tomesto Startet 26.Februar.2009 Del på Facebook Startet 26.Februar.2009 Hei! Jeg har en First 24 fra 1984 som er utstyrt med korrekt lanterneføring for seiling, altså sidelanterner og akterlanterne. Sidelanternene er i toppen på masta. Det jeg lurer på er hvordan jeg enklest mulig kan utstyre båten sånn at jeg kan kjøre for motor når det er mørkt. Holder det å installere topplanterne, og slå den på sammen med de andre lanternene når jeg kjører for motor? Stemmer det i så fall at jeg må installere topplanterna 1 meter over sidelanternene? Har også et spørsmål om ankerlanterne. Er det tilstrekkelig å heise en rundtlysene lykt opp i salingshornet, eller må jeg installere enda en lanterne i toppen her? Tusen takk for all hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 26.Februar.2009 Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 Du kan lese mer i Sjøveisreglene som du finner her. Sitér dette innlegget Link to post
tomesto Svart 26.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 Jepp, jeg har lest disse. Spørsmålet handlet altså om jeg har lest reglene riktig. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 26.Februar.2009 Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 Det er vel knapt noe poeng i å spørre om noe her på BP når en henvises til lovdata eller noe som der er skrevet om her i verden. Tilbake til spørsmålet. Dette kan løses på flere måter , også som du antyder. Det er også trippellandterner i handelen som kan erstatte den du har i mastetoppen. Ankerlanternen skal være runtdlysende -og det er faktisk en fordel å ha den lavt, dvs ikke i mastetoppen. Sitér dette innlegget Link to post
tomesto Svart 26.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 Kanskje trippel-lanterne er en mulighet, da slipper jeg vel kanskje å strekke nye kabler i masta. Ankerlanternen jeg har nå er ikke rundtlysende hvis du med det mener 360 grader. Må den være det? Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 26.Februar.2009 Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 Det er nok det som er beskrevet. Ang nye kabler må du nok erstatte den du har med en ny kabel med flere ledere, hvis du skal gå for en kombiløsning i toppen av masta.. Det er ikke vanskelig å legge opp, men jeg ville bare nevne det.. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 26.Februar.2009 Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 Ja, den må nok det. Du kan bruke en billig parafin "fjøslykt" ( gir fin stemning i copiten )og holder en natt m/olje, eller du kan kjøpe en 12.V led, kun 1W, på Biltema og henge den opp i forstaget eller noe slikt Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 26.Februar.2009 Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 Det er nok det som er beskrevet. Ang nye kabler må du nok erstatte den du har med en ny kabel med flere ledere, hvis du skal gå for en kombiløsning i toppen av masta.. Det er ikke vanskelig å legge opp, men jeg ville bare nevne det.. Det er en måte å fikse dette på med to ledere --husker det ikke i farten, men spør en fagmann , dersom ingen kan vise til lovdata her Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 26.Februar.2009 Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 Det er en måte å fikse dette på med to ledere --husker det ikke i farten, men spør en fagmann , dersom ingen kan vise til lovdata her Sitér dette innlegget Link to post
tomesto Svart 26.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 (redigert) Ang akterlanterne: dette er forvirrende! hehe. Lovdatas definisjon: Akterlanterne betyr en lanterne med hvitt lys plassert så nær ved akterenden som det lar seg gjøre og som viser et ubrutt lys over en bue av horisonten på 135 grader og slik anbrakt at den lyser 67,5 grader på hver side av fartøyet fra rett akterover. Denne har jeg altså. Ser ingenting om akterlanterne som lyser 360 grader. Sorry folkens her er det jeg som bør køye snart. Blandet selvfølgellig kortene, dere snakker om ANKER ikke akter. hehehe. Da er jeg med. Ang kombiløsning: det hadde vært genialt å få til uten å strekke nye kabler. jeg er ikke så veldig frista til å ta ned masta egentlig. Har du peiling på hvor jeg kan finne passende fagmann? Redigert 26.Februar.2009 av tomesto (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 26.Februar.2009 Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 Skal du kunne skru av og på det hvite lyset i masten, samtidig som du bruker lanternene, må det være minst tre ledere om masten ikke er jordet. Dette skal jeg vedde alle mine tomflasker på. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
tomesto Svart 26.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 Jaja, kanskje den må ned da... Da kan jeg jo slenge opp VHF-antenna der også som jeg egentlig hadde tenkt å montere i en mast i pushpit. Men æsj. Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 26.Februar.2009 Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 (redigert) Skal du kunne skru av og på det hvite lyset i masten, samtidig som du bruker lanternene, må det være minst tre ledere om masten ikke er jordet. Dette skal jeg vedde alle mine tomflasker på. RSL Begynn å pante! Jeg tegnet denne med tanke på ankerlanterne.. fjern diode 1 og den kan være motorlanterne. Redigert 26.Februar.2009 av Cerveza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tomesto Svart 26.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 Hehe, er det nok tomflasker til ei topplanterne?? :D Sitér dette innlegget Link to post
