Mulligan Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Master Cat østover. United States vestover. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Hvem er det som har det Blå Bånd nå? jeg........ ligger i pentryt... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bonus Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Østover eller vestover Gunga ... Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 IMO 5119143 Norway hadd 8 steamturbiner som tilsammen ga 160000 hk før ombygging.6 ble tatt ut av drift ved ombyggingen. Tilbakelevert 1980 fra Hapag-Lloyd i Bremerhaven. Fy flate - hvor mye du veit! Jeg slutter aldri å imponeres. Synd du er så forskrudd politisk. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Master Cat østover.United States vestover. Hvilke tider snakker vi om? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Kjell E Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 1952: United States, 34,5 knop 1989: Cat-Link V, 41,284 knop - 2 dager, 20 timer og 9 minutter fra NY til Bishops Rock. Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Mulligan Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Cat Link V heter idag Master Cat. Trafikkerer Kr.sand - Hanstholm. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 1989: Cat-Link V, 41,284 knop - 2 dager, 20 timer og 9 minutter fra NY til Bishops Rock. og raskest under seil...... 4 dagar, 3 timmar och 57 minuter eller?? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Var det en Jeanneau? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Hvilke tider snakker vi om? Ta en kikk her... http://en.wikipedia.org/wiki/Blue_Riband Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Sammenlignet med Color Magic som jeg har jobbet på er det nok stor forskjell både med fart og bunkersforbruk , magic er på 75100 br.tonn og en lengde total på 223,75 m , max fart på 22,3 knop og med 4 motorer på tilsammen 31200kw. Den har et forbruk pr time på 6,5 kb så denne er nok "snill " i forhold til dem overnevnte. 6.500 liter i timen = 291 liter/nm eller 0,15 liter pr meter @22 knop er jo ganske økonomisk, størelsen tatt i betraktning. En 55 foter med 2 x 800 gamp bruker lett over 10 liter/nm i samme fart. Og de er plass til en hel del av bare på bildekket til Color Magic Hva sånn ca. betaler rederier som kjøper bunkers i reltivt store kvanta pr liter eller kb?? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Amorøsa Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 De kjøper og betaler i tonn. Ca USD 400 for HFO og USD 550-600 for diesel. Sitér dette innlegget Link to post
rogre Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Mener gutta i maskin har snakket om ca 2,50 pr liter bunkers men er ikke helt sikker. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Nettopp derfor er ikke slike cruise noe for oss For mye folk på for liten plass. At mange liker det er flott. Det merkeligste med et cruise på en båt som den som er avbildet er at man ikke føler det så trangt/folksomt som man kan få inntrykk av på bildene. Det er utrolig mye å gjøre ombord og alle typer aktiviteter. I tillegg har man sitt eget lille krypinn med egen balkong og dagene i havn kan man jo forlate skipet (noe av poenget det!) og gjøre hva man vil. Noen liker ikke mennesker omkring seg og blir gale i storbyer. Jeg liker byliv og ha forskjellige typer mennesker omkring meg men vil ha muligheten til litt privat også. Bo om bord i cruiseskip hele året er for meget men uke innimellem passer bra. De er stor aktivitet om bord i sånn skip og vis man liker sport kan man eksempel bevege seg på 600m lang løpebane Ta litt surfing Leke seg på isen Kaste bolte eller klatre i vegg Vis man vil sette seg ned på en pub eller gå i butikker er gågaten veldig fin om bord Man bør spise av og til og restaurantene er inkludert i prisen. Bare finne seg en og spise de man ønsker når de passer Teather om bord er næsten i størrelse med Opera, sete til 1350 mennesker og flere forestillinger hver dag De er live musik alle dager flere steder om bord Der er carnival... Vis dette er ikke nok kan jeg anbefale tur til New Orleans på Mardi Gras festivalen og møte eksempel Jesus & the boys...! Eller komme seg vekk fra andre mennesker og reise ditt ingen annen drar... ...og finne seg sted man kan være alen De beste er å livet har mange muligheter... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
mateco Svart 28.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 En kamerat av meg har noen flotte postere der motivet er tatt fra New York havn en gang på 50 tallet. Han "arvet" disse bildene etter kjøp av ei hytte. Bildet/posterne viser flere store linjeskip ved kai og på vei inn/ut fra New York havnen! Er det noen her inne som kjenner til disse posterne?? Evt. hvor de er å få kjøpt?? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Mouche Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 De kjøper og betaler i tonn. Ca USD 400 for HFO og USD 550-600 for diesel. Prisene har nok falt betydelig og er nå på usd 250 per ton for 380cst plus/minus avhengig av hvor i verden man bunkrer. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
