Helge Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Jeg kjøpte for noen uker siden enda en båt (brukt) og er såvidt i gang med litt finpuss og forbedringer. Det er en 1993 Skibsplast 450VS. Mens denne båten i OMC-utgave (Seabird 1500) hadde fast 50 liter bensintank i rustfritt stål som standard fra Skibsplastfabrikken, så var fast tank tilleggsutstyr når båten ble solgt som Skibsplast 450 VS. Den båten jeg har kjøpt har en gammel liten bærbar tank og jeg ønsker å montere fast tank. "Original" 50 liter ståltank fra Skibsplast koster over 8000 hvilket jeg synes var mye. Så ser jeg at maritim.no har en 91 liter fast plast-tank som etter målene skal passe inn med bra margin bak i båten. Inkludert bensinslange, lufteslange, skroggjennomføring for påfylling og lufting samt Faria fuel-giver som passer til det hvite Faria tankinstrumentet som allerede står i båten så kommer ikke plasttanken seg på mer enn drøyt 3000 kr. Dette er vel ikke noe å "tanke"/tenke på vel? Med mindre noen har veldig gode argumenter mot løsningen med plasttanken så velger jeg nok å gå for den. Quote Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
olews Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Plasttanken er jo godkjent for formålet så du kan trygt installere den. Resten er følelse og smak og behag. Men mange har sterke meninger om stål kontra plast. Jeg ville valgt plast, liker ikke for mye harde ting ombord om jeg kan slippe. Sjekk ekstra om den er godkjent for ditt formål ! Ole Quote Ole S/Y Algol Link to post
Helge Posted February 27, 2009 Author Share Posted February 27, 2009 Plasttanken er jo godkjent for formålet så du kan trygt installere den. Sjekk ekstra om den er godkjent for ditt formål ! Denne 91 liter plast bensintanken er nok godkjent den når maritim.no selger en serie slike tanker nettopp som BENSINtank. Kunne få kjøpt samme bensintanken hos Seatronic også. Resten er følelse og smak og behag. Men mange har sterke meninger om stål kontra plast. Jeg ville valgt plast, liker ikke for mye harde ting ombord om jeg kan slippe. Årsaken til at jeg tror jeg vil gå for plasttanken i dette tilfellet er både pris og størrelse. Men når tanken skal være bak under aktersofaen så betyr ikke plast/stål eller rød farge kontra grå/sølv noe for meg. Forskjellen i vekt er også relativt liten, men til fordel for plasttanken inntil den fylles med mer bensin enn det er plass til i ståltanken. Det jeg er/var usikker på var mere med hensyn til sikkerhet og om noen hadde stygge erfaringer med holdbarheten på plasttanker som drivstofftanker. Quote Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
JonnyBoy Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Jeg har akkurat laget ny tank i syrefast (316L) på 270 liter. Selv om jeg fikk kjøpt stålet til gunstig pris på jobb, er ikke syrefast direkte billig. Dessuten måtte jeg få noen til å sveise den for meg, koster litt penger det også (selv om det skjedde på kvedstid). Vekt er også et problem. Min tank i 2mm plate, ble ca 50 kg. Hadde jeg hatt muligheten til å velge en tank i plast, hadde jeg gjort det. Quote Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
arnulfs Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Hvor kan man finne plasttanker i størrelse 250 liter og oppover som er godkjent til diesel/bensin? Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.