Jump to content

Verden raskeste cruise skip, 57 år gammal!


mateco

Recommended Posts

Sammenlignet med Color Magic som jeg har jobbet på er det nok stor forskjell både med fart og bunkersforbruk , magic er på 75100 br.tonn og en lengde total på 223,75 m , max fart på 22,3 knop og med 4 motorer på tilsammen 31200kw. Den har et forbruk pr time på 6,5 kb så denne er nok "snill " i forhold til dem overnevnte.

 

6.500 liter i timen = 291 liter/nm eller 0,15 liter pr meter @22 knop er jo ganske økonomisk, størelsen tatt i betraktning.

En 55 foter med 2 x 800 gamp bruker lett over 10 liter/nm i samme fart. Og de er plass til en hel del av bare på bildekket til Color Magic

 

Hva sånn ca. betaler rederier som kjøper bunkers i reltivt store kvanta pr liter eller kb??

Mvh. SAP

Link to post
Nettopp derfor er ikke slike cruise noe for oss :smiley: For mye folk på for liten plass. At mange liker det er flott.

 

Det merkeligste med et cruise på en båt som den som er avbildet er at man ikke føler det så trangt/folksomt som man kan få inntrykk av på bildene. Det er utrolig mye å gjøre ombord og alle typer aktiviteter. I tillegg har man sitt eget lille krypinn med egen balkong og dagene i havn kan man jo forlate skipet (noe av poenget det!) og gjøre hva man vil.

Noen liker ikke mennesker omkring seg og blir gale i storbyer. Jeg liker byliv og ha forskjellige typer mennesker omkring meg men vil ha muligheten til litt privat også. Bo om bord i cruiseskip hele året er for meget men uke innimellem passer bra.

 

De er stor aktivitet om bord i sånn skip og vis man liker sport kan man eksempel bevege seg på 600m lang løpebane

306.jpg

 

Ta litt surfing

462.jpg

 

Leke seg på isen

475.jpg

 

Kaste bolte eller klatre i vegg

436.jpg

 

Vis man vil sette seg ned på en pub eller gå i butikker er gågaten veldig fin om bord

468.jpg

 

Man bør spise av og til og restaurantene er inkludert i prisen. Bare finne seg en og spise de man ønsker når de passer

479.jpg

 

Teather om bord er næsten i størrelse med Opera, sete til 1350 mennesker og flere forestillinger hver dag496.jpg

 

De er live musik alle dager flere steder om bord

cimg0519.jpg

 

Der er carnival...

cimg0505.jpg

 

cimg0254.jpg

 

Vis dette er ikke nok kan jeg anbefale tur til New Orleans på Mardi Gras festivalen og møte eksempel Jesus & the boys...!

jesus__the_boys.jpg

 

Eller komme seg vekk fra andre mennesker og reise ditt ingen annen drar...

mbl0100421.jpg

...og finne seg sted man kan være alen

steinhuset_i_giumaraesportugal.jpg

 

De beste er å livet har mange muligheter... :cheers_wine:

Link to post

En kamerat av meg har noen flotte postere der motivet er tatt fra New York havn en gang på 50 tallet. Han "arvet" disse bildene etter kjøp av ei hytte.

Bildet/posterne viser flere store linjeskip ved kai og på vei inn/ut fra New York havnen!

 

Er det noen her inne som kjenner til disse posterne?? Evt. hvor de er å få kjøpt??

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

ss_united_states_cutaway.jpg

 

Litt info om SS United State

 

Builder: Newport News Shipbuilding and Drydock Company, Newport News, Virginia, USA

Yard Number: 488

Date of Build: 1952

Vessel Name: S/S United States (1952 – Present)

Type of Vessel: Transatlantic Passenger Liner

Date Launched: 23rd July 1951

Launched by: Mrs Tom Connely (wife of the prominent Texas senator)

Maiden Voyage: 3rd July 1952: New York to Southampton via Le Havre

Final Commercial Voyage: 25th October 1969: New York to Bremerhaven via Southampton and Le Havre. She arrived back in New York on the 7th November 1969.

