Jump to content

Montere lanterne for motorkjøring på seilbåt

tomesto

Recommended Posts

Denne kunne jo være aktuell. Men er det en topplanterne i tillegg til ankerlanterne? Skjønte ikke helt fra spesifikasjonene, men for meg ser det egentlig ut som det bare er sidelanterner og ankerlanterne, ikke topplanterne... skulle jo gjerne hatt en dings som hadde sidelanterne og topplanterne i samme (og selvfølgelig med separate ledere) og med anker i tillegg så blir det jo bonus.

Glemte lenken: http://www.hellamarine.com/?a=3&t=3&am...=584&pcid=0

Så det er lov å ha sidelanterne i pulpit?

Men uansett skulle jeg jo hatt VHF-antenna der oppe da, selv om det kan gå å ha den på pushpit så er det bedre å ha den på toppen. Og når man allikevel må opp dit...?

Og noe av det elektriske ser som du ser på bildet litt morkent ut så det er kanskje like greit å renske opp litt.

Det er ikke uvanlig å ha side-lanternene på pulpit.

Du kunne muligens ha vurdert en kombinert topplanterne og ankerlanterne i mastetoppen istedet. På strak hånd så jeg bare en sånn konfigurasjon fra LOPO-lights og de er svindyre, men det finnes sikkert hos andre også...

Ang VHF i mastetoppen var det min ide også, så jeg fjernet antennen som sto på pushpit. I ettertid har jeg begynt å angre litt, for noe av det mer kritiske som kan skje omord i en seilbåt er vel knekt mast (med unntak av lekkasje/forlis selvfølgelig), og da ryker antennen først..

Jeg er enig i at ledningen i masta di ser sliten ut og bør byttes uansett. Og nå begynner jeg å føle meg litt dum for å utbrodere om alt du sier, det er ikke intensjonen min å villede deg med mine rare forslag.. :cheers:

Ang VHF i mastetoppen var det min ide også, så jeg fjernet antennen som sto på pushpit. I ettertid har jeg begynt å angre litt, for noe av det mer kritiske som kan skje omord i en seilbåt er vel knekt mast (med unntak av lekkasje/forlis selvfølgelig), og da ryker antennen først..

Litt off topic , men:

Få antennen opp i mastetoppen, der gjør den best nytte for seg. Siden VHF signalene går i rett linje, øker du rekkevidden betraktelig ved å ha antennen plassert i masten i forhold til å ha den bak på rekka. Så skaffer du deg heller en reserveantenne til de sjeldne øyeblikkene du reker rundt med knukket mast. Det fins noen rimelige løsninger for å lage seg en reserveantenne som også er presentert her på Baatplassen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...