lasseolsen Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Hei, ny er jeg her, og ja jeg har søkt rund før jeg spør... Mitt spørsmål er: 1. jeg har pc og gpsmottaker som jeg ønsker og bruke til navigering i båt. Da går jeg ut fra at jeg trenger et program. tips om hvilket? skal brukes til enkel bruk i oslofjorden og omegn. 2. trenger jeg eget kart som må kjøpes eller følger dette i programmet? 3. brukes disse kartene/programmene på samme måte som min bilnavigator? hvor jeg taster inn hvor man skal også får man presentert en rute? Ser frem til lett forstålige svar Quote Link to post
Sir Limmerick Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Du kan kjøpe et program som heter Chart navigator light på Nautisk forlag, kartet følger med ,men rutene må du lage selv. Quote Link to post
Evita IV Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Heisann 1. www.maxsea.no. Jeg har dette programmet. Det ble presentert på båtmessa i Lillestrøm i 2008. Trenger fortsatt litt oppdatering, men intensjon med programmet er veldig bra. Sannsynligvis er Maxsea på messa i år også. 2. Til PC er det vanlig at kart og program er i samme pakke. Jeg har en kartplotter fra Simrad og den ble levert uten kart. Har også kart på PC (Maxsea) og kart/program ble levert komplett. 3. Yepp. Du setter inn de waypoints du vil og navigerer etter disse. Kobler du til en autopilot så får automatisk styring hvor båten selv skifter kurs ved waypointene. Hos meg fungerer det slik at er det kursendring større en 15 grader, så må jeg bekrefte kursendringen på autopiloten. På Maxsea systemet er det meget enkelt å lage ruter, det gjøres med museklikk. Lykke til Quote Link to post
Sir Limmerick Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Hvor mye kostet Max Sea? Quote Link to post
SamH Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=50156&hl= Quote Link to post
Mariell Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Svar til spørsmål no3: Både ja og nei. Setter du inn en position/waypoint du vil gå til. Så viser navigatoren hvilke kurs du skal gå, hvor langt det er dit og hvor lang tid du vil bruke med nåværende fart. MEN den viser kun kursen for å komme rett frem til målet, og tar IKKE hensyn til grunner, skjær øyer eller fastland. Så det blir litt anderledes enn hu dama i bilnavigatoren som ber deg "ta til høyre i neste kryss". Quote MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Capella Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Jeg vil anbefale deg å ta en kikk på Tiki Navigator , som er uten tvil det enkleste og har den aller beste brukervennligheten for den som ønsker å lære dette med pc og kart raskt. http://www.tikinavigator.no/no/index.htm Startpakken inkluderer alt unntatt pc til rundt kr.2900.- Enklere blir det ikke. Capella. Quote Link to post
BMP Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Ta en titt på SeaPro 3000 Lite Nasonal edison. Der får du et bra kartprogramm og kart over hele Norge inklusiv Svalbard for kr 1500,- inklusiv moms. Kartene er fra Sjøkartverket og de beste du kan få. Quote Link to post
Moas-ark Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 seaclear er et gratis program, men uten kart. Du scanner inn kartet selv, så hvis du har noen papirkart fra før, er det en billig måte å teste litt! Quote Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Bergen dørk Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 (edited) Jeg er enig med Capella - for en nybegynner (som bla meg) er Tiki Navigator på norsk (!) og veldig enkelt å bruke. Det er mange tråder om dette på Båtplassen og det er bare å søke på bla Tiki, navigasjon, gps eller lignende. Jeg kjøpte det fra Nautisk Forlag i Oslo. Her er linken til nettbutikken deres. Når du har PC m/GPS tilkoblet trenger du ikke