mateco Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 (edited) En litt artig sak at verdens raskeste cruise skip er en 57 år gammal atlanterhavs steamer. Den 302 m lange skuta gjorde i sine glansdager over 35 knop i snitt over atlanteren!! Sikkert brukbart bunkersforbruk også!! Noen som vet om sammenlignbare nyere skip? (mhp fart/størrelse) Red: Sakset bilde fra VG Bjørn Edited February 27, 2009 by mateco (see edit history) Quote Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mhemil Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Leste artikkelen og ble også imponert over hastigheten til dette relativt store skipet ! Quote Link to post
BMP Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Det finnes da både støre og raskere skip med da ikke pasasjerbåter. Om du tar en tit på noen av de raskeste konteinerskipene kan du virkelig bli overasket. Quote Link to post
Sahara Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Et langt skrog er jo en forutsetning for høy hastighet for deplasementskip, jfr. skroghastighet. Sammenlignbare nyere skip finnes ikke. Dette var det siste i sitt slag. Men av mellomkrigsskipene så var Normandie, Queen Mary og Queen Elizabeth de mest kjente. Fantastisk flotte skip! Quote Link to post
Gunga Din Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 var ett flott program på TV häromveckan om Normandie o rekorden........ Quote S/Y Gunga Din Link to post
Fjellbonden Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 SS France/senere SS Norway presterte vel også over 35 kn i sin beste alder. Med et forbruk på ca 1 l pr m............ Quote Link to post
Bitteliten Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Vi var nærme et par moderne cruiseskip i vinterferien. Har ikke så mye med vakkert skip å gjøre. Det er et svært hotell med tilstrekkelig skrogbredde, lavt nok G punkt og antakelig stabilisatorer til at det holder seg flytende på rett kjøl. Dessuten er jo ikke fart så viktig så lenge man bare cruiser mellom øyer. Quote Link to post
Mouche Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Dessuten er jo ikke fart så viktig så lenge man bare cruiser mellom øyer. Nja, skal selv være med et av disse i april fra Ft. Lauderdale til Middelhavet og det er forholdsvis få øyer underveis på det strekket! Marsjfart på flertallet av moderne cruiseskip ligger vel på rundt22/23 knop. Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
-Matros- Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Det finnes da både støre og raskere skip med da ikke pasasjerbåter. Om du tar en tit på noen av de raskeste konteinerskipene kan du virkelig bli overasket. link? Quote Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
Bitteliten Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Lykke til Mouche. Vi konstaterte av det vi så at cruiser ikke er noe for oss Quote Link to post
ivar Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Sammenlignbare nyere skip finnes ikke. Dette var det siste i sitt slag. Leste et annet sted at skrogkonstruksjonen til United States ble ansett så vellykket at den ble brukt som basis for hangarskipene i Nimitz klassen...? http://en.wikipedia.org/wiki/SS_United_States Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mouche Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Lykke til Mouche. Vi konstaterte av det vi så at cruiser ikke er noe for oss Takk! For ordens skyld; det blir vårt fjerde cruise og sikkert ikke det siste heller. Hvorfor ikke prøve et firedagers til våren, koster ikke allverden og så kan/man/andre dømme/bedømme eller fordømme etterpå, neppe noen skade skjedd? http://rccl.no/ Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sahara Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Enig som nevnt her at moderne cruiseskip ikke er mye pene, i forhold til gamle tiders dronninger. Moderne byggemetoder og materialer har gjort det mulig å bygge stadig mer i høyden. Som ødelegger proposjonene. Dessuten er jo en klink mye penere enn en sveis Se på den skjønnheten feks: Mauretania Quote Link to post
Gunga Din Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 gammelt o nytt...... Quote S/Y Gunga Din Link to post
rogre Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Sammenlignet med Color Magic som jeg har jobbet på er det nok stor forskjell både med fart og bunkersforbruk , magic er på 75100 br.tonn og en lengde total på 223,75 m , max fart på 22,3 knop og med 4 motorer på tilsammen 31200kw. Den har et forbruk pr time på 6,5 kb så denne er nok "snill " i forhold til dem overnevnte. Quote Link to post
Gullfisk Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Finnes det noen forbrukstall for disse gamle å sammenligne? Er jo smekre skrog i forhold til dagens kasser. Quote Link to post
Servicemannen Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Takk! For ordens skyld; det blir vårt fjerde cruise og sikkert ikke det siste heller. Hvorfor ikke prøve et firedagers til våren, koster ikke allverden og så kan/man/andre dømme/bedømme eller fordømme etterpå, neppe noen skade skjedd? http://rccl.no/ Jeg hadde ikke noen tro på cruise, bare for gamlinge og man bare kjeder seg om bord. Tok mitt første (NB: første, dem blir flere!) i fjor med Freedom of the See i Carabian og den turen var opplevelse. Var i en uke og siste dagen var vi enno å finne noe nytt om bord. På dagtid var disse bobbelbadene hangende utenpå skrogen på dekk 12 mitt favorit. Butleren vores kom hele tiden med ny coktail! Anbefaler den opplevelsen før man dømmer! Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Bitteliten Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Nettopp derfor er ikke slike cruise noe for oss For mye folk på for liten plass. At mange liker det er flott. Quote Link to post
2nd Trikker'n Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 SS France/senere SS Norway presterte vel også over 35 kn i sin beste alder. Spørs hva du mener med "sin beste alder" SS Norway hadde to propeller mindre og gjorde aldri 35 kn. Quote Link to post
Mulligan Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 France 31 knop. Norway 17 knop. Quote Link to post
2nd Trikker'n Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 OT Appropos cruise. Forrige uke var kona og jeg på mini-cruise til Kiel med Color Magic, en av de med gågate i midten. At man ikke merket at man var til sjøs, forhindret ikke at vi hadde en herlig par dager ombord. Quote Link to post
ivar Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 (edited) Spørs hva du mener med "sin beste alder" SS Norway hadde to propeller mindre og gjorde aldri 35 kn. France 31 knop.Norway 17 knop. Når ble hun ombygd? Jeg husker da SS Norway gikk "signingsferden" langs norskekysten i 1984(?), ved polarsirkelen så var det sikkert etpar hundre småbåter. Da Norway guffet på og gikk videre sørover langs skipsleia så holdt de ganske bra fart - virket som mer enn 17 knop iallefall Edited February 27, 2009 by ivar (see edit history) Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mulligan Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 IMO 5119143 Norway hadd 8 steamturbiner som tilsammen ga 160000 hk før ombygging. 6 ble tatt ut av drift ved ombyggingen. Tilbakelevert 1980 fra Hapag-Lloyd i Bremerhaven. Quote Link to post
Mouche Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Nettopp derfor er ikke slike cruise noe for oss For mye folk på for liten plass. At mange liker det er flott. Det merkeligste med et cruise på en båt som den som er avbildet er at man ikke føler det så trangt/folksomt som man kan få inntrykk av på bildene. Det er utrolig mye å gjøre ombord og alle typer aktiviteter. I tillegg har man sitt eget lille krypinn med egen balkong og dagene i havn kan man jo forlate skipet (noe av poenget det!) og gjøre hva man vil. ps jeg eier ingen cruiseskip! Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Pelle Parafin Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Hvem er det som har det Blå Bånd nå? Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.