Jump to content

Forsøpling på havet: er det greit?

jupan

Recommended Posts

Jeg stiller et spørsmål som selvfølgelig svarer seg selv med et stort "NEI". Men av og til kan man bare begynne å lure på om det er en selv som er rar.

En liten historie (rykende fersk) i lys av dette:

For tiden jobber jeg ute på en bebodd øy ca 30 minutters båttur fra fastlandet. Et flott restaurert sjøhus fra ca. 1850 som brukes som fritidsbolig av kunden vår. Vi er der noen dager nå og lager noen møbler og litt diverse detaljer. Vi har "pausekrok" i et av hjørnene som har en finfin utsikt utover sundet som går gjennom denne øyen, og som også fungerer som hovedåre fra den ene til den andre siden. Rutebåten går også gjennom her og det bor folk i hus og hytter langs hele kanalen/sundet.

I en av spisepausene i dag satt jeg og min gode kollega og beundret utsikten med en god kopp Regia kakao da vi så en snekke komme sigende gjennom kanalen. Jeg har et øye for detaljer stort sett, så jeg la ikke merke til noe spesielt utenom at det var en båt på vei mot oss. Sundet er her 3-delt, i et Y-kryss, og båtens fører begynte å tørne fordi han skulle til huset sitt som ligger rett forbi krysset i den ene retningen. Da han hadde tørnet og var på vei videre inn i sundet hvor huset hans ligger, så jeg med en gang at det lå noe og fløt i vannet der båten hadde gått. Vi har en liten jolle med påhenger for å komme oss til og fra kaien hvor vi tar hurtigbåten fra. Jeg tenkte som jeg alltid gjør med drivgods; dette er ikke bra. Jeg hater forsøpling og det er heller ikke bra å få slikt i baugen eller i propellen. Det som lå og fløt var en bensintank i stål, og den kom fra båten som nettopp hadde passert!!! Den hadde jo ikke operert seg selv ut av båten hans, så den hadde vært med som løsøre i båten. Vi plukket den opp og seg bort til "naboen" som hadde lagt til på bryggen sin, og spurte høflig om han hadde mistet denne. "Ja, stemmer det. Den mistet jeg visst... ehhhh.... øhhhhhh....." osv.....!!! Vi gav den bare til ham, og gjorde ikke noe nummer ut av det. Han var tydelig flau over å ha enten; 1. dumpet den i håp om at ingen så ham. 2. mistet den over bord og ikke giddet å plukke den opp. Jeg så også tydelig hvordan han snudde seg da han kjørte forbi 10 minutter før, og så i retning bensintanken, og fortsatte videre.

Jeg blander meg sjelden i andres valg, men når det er slik åpenlys forsøpling klarer jeg ikke å holde meg. Jeg kan heller ikke fordra når man ser at bilvinduet går ned og ting og tang flagrer ut av vinduet og ut i naturen vår. Helt meningsløst og unødvendig.

Håper det er få båtfolk her på forumet med de samme holdningene som enkelte "forsøplere".

Det er IKKE greit å hive ting på havet.

Miljøvennlig hilsen,

JRO

En annen stygg sak, som antakelig vil bite oss i halen et stykke inn i fremtiden, er den organiserte bruken av havet som søppelfylling. Mest kjent er kanskje historien fra Maldivene. For at turistene (som er viktigste inntektskilde) ikke skal være nødt til å se sin egen søppel, tar man bare 1 stk lagune og dumper all søpla der, uten noen form for skjerming mellom søppel og havvann, og uten nevneverdig utsortering av farlig avfall. Ute av syne, ute av sinn.

Bildeserie

Wikipedia

Tilsvarende prosjekt i Singapore (litt mer renslig og ryddig enn Thilafushi, men allikevel...)

Man kan bli deprimert av mindre. Tror jeg må ha en trøstepils eller to i kveld. Og selvsagt levere flaskene til resirkulering etterpå.