Final Voyage: July 1996: Istanbul, Turkey to Philadelphia, USA

Date Scrapped:

Flag: American

Port of Registry: New York, USA

Original Owners / Operators: United States Lines, New York, USA

 

 

Length: 990.6 ft

Breadth: 101.5 ft

Draft: 31 ft

Gross Registered Tonnage: 52,072 tons

Power: 4 Westinghouse double reduction geared steam turbines driving quadruple screws, producing 268,000 horsepower.

Maximum Speed: 44.7 knots

Service Speed: 31 knots

Passengers & Crew: 913 First Class, 558 Cabin Class, 537 Tourist Class and 1,044 crew

 

268 000 hestekrefter er jo enormt mye. Er man "snill" og beregner 200 gr/hk/time ved FULL POWER så får man et forbruk på enorme 53,6 tonn pr. time, eller 1286,3 tonn pr. døgn .... phuuuu....

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Var/ er mye mysteri rundt den egentlige toppfarten til SS United States...

 

Fra http://en.wikipedia.org/wiki/SS_United_States

-"The maximum speed of the United States was deliberately exaggerated, and kept obscure for many years. An impossible value of 43 knots (49 mph) was leaked to reporters by engineers after the first speed trial.[2] The actual top speed — 38.3 knots (44.1 mph) — was not revealed until 1977."

 

Og: http://www.ssunitedstates-film.com/shipstats.html

-"While there is much debate regarding her top speed, with some published reports putting it as high as 44.7 knots, the Speed Trial Statistics for the SS United States as originally presented in November of 1977 to the Society of Naval Architects and Engineers by John R. Kane, Vice President (ret.) of Newport News Shipbuilding and Drydock Company, put her fastest sea trial runs at 38.32 knots"

Mvh. SAP

Link to post
De kjøper og betaler i tonn. Ca USD 400 for HFO og USD 550-600 for diesel.

 

 

Ja dette følger jo oljeprisen. Bunkret rundt juletider for us$480/MT. Juni 2008 så måtte vi ut med us$795/MT, så det forandrer seg fort. Vi brenner ca 10.000 MT LSFO 380cst i året, så det går noen kroner i bunkers. MGO vet jeg ikke prisen på, det går så lang tid mellom hver gang en bunkrer. Har et daglig forbruk på MGO mellom 10-100ltr.

Link to post
Hvor går grensen på størelse sånn ca. på båter som bruker 380cst (tungolje??) og MGO?

Å brenne HFO (Heavy Fuel Oil) krever en del ekstra eksterne systemer som bla. viskositets styring og forvarming av drivstoffet. Man må også ha utstyr til å rense ut sedimenter og vann, etc. ved separator systemer. Videre må lagringstankene ha en form for oppvarming slik at drivstoffet kan flyttes til forbrukstankene, som gjerne består av en eller to settlingstanker samt en dagtank.

Alt dette gjør at fartøyene som benytter HFO er av en viss størrelse der man i maskinrommet må ha plass til disse ekstra systemene.

Videre bør maskineriet være konstruert for å forbrenne HFO. Dvs. med hensyn på dimensjoner på motorens konstruksjon og dens brennstoff system.

 

En motor som forbrenner HFO bør helst ha en kontinuerlig jevn belastning over 70% av nominell. For mye variasjoner betyr også variasjoner i viskositet og termisk belastning på brennstoff utstyret tetninger, etc.

Det er ikke uvanlig at større skip skifter til diesel/blended oil under manøvrering.

 

Hjelpemaskineri går ofte kontinuerlig på MGO/MDO eller blended oil.

 

Med andre ord. Mht HFO/MGO er det ikke størrelsen på skipet det kommer an på, men heller skipets maskineri og operasjonsmønster.

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
En motor som forbrenner HFO bør helst ha en kontinuerlig jevn belastning over 70% av nominell. For mye variasjoner betyr også variasjoner i viskositet og termisk belastning på brennstoff utstyret tetninger, etc.

Det er ikke uvanlig at større skip skifter til diesel/blended oil under manøvrering.

 

:sailing:

Bjørn

 

Skifter ikke til diesel/blended lenger, har vært på store skipdiesel motorer de siste 20år, Har ikke gjort dette utenom når vi skal i dokk.

Rolls Royce tidliger Bergen/Ulstein diesel og MANB&W-Holeby er hjelpemotorer jeg har vært borti endel, går bare på HFO.

 

Hva mener du med belastning over 70% av nominiel?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...