Jump to content

Hva er Norges fineste kyststrekning?

roeren

Recommended Posts

Min liste ville vert.

1.Vestlandet Sletta- Florø. Har ikkje veret med seg, men ein kyststrekning du kan gå et liv og fremdeles oppdage nye perler.

2.Ryfylke. Imponerende kontraster på relativt lite område.

3. Bodø-Lofoten. Imponerende natur, noe utsatt ved dårlig vær.

4. Sørlandet. Veret og god tilgang på tjenester til fritidsbåter

5.Nord-Trøndelag. Endel flotte område. ligger litt spredd og utsatt for vær.

Ellers er det mye fint, runt heile kysten. Spør du meg om 2 år ,kan rangering endres.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Er født og oppvokst med båtferier og har fartet en god del rundt på kysten fra Oslo til Bergen samt Svenskekysten.

Sett i sommerperspektiv er min favoritt strekningen fra Kragerø til Mandal. Ingenting slår sjarmen fra Sørlandkysten i Juli med nesten 30 grader og sol fra skyfri himmel :cool:

Bohuslän og sydover er en god toer. Danmark er en lang sandstrand avbrutt av en og annen molohavn og blir litt monotont for meg...

Vestlandet har jeg stort sett våte og forblåste minner fra :sailing:

Kunne godt tenke meg og oppleve Sveriges østkyst og spes. Stocholmskjærgården en gang. Hører det er fantastisk :yesnod:

Mvh. SAP

Har seilt hele norskekysten opp og ned ganske mange ganger, og selv om jeg synes jeg bor i et flott kystlandskap, må jeg si at mitt førstevalg må bli kysten fra Rørvik til Støtt . Som en god nummer 2 blir kysten fra Løddingen og faktisk hele strekningen opp til Tromsø. Som nummer 3 kommer strekningen Tananger til Måløy.

Smak og behag kan diskuteres, men ikke forenes.

Capella.

Det finnes mange flotte plasser langs sørlands kysten, men det er såpass mye spredt hyttebebyggelse, at jeg ikke vil sette sørlandet på topp. Vi reiser fra sørlandet og til sverige hver sommer for å feriere.

Jeg lurer på hvor mye penger svenskene tjener på at sørlendingene har bygd ned hele skjærgården sin. Svenskene har også endel sommerhus, men de liker hverandre bedre enn vi gjør, og har dermed plassert husene sammen i små koselige sommersamfunn. Dit er det også koselig å reise med båt, og båtfolket tilfører disse både penger og liv.

Nei, norges fineste kyststrekning må bli på vestsiden av landet :flag:

Har stor sans for strekningen Strømtangen - Gøteborg. :flag::flag_sw:

Enda har jeg barebesøkt noen få havner langs denne vakre kyststrekningen. Mange gjenstår.

Når jeg en gang blir pensjonist ønsker jeg å ta Astor opp til Nord-Møre. En flott tur som vi ser fram til.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Nå er jeg kanskje mer opptatt av mindre øyer, holmer og små sund enn mange andre, robåtmann som jeg er. Men erfaringene tyder absolutt på at som skjærgård overgår deler av Sør- og Midt-Vestlandet, eller Boknafjorden - Stad om man vil, det meste.

Men jeg har vært i Stockholmskjærgården også, og visst er det et svært område, og flott og spennende. Frodig er det også, og masser av artige sommersteder. For ikke å snakke om Ålands-skjærgården og den finske.

Men selv om området utvides til hele Norden (gjerne for meg!), synes jeg likevel den nevnte biten av Vestlandet tar kaka! Selv om Helgeland er utrolig....!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...