originalt) for å unngå eksosinntrenging i cockpit under rolig gange.

Link to post
Share on other sites

SW, Hva synes du om Jorg-1 sitt opplegg??

 

Jeg e ikkefagmann på dette -- men har diskutert mitt eget opplegg med fagmann -- og forholder meg til det jeghar fått anvisninger og begreper på. Dette her som Jorg-1 har må jo bare streke i vannet, kan ikke se at det skulle kunne ha noen bedre effekt enn å ha utløpet i kant med bunnen.

 

Så her ser det ut hos meg:

 

100_0075.jpg

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...