Jump to content

Navigering for nybegynnere, pc, gps etc

lasseolsen

Recommended Posts

Eg har fått tak i c-map.
Der er mange som har fått tak i C-Map men det er ofte de gamle CM-93 kartene og ikke kompatible med dagens plotteprogram
Kva er SOB
C-Map er selve kartpakken og SOB er programmet for å vise kartene, lage ruter og alt det der andre som en kartplotter gjør. SOB (Software On Board) benytter seg av de til enhver tid lovlig installerte C-Map kartene installert på PCen din.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Sitat fra Maxsea Norge.

I Norge eksisterer ikke Rasterkart. Det er bare Vektorkart som finnes.

Sitat slutt.

Dette må være mot bedre vitende.

Nå undres faktisk jeg også!

Ser i siste Båtmagasin at Furono plotteren som er testet der opererer med vektor og raster kart.

I mailen fra Maxsea så sier de faktisk det som jeg tidligere har nevnt i denne tråden. Denne uttalelsen er klippet direkte fra mailen jeg mottok fra Maxsea.

Nåvell, jeg skal sjekke dette videre.

Takk alle sammen for innspill, leste i en test vedr plottere og gps idag hvor det står

"Alle disse plotterne har autorute-funksjon som minner om bil-GPS:

Du legger bare inn bestemmelsesstedet, oppgir hvor dypt båten stikker, høyden på masta, båtens bredde og sikkerhetsmargin til land.

Etter dette legger plotteren opp ruta og geleider deg hele veien fram til brygga!"

Det er dette jeg egentlig lurer på. Har feks Tiki dette?

Det finnes programmer som sjekker ruten du selv har valgt, dette ut fra dybde og høyde på egen båt, fungerer kun på de senere utgavene av vektoriserte kart da det er ikke noe for programmet å "se" hvilken farge kartet har - det må vite dybden. Derfra kun vektoriserte kart.

En annen ting er hvorvidt det ville vert lovlig med slike funksjoner på en plotter, jeg ville vert svært varsom med automatiske plottede ruter hvis det i det hele tatt kommer, samme kan man igrunn si om en rute man har fått av en kamerat...

Jeg er enig i de som anbefaler Tiki for en nybegynner.

På Nautisk Forlag får du kjøpt en pakke med kartprogrammet og kart.

For å være litt krass: dersom man ikke har evnen til å vurdere dybdeforholdene på kartet og i tillegg vise aktsomhet er det absolutt behov for å ta båtførerprøven før man begir seg ut på vannet med båt.

Kartene er så mangelfulle for flere områder av kysten vår at det ikke er grunnlag for å stole blindt på disse.

En mulighet er å seile i konvoi inntil man blir noe tryggere på navigering.

Noe av forberedelsen til en seilas er jo netopp det og tegne opp ruten en vil følge. En automatisk funksjon for dette er sikert mulig men jeg ville aldrig ha benyttet en slik funksjon. I SeaProen jeg bruker er det en fungsjon for værruting som med utgangspungt i værdate (gripfiler) og polardiagram kalkulerer den optimale måten og seile på mellom to punkter det fungerer forsåvit greit i regatasammenheng men er ikke det jeg benytter når jeg skal på tur.

På en ecdis (iallefall noen) lager man ruten akkurat som man vil, men man får ikke aktivert ruten hvis den går over grunnt farvann eller programmet oppdager andre feil med ruten, ett eksempel på dette er at to veipunkt er for tett i hverandre i forhold til maksimal turn radius. Verktøy som kan hjelpe til å kontrollere rutene man har laget. Men en auto-ruting tror jeg ikke kommer med det første...

Vær ruting benytter grib filer for å forutse den raskeste ruten for en seilbåt. Den kan også benytte sanntid værdata fra vindmåler etc.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)

Jeg laster ned værdata umidelbart før start Grib filen innekolder prognoser for hvær andre time for de neste 48 timene. Man trenger således ikke og ligge online hele tiden. Om en ønsker kan man jo laste ned en ny grib fil etter noen timer for og se om det er blit endringer og så kjøre ny ruting fra det punktet man befinner seg i.

Tror jeg forstår.

Av hensyn til trådstarter som trolig seiler mest i Oslofjorden er vel anbefalingen å sjekke været på Yr.no før seilasen starter.

I Oslofjorden er min erfaring at Yr.no gir en god pekepinn på værutviklingen.

(Dersom man skal ut i Skagerak eller Kattegat er det derimot DMI (http://ocean.dmi.dk/anim/index.php) som gir de beste prognosene - i tilegg til ugrib (http://grib.us/).

Jeg har ikke sett noen her på BP som trekker i tvil DMI og ugrib? )

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...