tomesto Svart 26.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 Jeg må innrømme jeg er litt grønn på elektronikk. Men dette betyr altså at jeg kan ha to brytere nede. Med en bryter på vil det være seiling, og med begge brytere på vil det være motor? Takk for all tålmodighet :D Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 26.Februar.2009 Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 Hee hva sa jeg?? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 26.Februar.2009 Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 Begynn å pante! Jeg tegnet denne med tanke på ankerlanterne.. fjern diode 1 og den kan være motorlanterne. Hehe... pokker ta..... Skal jeg liksom begynne å hate dioder å nå da.... *grøss* hmmm..... men atte.... Pante må du gjøre selv. En pose tomflasker kan hentes på Lambertseter på dagtid i morgen. (Tåler forresten den dioden i toppen effekten av pæren i topplanternen?) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Cerveza Svart 26.Februar.2009 Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 Jeg må innrømme jeg er litt grønn på elektronikk. Men dette betyr altså at jeg kan ha to brytere nede. Med en bryter på vil det være seiling, og med begge brytere på vil det være motor? Det som er brukt i tegningen er èn bryter med to kontaktsett og tre posisjoner (på-av-på). Den har seks koblingspunkter på baksiden, men det er bare èn bryter. Jeg vil ikke anbefale å bruke denne løsningen dog, tre ledere er mer vanlig.. Sitér dette innlegget Link to post
tomesto Svart 27.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 (redigert) Det virker for meg som at diodene er feilplassert. Sånn som det er nå er det topplanterna som lyser uavhengig av sidelanternene. Meningen er at sidelanterne kan lyse uavhengig av topplanterna. Sånn som det er nå er det topplanterna som kan lyse uten at sidenlanterne lyser. Meningen er at sidelanterner kan lyse uten at topplanterne lyser. Da må vel enten diodene bytte poler eller + og - bytte plass ved bryteren? Redigert: Nei sorry. Det jeg mener er at Diode 2 må fjernes og Diode 1 må bytte pol. Redigert 27.Februar.2009 av tomesto (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Jeg bomma med nummereringa, ja. Fjerner du diode 2 vil sidelanternen lyse i begge posisjoner, men topplanternen bare i èn bryterposisjon. Som sagt er ikke dette noe jeg mente å anbefale, det er en Reodor Felgen løsning.. Sitér dette innlegget Link to post
tomesto Svart 27.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Hehe, hvis reodor felgen gjør at jeg slipper å ta ned masta er det vel verdt et forsøk!? Det vil vel neppe ødelegge noe utstyr eller? Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 (redigert) Nei det er lite som kan gå istykker, men du må ha stor nok diode, samt beskytte den for korrosjon. Blir jo utsatt for elementene osv. Du må jo uansett opp i masta for å gjøre dette, da tror jeg heller jeg ville feste en ny kabel i den orginale og byttet ledningsstrekket. Redigert 27.Februar.2009 av Cerveza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tomesto Svart 27.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Det er gjennomførtbart uten å ta den ned? Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Jeg ville tro at du kangjøre det på samme måte som man gjør når man bytter et fall. Du fester den nye ledningen forsvarlig i den gamle, og trekker den igjennom på den måten. Sitér dette innlegget Link to post
tomesto Svart 28.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Her kommer kabelen ut nederst på masta. Den har bare to ledere. Her forsvinner den ned gjennom dekk. Ja koblingene er litt slitne. Her er med litt avstand. Her kommer stæsjet ned i himlingen. Det datt litt fra hverandre da jeg tok tak i det. Tyder på at det uansett er på tide å renovere litt ;) Så forsvinner kablene en eller annen vei, jeg må finne ut hvor den går, og ender opp her i et bryterpanel, jeg kjenner hvertfall igjen den lilla kabelen. Det er to brytere på dette panelet, en for sidelanterne og en for innvendig belysning. Her er bryterpanelet: Her et annet bryterpanel ved siden av (som egentlig ikke har noe med saken å gjøre): Poenget med å vise det siste panelet var for å gjøre baksiden mer forståelig. Jeg er usikker på om strømmen som har med sidelanterne å gjøre er involvert i dette surrvarret, men det må jeg altså finne ut. Planen nå er få få tak i en treleder og en koax-kabel (til VHF), feste dette i den gamle tolederen i toppen av masta, dra det nye gjennom, og ta det derfra. Høres greit ut det eller? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.