JRO, du gjorde det helt rett. Men du kunne jo brukt litt mer kjeft synes jeg.

Er det noe jeg blir j...lig forbanna på, så er det idioter som forsøpler. Ja, det ødlegger faktisk dagen min, viss jeg ikke får stramma opp vedkomne. :headbang:

Jeg anser meg på ingen måte som et miljøsvin, heller tvert i mot.

Men jeg hiver tomme ølbokser på sjøen, etter å ha "brukket" dem så de synker.

Saltvann har, så vidt jeg vet ingen problemer med å fordøye aluminium.

Hadde dette vært for 5 år siden for eksempel, så hadde jeg nok gitt han en grei overhøvling, men jeg har vel blitt flinkere til å velge mine slag med årene vil jeg tro. Men ja, det er jo helt berettighet med en liten lekse.

Selv om saltvann sikkert bryter ned aluminium med tiden, så er det vel INGEN VITS å hive ølboksene på sjøen når du kan levere de til resirkulering? Jeg fatter ikke vitsen egentlig. Det er overhodet ingen grunn til å bruke havet eller skogen som søppelbøtte når man kan levere søpla på en organisert fylling eller i en flaskeautomat. Men men, jeg dømmer ingen, selv om jeg synes at det er helt unødvendig.

...jeg hiver tomme ølbokser på sjøen, etter å ha "brukket" dem så de synker.

Jeg skal heller ikke fordømme noen - setter man sine egne små "synder" i perspektiv, blir det små dråper i havet.

Men jeg kan gi deg et godt argument for å følge Ravis eksempel: Aluminium er en svært ettertraktet råvare, og produksjonen av aluminium forbruker store mengder energi og gir dermed store co2-utslipp. Når man bruker resirkulert metall som råstoff i stedet for å produsere nytt metall, spares inntil 95% energi.

Kanskje slipper vi i fremtiden å seile sikksakk mellom alle de nye vindmøllene og havmøllene som eventuelt må bygges dersom energiforbruket fortsetter å øke i samme takt som nå...

Det irriterer meg grenseløst at jeg ikke kan stappe "burk" kjøpt i Sverige i panteautomaten i Norge.
Godt poeng....noen som kan følge det opp?

Butikkene gidder vel ikke håndtere bokser når de ikke "må". På samme måte som Elkjøp ikke akkurat oppfordrer kundene til å komme med gammelt EE-avfall, selv om de er pliktig til å ta imot.

Men det er jo bare å resirkulere alu-boksene sammen med annet glass og metall (som naturligvis heller ikke skal i restavfallet...). Forresten er det ikke lenge til vi kan kaste metall, og en del andre ting, rett i restavfallet fordi sorteringsanleggene som tar imot blir stadig mer avanserte. I mellomtiden overlever de fleste av oss litt ekstraarbeid rundt søppelsortering.

Heisan båtfolkens :seeya:

Fint tema dette! Jeg var med i et EU-prosjekt "Save the North Sea" som avdekket utrolig mye forsøpling av Nordsjøen. Prosjektet laget et omfattende dokumentasjonsmateriale som dessverre ikke er tatt i bruk og publisert, slik det burde vært gjort, fordi dette eventuelt måtte finansieres av et nytt prosjekt. Hvis det er noen her på BP som er interessert i materialet, så ta gjerne kontakt.

Som en kuriositet kan jeg nevne at prosjektgruppen besøkte et søppelmuseum på øya Texel utenfor kysten av Holland. Hele museet, inklusive bygning og innhold, besto av materialer og søppel som var samlet inn på strendene langs kysten og i kystfarvannet!

På denne linken finner du mer informasjon om Texel:

http://en.wikipedia.org/wiki/Texel

Hilsen Syvert :diving:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Folk gir generelt faan.. Ser det her nede hele sommeren, ølflasker/bokser vippes elegant over ripa og tillater du deg å se stygt på noen eller være så uendelig frekk at du sier noe får du virkelig høre at det er du som er dri***ekk.

