Jump to content

Velge fast bensintank i plast kontra rustfritt stål?


Helge

Recommended Posts

Jeg kjøpte for noen uker siden enda en båt (brukt) og er såvidt i gang med litt finpuss og forbedringer. Det er en 1993 Skibsplast 450VS. Mens denne båten i OMC-utgave (Seabird 1500) hadde fast 50 liter bensintank i rustfritt stål som standard fra Skibsplastfabrikken, så var fast tank tilleggsutstyr når båten ble solgt som Skibsplast 450 VS. Den båten jeg har kjøpt har en gammel liten bærbar tank og jeg ønsker å montere fast tank. "Original" 50 liter ståltank fra Skibsplast koster over 8000 hvilket jeg synes var mye. Så ser jeg at maritim.no har en 91 liter fast plast-tank som etter målene skal passe inn med bra margin bak i båten. Inkludert bensinslange, lufteslange, skroggjennomføring for påfylling og lufting samt Faria fuel-giver som passer til det hvite Faria tankinstrumentet som allerede står i båten så kommer ikke plasttanken seg på mer enn drøyt 3000 kr. Dette er vel ikke noe å "tanke"/tenke på vel? Med mindre noen har veldig gode argumenter mot løsningen med plasttanken så velger jeg nok å gå for den.

 

450vs04s.jpg

Link to post

Plasttanken er jo godkjent for formålet så du kan trygt installere den. Resten er følelse og smak og behag. Men mange har sterke meninger om stål kontra plast.

Jeg ville valgt plast, liker ikke for mye harde ting ombord om jeg kan slippe.

 

Sjekk ekstra om den er godkjent for ditt formål !

 

 

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Plasttanken er jo godkjent for formålet så du kan trygt installere den. Sjekk ekstra om den er godkjent for ditt formål !

 

13307-35.jpg

 

Denne 91 liter plast bensintanken er nok godkjent den når maritim.no selger en serie slike tanker nettopp som BENSINtank. Kunne få kjøpt samme bensintanken hos Seatronic også.

 

Resten er følelse og smak og behag. Men mange har sterke meninger om stål kontra plast. Jeg ville valgt plast, liker ikke for mye harde ting ombord om jeg kan slippe.

Årsaken til at jeg tror jeg vil gå for plasttanken i dette tilfellet er både pris og størrelse. Men når tanken skal være bak under aktersofaen så betyr ikke plast/stål eller rød farge kontra grå/sølv noe for meg. Forskjellen i vekt er også relativt liten, men til fordel for plasttanken inntil den fylles med mer bensin enn det er plass til i ståltanken.

 

Det jeg er/var usikker på var mere med hensyn til sikkerhet og om noen hadde stygge erfaringer med holdbarheten på plasttanker som drivstofftanker.

Link to post

Jeg har akkurat laget ny tank i syrefast (316L) på 270 liter.

Selv om jeg fikk kjøpt stålet til gunstig pris på jobb, er ikke syrefast direkte billig. Dessuten måtte jeg få noen til å sveise den for meg, koster litt penger det også (selv om det skjedde på kvedstid).

Vekt er også et problem. Min tank i 2mm plate, ble ca 50 kg.

 

Hadde jeg hatt muligheten til å velge en tank i plast, hadde jeg gjort det.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...