Jump to content

Skifte fra utenbords til innenbords motor på Bayliner Trophy?


laeluks

Recommended Posts

Jeg har en Bayliner Trophy 2352 HT med 175 hk utenbordsmotor.

Denne bruker vannvittig med bensin, og jeg har begynt en tankerekke hvor jeg bytter ut påhengsmotoren med en innenbords dieselmotor med hekkaggregat.

Er det noen som har gjort dette, eller hørt om noen som har gjort noe lignende på denne eller andre båttyper, og som kan gi meg litt tips og råd på veien videre? Tar gjerne imot linker til sider med bilder...

 

Mange vil sikkert foreslå å skifte båt, men jeg liker båten, og kan godt tenke meg et prosjekt etterhvert...:)

Edited by laeluks (see edit history)
Link to post

Du sier ikke hva slags motor type du har, er det en tradisjonell to-takter ? er det tilfelle forstår jeg problemet.

Jeg vil tro at Trophyen du har er ganske tung slik at en 175 hester vil slite tungt med ditto drivstoff forbruk.

På denne båten vil en motor på 225-250 sansynligvis være et langt gunstigere valg, da snakker vi om moderne

fire-taktere eller Direkteinnsprøytede to-taktere. :smiley:

Link to post

Motoren er en Mercury fra 1994. Klassisk gammel to-takter. Og båten veier ca to tonn.

Jeg er enig i at den nok vil gå mye bedre med en ny, moderne motor opp mot 250 hk, og det er det jeg helst ønsker... Men å kjøpe en ny motor i denne størrelsen nærmer seg prisen på en grei framiliebil, så jeg vil nok slite med å få godkjenning hjemme...

Om jeg kunne komme rimeligere ut med å bygge om, vil nok det være positivt...

 

Uansett da; er det noen som har vært borti prosjekter hvor det er bygget om fra utenbords til innenbords?

Edited by laeluks (see edit history)
Link to post

Tja.. Du måtte da kutta vekk motorbrønnen og støpt nytt akterspeil komplett inner-ytter forsterket for drev, laget hull til drev, kutta opp dekket og laget ny motorbrønn, støpt inn motorfester, laget motorkasse, kanskje flyttet på noen spant (?), dradd nytt elektrisk og gearwire til styrepos... og sikkert no mer jeg ikke kommer på i farta.

 

Hvis du veldig nøye beregner tidsforbruk og kostnader - og så dobler dette minst en gang så tenker jeg du er i nærheten av en realistisk vurdering av prosjektet.

 

For all del, jeg synes slike ting er kjempestas og vil gjerne følge en prosjekttråd om ombyggingen men slik jeg ser det er det beste rådet så langt ; selg denne båten og kjøp en med innenbordsmotor.

 

 

Registrer deg på http://www.baylinerownersclub.org/ og søk råd der. Mange kunnskapsrike og hjelpsomme folk med Bayliner der.

 

 

Lykke til, og hold oss oppdatert :smiley:

.

.

bmhe

Link to post

Enig med Brynjar, ta en grundig vurdering før du tar et valg. Det burde være mulig etter min mening å få tak i en brukt

utenbordsmotor i rette effektklassen (med moderne teknologi) uten at det nødvendigvis skal koste skjorten.

Marinediesel vil på sikt koste det samme som bensin, jeg er ikke i tvil, utenbordsmotoren er mitt valg. :smiley:

Link to post

Ja dere har sikkert rett... det vil sikkert koste mer å bygge om enn å skaffe en bedre utenbordsmotor.

Har tenkt denne tanken også, men så for meg at det ville bli enda dyrere.

 

Iflg papirene kan båten ha motor på inntil 240 hk. Ser at det ligger en del nye, store Evinrude E-tec motorer på finn.no til under 200 lapper, så det kan vel være et alternativ. Har hørt at disse skal være bedre og mer økonomiske i drift enn en 4-takter. Får heller starte arbeidet med en finansieringsplan :smiley:

 

Takker for innspill i denne tråden :smiley:

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...