Det værste er alikevel engangsgriller, de finer du overalt på hver en j**la holme og på enhver badeplass.. Det ser helt tragisk ut.. Ikke er det bare åndssvake fjortisser som slenger dritten etter seg, godt voksne besteborgere er akkurat like ille.

Tomgods tas med i land hver gang vi har vært ute og søpla samles i egen pose ombord og tas med hjem, noe annet hadde vært både arrogant og frekt.

.

.

bmhe

Er du sikker på at du ikke kan det? Jeg jobber selv i dagligvaren, og vår panteautomat tar imot alle bokser såfremt den har en størrelse kjent for automaten. Kunden får riktignok ikke pant for boksen, og antall ukurrante bokser står på kvitteringen når den skrives ut. Automaten er en Tomra T600 og er 7 år gammel. Uten at jeg har ført statistikk over det, så tror jeg at det er denne automattypen som har blitt mest brukt de siste 10 årene.

Edit: var ment som et svar til Mulligan i innlegg 13, men sitatet ble ikke med

Redigert av Mjøsfarer (see edit history)

Det er faktisk helt utrolig hvordan folk forsøpler!

Her i Storsjøen har vi ingen skjærgårdstjeneste, kommunene har ingen organiserte søpplerutiner for sjøen vår, ingen søppeldunker på de populære stedene. Dog har det mest populære stedet en vel-forening som holder orden, der er det søppelkasser, og dem klipper plenen.

Vi har mange fine øyer og perler rundt omkring, som til stadigvekk ser ut som en søppelhaug. Legger ved en del bilder her fra en søndag:

uke_30_017.jpg

Denne søppelhaugen lå på bålplassen.

uke_30_021.jpg

Store mengder med knuste glassflasker.

uke_30_022.jpg

Vinflasker og søppel over alt.

dugnad_23.jpg

Jeg "arrangerte" dugnad påfølgende helg, med 18 deltagere.

dugnad_18.jpg

For å få bort alt glasskåret var det ingen annen mulighet enn å vaske hele berget.

dugnad_5.jpg

En dugnad har alltid en bra avslutning.

n567586065_1328335_3614.jpg

Det gikk 2 slike joller fulle av søppel på vei inn til "fastlandet" dagen etterpå.

For å redegjøre bildet der vi spyler berget, så er dette et absolutt lite barnevennlig og lite badevennlig sted, med skarpe steiner og brådypt vann, men vi var meget betenkte over denne måten å få bort glasskåret på. Vi har fått kjempeskryt for dette arbeidet vi gjorde her for første gang i 2006, og gjentatt i 2007 og 2008, så nå er dette også blitt en bra tradisjon!

Jeg mener slike "tradisjoner", der antall deltagere øker for hvert år er med å forebygger forsøppling, selv om det ikke ser slik ut.

Redigert av tom-ass (see edit history)

Bygdetulling med båtførerbevis!

Slik holdning er utrolig bra TOM-ASS! Da kan huske at da jeg var liten og gikk på barneskolen så var det en dag i året hvor hele skolen gikk ut og plukket søppel i nærområdet. Jeg husker at det var både en hyggelig ting å gjøre og at det ble fint å leke der etterpå.

"Alle kan ikke gjøre alt, men alle kan gjøre litt" :)

God helg!

JRO

Redigert av JRO (see edit history)
Store mengder med knuste glassflasker.

Glasskår er det absolutt værste :headbang:

Knuste rusbrus og ølflasker !

Et helv.. for barbente badende barn !

Et helv.. for bikkjer !

Det burde vært forbudt å selge øl og rusbrus på glassflasker !

Når myndighetene i tillegg har ekstra avgift på øl på boks, slik at boks blir dyrere for undommen.

Ja da blir idiotiet fullkomment ! Heia :flag::headbang::headbang::headbang:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...