mateco Svart 1.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2009 Litt info om SS United State Builder: Newport News Shipbuilding and Drydock Company, Newport News, Virginia, USA Yard Number: 488 Date of Build: 1952 Vessel Name: S/S United States (1952 – Present) Type of Vessel: Transatlantic Passenger Liner Date Launched: 23rd July 1951 Launched by: Mrs Tom Connely (wife of the prominent Texas senator) Maiden Voyage: 3rd July 1952: New York to Southampton via Le Havre Final Commercial Voyage: 25th October 1969: New York to Bremerhaven via Southampton and Le Havre. She arrived back in New York on the 7th November 1969. Final Voyage: July 1996: Istanbul, Turkey to Philadelphia, USA Date Scrapped: Flag: American Port of Registry: New York, USA Original Owners / Operators: United States Lines, New York, USA Length: 990.6 ft Breadth: 101.5 ft Draft: 31 ft Gross Registered Tonnage: 52,072 tons Power: 4 Westinghouse double reduction geared steam turbines driving quadruple screws, producing 268,000 horsepower. Maximum Speed: 44.7 knots Service Speed: 31 knots Passengers & Crew: 913 First Class, 558 Cabin Class, 537 Tourist Class and 1,044 crew 268 000 hestekrefter er jo enormt mye. Er man "snill" og beregner 200 gr/hk/time ved FULL POWER så får man et forbruk på enorme 53,6 tonn pr. time, eller 1286,3 tonn pr. døgn .... phuuuu.... Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
sap_2000 Svart 1.Mars.2009 Del på Facebook Svart 1.Mars.2009 Var/ er mye mysteri rundt den egentlige toppfarten til SS United States... Fra http://en.wikipedia.org/wiki/SS_United_States -"The maximum speed of the United States was deliberately exaggerated, and kept obscure for many years. An impossible value of 43 knots (49 mph) was leaked to reporters by engineers after the first speed trial.[2] The actual top speed — 38.3 knots (44.1 mph) — was not revealed until 1977." Og: http://www.ssunitedstates-film.com/shipstats.html -"While there is much debate regarding her top speed, with some published reports putting it as high as 44.7 knots, the Speed Trial Statistics for the SS United States as originally presented in November of 1977 to the Society of Naval Architects and Engineers by John R. Kane, Vice President (ret.) of Newport News Shipbuilding and Drydock Company, put her fastest sea trial runs at 38.32 knots" Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Ship of fools Svart 1.Mars.2009 Del på Facebook Svart 1.Mars.2009 Fy flate - hvor mye du veit!Jeg slutter aldri å imponeres. Synd du er så forskrudd politisk. Google er en fin ting... Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 5.Mars.2009 Del på Facebook Svart 5.Mars.2009 De kjøper og betaler i tonn. Ca USD 400 for HFO og USD 550-600 for diesel. Ja dette følger jo oljeprisen. Bunkret rundt juletider for us$480/MT. Juni 2008 så måtte vi ut med us$795/MT, så det forandrer seg fort. Vi brenner ca 10.000 MT LSFO 380cst i året, så det går noen kroner i bunkers. MGO vet jeg ikke prisen på, det går så lang tid mellom hver gang en bunkrer. Har et daglig forbruk på MGO mellom 10-100ltr. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.Mars.2009 Del på Facebook Svart 5.Mars.2009 Her finner man litt oppdaterte priser og det viser at 380cst ligger i størrelsesorden usd 230/260 per mt og MGO i området 370/470 per mt i major bunkerports. http://www.bunkerworld.com/markets/prices/ Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
sap_2000 Svart 5.Mars.2009 Del på Facebook Svart 5.Mars.2009 Hvor går grensen på størelse sånn ca. på båter som bruker 380cst (tungolje??) og MGO? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
mateco Svart 5.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2009 Hvor går grensen på størelse sånn ca. på båter som bruker 380cst (tungolje??) og MGO? Å brenne HFO (Heavy Fuel Oil) krever en del ekstra eksterne systemer som bla. viskositets styring og forvarming av drivstoffet. Man må også ha utstyr til å rense ut sedimenter og vann, etc. ved separator systemer. Videre må lagringstankene ha en form for oppvarming slik at drivstoffet kan flyttes til forbrukstankene, som gjerne består av en eller to settlingstanker samt en dagtank. Alt dette gjør at fartøyene som benytter HFO er av en viss størrelse der man i maskinrommet må ha plass til disse ekstra systemene. Videre bør maskineriet være konstruert for å forbrenne HFO. Dvs. med hensyn på dimensjoner på motorens konstruksjon og dens brennstoff system. En motor som forbrenner HFO bør helst ha en kontinuerlig jevn belastning over 70% av nominell. For mye variasjoner betyr også variasjoner i viskositet og termisk belastning på brennstoff utstyret tetninger, etc. Det er ikke uvanlig at større skip skifter til diesel/blended oil under manøvrering. Hjelpemaskineri går ofte kontinuerlig på MGO/MDO eller blended oil. Med andre ord. Mht HFO/MGO er det ikke størrelsen på skipet det kommer an på, men heller skipets maskineri og operasjonsmønster. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
sap_2000 Svart 6.Mars.2009 Del på Facebook Svart 6.Mars.2009 Takker for utfyllende svar! Men hvor sånn veldig cirka går typisk denne grensen? Supplybåter, mindre frakteskip, moss-horten fergene, hurtigruta, color line båtene, svære tankere etc...? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
mask Svart 6.Mars.2009 Del på Facebook Svart 6.Mars.2009 En motor som forbrenner HFO bør helst ha en kontinuerlig jevn belastning over 70% av nominell. For mye variasjoner betyr også variasjoner i viskositet og termisk belastning på brennstoff utstyret tetninger, etc.Det er ikke uvanlig at større skip skifter til diesel/blended oil under manøvrering. Bjørn Skifter ikke til diesel/blended lenger, har vært på store skipdiesel motorer de siste 20år, Har ikke gjort dette utenom når vi skal i dokk. Rolls Royce tidliger Bergen/Ulstein diesel og MANB&W-Holeby er hjelpemotorer jeg har vært borti endel, går bare på HFO. Hva mener du med belastning over 70% av nominiel? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.