mer enn programpakken til kr 1470,- fra Tiki og du er oppe og går med et fiks ferdig navigasjonsprogram med de fleste muligheter. Vet ikke helt hva som er bakgrunnen for din pris, Capella, på kr 2900. Du trenger ikke skanne kart selv - det følger med - kun installasjon på noen minutter og du kan reise glad og fornøyd på sjøen, og sitte hjemme å lage rutene på forhånd, beregne fart/avstander/tid osv. Og Tiki er virkelig enkelt å bruke. Anbefales! Vi har jo også med sjøkart i papirformat på turen og da er disse like med de som kommer opp på PC`en med Tiki. Ikke så dumt. Edited February 27, 2009 by Bergen dørk (see edit history) Quote mvh Bergen Dørk Link to post
M/S Bastard Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 (edited) Husk også papirkart, i tillegg Edited February 27, 2009 by M/S Bastard (see edit history) Quote Link to post
BMP Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Som jeg ser det får man nå apsolut mest for pengene om man kjøper SeaPro 3000 lite da kart for hele Norge av aller beste kvalitet følger med i prisen på kr 1.500,-. Dette progeammet er også på norsk og meget enkelt og bruke. Quote Link to post
Roger jo Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Jeg vil anbefale deg å ta en kikk på Tiki Navigator , som er uten tvil det enkleste og har den aller beste brukervennligheten for den som ønsker å lære dette med pc og kart raskt. http://www.tikinavigator.no/no/index.htm Startpakken inkluderer alt unntatt pc til rundt kr.2900.- Enklere blir det ikke. Capella. TIKI er et bra valg. NORMALT penger å spare med å kjøpe her. Last ned norsk versjon. Og få koden her. http://www.tiki-navigator.com/index.htm http://www.shareit.com/programs.html?produ...anguage=English Kartene herfra er meget bra http://www.nv-verlag.de Må ha siste oppgradering av TIKI foe å lese de. Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Evita IV Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Hvor mye kostet Max Sea? På båtmessa i fjor, ca kr 7500 med kart fra og med Finnmark til og med Bergen. Kartene viser også 3D av bunn. Quote Link to post
BMP Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Kartene som brukes i Max Sea viser ikke 3D men kartprogrammet genererer en 3D visning ut fra lodskuddene i kartene. Denne fungsjonen har stortsett alle kartprogramm i dag. Og er like lite nyttig i samtlige. Det eneste kartsystemet som i tilegg kan generere skillelig 3D ut fra egne målinger og målinger utført av andre med samme systen er Olex. Disse bunkartene er nyttige for fiskere som driver med tråling og faststående bruk. Quote Link to post
Mulligan Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 (edited) 1. www.maxsea.no. Jeg har dette programmet. Det ble presentert på båtmessa i Lillestrøm i 2008. Trenger fortsatt litt oppdatering, men intensjon med programmet er veldig bra. Maxsea er et omtrent 20 år gammelt system. Utviklet av to franske seilere på Mac platform og het opprinnelig Macsea. (Mac-at-sea) Fåes i en bråte versjoner fra 6000.- opp til det tidobbelte. Fåes også i IMO godkjent (S52 compliant) versjon for proffbruk. Avhengig av hva man kjøper av moduler håndterer den værmelding, raceplanlegging, automatisk generering av kart osv. Den har uendelig antall waypoints og uendelig antall ruter og tracks. Størrelsen på HD begrenser. Er ikke gift med en spesiell kartleverandør. Håndterer vektor og raster. Samtidig. Kan lese kart fra CD og brikke.bb Man kan ha uendelig antall egne layers med egne notater, korreksjoner osv. Mulighet for utskrift av kart i skala. Fra brosjyra: Standard i MaxSea 2D/3D: - Brukerfiler: ubegrenset antall punkt og filer - Waypoints: ubegrenset antall punkt og filer - Redigering av egne merker og filer - Passordbeskyttelse av egne data - Hendelsesmerker - Ruteplanlegging - Datumkonvertering - Grunnstøtningsalarm (Sammen med C-Map Ed. 3, S57 og ENC) - Automatisk registrering av oppmålte dybder fra ekkolodd eller tilsvarende. - Havbunnspresentasjon i 2D og 3D i kartet. - Visning av flere karttyper (vektor/raster) samtidig - Flere kartvinduer: ubegrenset - Utskrift av kart i riktig skala (egne merker blir også med på utskriften) - Kartretning (Nord, Baug eller Kurs opp) - Dag/natt funksjon for alle karttyper - Værmelding presentert i kartet - Bauglinjevektor (COG, drift, Heading) - Fiskeridagbok - Loggbok - Bestikkregning - Tidevannstabell - Leser brukerdata fra andre type kartsystemer - Profilvisning (fra ekkolodd, vindsensor, SOG m.m.) - Fritt antall innganger/utganger for instrumenter Kartkompatibilitet: - Rasterkart: - MAPmedia - ARCS (British Admiralty Chart Service) - BSB - Maptech - SuperCD - Softchart - NDI - Vektorkart: - C-Map ed. 3 - C-Map NT/NT+ på brikke ***) - C-Map NT+ på CD - S57 - ENC (C-Map / Primar) Edited February 27, 2009 by Mulligan (see edit history) Quote Link to post
Evita IV Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Fåes i en bråte versjoner fra 6000.- opp til det tidobbelte.Fåes også i IMO godkjent (S52 compliant) versjon for proffbruk. Avhengig av hva man kjøper av moduler håndterer den værmelding, raceplanlegging, automatisk generering av kart osv. Den har uendelig antall waypoints og uendelig antall ruter og tracks. Størrelsen på HD begrenser. Er ikke gift med en spesiell kartleverandør. Håndterer vektor og raster. Samtidig. Kan lese kart fra CD og brikke.bb Man kan ha uendelig antall egne layers med egne notater, korreksjoner osv. Joda, det er greit nok. Som sagt; intensjonen med programmet er bra! Det jeg kjøpte stod ikke helt i stil med hva som ble presentert. Det har også maxsea innrømmet og det er lovet flere oppdateringer. Pr utgangen av feb 09 skulle det ha vært 2 oppdateringer, intet er skjedd så langt. 3D funksjonen fungerer ikke nord for 60 gr. Det er en vesentlig mangel som selvfølgelig burde ha vært opplyst på salgstidspunktet. I.flg email fra max sea: I Norge eksisterer ikke Rasterkart. Det er bare Vektorkart som finnes. Dette er en bestemmelse som det Norske Sjøkartverket har tatt. Det betyr at ingen kartsystem aktør i dag har tillatelse til å skanne papirkart og vise dette for norske farvann. All elektronisk visning av kart i Norge i dag skal vises i form av vektorkart. Slik at det som ditt anlegg har i dag er vektorkartet VS11P-MAP_01. Andre feil som maxsea innrømmer: Når det gjelder selve utseende av ”kartet” i Time Zero programmet, så er det for øyeblikket en forskjell mellom det som ble presentert på Sjøen For Alle og det som du har for øyeblikket. Dette fordi at det ble på messen presentert et høyoppløselig satellittbilde med land elevasjon. Men dette vil snart snu seg i den andre retningen, du som kunde, vil få et produkt som har et mye bedre utseende på kart presentasjonen enn det som ble presentert på messen. Dette pågrunn av at vi tar i bruk høyoppløselige flyfoto, ikke satellittbilder, (oppløsning ca 0,5 meter) samt også elevasjons for land og ikke minst også elevasjon på sjøen. - Versjon 1.4 av MaxSea Time Zero slippes i løpet av disse dager(nov 08). Alle registrerte brukere vil da få informasjon når denne er klar til nedlasting/forsendelse.- Versjon 1.5 vil bli sluppet i løpet av Januar 09. - Versjon 1.6 vil bli sluppet i løpet av Mars 09. Intet hørt eller sett! Det er flere momenter som jeg har tatt opp med Maxsea, men det vil bli rent for meget å ta opp her. Quote Link to post
Bergen dørk Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Bare husk på at det er en nybegynner med "enkle" behov som har stilt spørsmålet - det blir fort som disse kartplotterdiskusjonene: For svært mange er det bra nok med en kartplotter til 5000, men anbefalingene på Båtplassen går fort ut i diskusjoner på utstyr til både det 3 og 4-dobbelte (sier en sunnmøring). Quote mvh Bergen Dørk Link to post
SveinHa Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Bare husk på at det er en nybegynner med "enkle" behov som har stilt spørsmåletViktig poeng Jeg startet selv for mange år siden med SeaClear og OziExplorer og egenscannede kart. Dette syntes jeg da at var en helt grei løsning og i tillegg kostet den omtrent bare en GPS. Etterhvert har jeg fått definert mine behov og har endt opp på SOB og C-Map. Alle karttyper og kartprogram har sine fordeler og ulemper og listen over positive og negative ting blir forskjellig hos hver enkelt bruker så det å begynne med en billigløsning kan være ganske lurt. De 3 programmene jeg har nevnt koster fra ingenting til noen få hundrelapper men en C-Map kartpakke kommer på 2-3000.- Kartene til de andre programmene scanner du av dine egne papirkart. Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Mulligan Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Sitat fra Maxsea Norge. I Norge eksisterer ikke Rasterkart. Det er bare Vektorkart som finnes. Sitat slutt. Dette må være mot bedre vitende. Dette er fra ARCS katalogen. Folio 6 dekker Norge. Quote Link to post
Bergen dørk Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Jeg har stor respekt for kompetansen til mange her på Båtplassen og må stille svært langt bak i køen med tanke på bidrag, men dette blir litt som når en skal ta imot en nyansatt på jobb (som ikke kjenner alle kodene, ikke har jobbet der i 10 år og som er rimelig usikker): Det er ikke lurt på dag 1 og dra igang de stor og avanserte faglige debattene. Prøv nå i denne tråden og holde et fokus på det som ble spurt om, så er det nok av muligheter til å debattere detaljer og spesialiteter i andre tråder. The main question is, slik som SveinHa svarer på: Hvordan komme igang med bruk av PC, GPS og digitale kart - og ha glede av det på sjøen? Da kan tråden ha nytte for andre som kommer innom senere også. Jeg holder fortsatt en knapp på Tiki Navigator som en enkel og rimelig nybegynner-løsning. Quote mvh Bergen Dørk Link to post
jupan Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Finnes det noe enkelt og bra til MAC, som tar "kurante" kartformat? Har brukt Fugawi i militær sammenheng og synes det løste alle mine problemer, så for de som kjenner dette programmet så er det noe på det nivået jeg er ute etter. Quote Link to post
GB36 Embla Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Finnes det noe enkelt og bra til MAC, som tar "kurante" kartformat? Du kan jo forsøke dette programmet. Kjøpte en tidligere versjon for Os9 hvor jeg skanna inn og kalibrerte papirkart. Fungerte veldig bra, men har ikke oppdatert til OsX versjonen. Dersom du har en nyere Mac er det jo fullt mulig å kjøre Windows med de muligheter dette har i forhold til kartprogram. Tilkobling til GPS er forholdsvis problemfritt. Maya Quote Link to post
Komlo Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Eg har fått tak i c-map. Kva er SOB som ein skal bruka i lag med c-map? Quote Link to post
jupan Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Du kan jo forsøke dette programmet.Kjøpte en tidligere versjon for Os9 hvor jeg skanna inn og kalibrerte papirkart. Fungerte veldig bra, men har ikke oppdatert til OsX versjonen. Dersom du har en nyere Mac er det jo fullt mulig å kjøre Windows med de muligheter dette har i forhold til kartprogram. Tilkobling til GPS er forholdsvis problemfritt. Maya Takk for tipset. Grunnen til at jeg har MAC er jo at jeg overhodet ikke vil ha Windows. Eller rettere sagt, jeg vil ikke ha alle problemene som følger med Windows ;) Quote Link to post
Recommended Posts