Dieselboy Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Noen her inne som er gode å tegne? Vurderer å bygge HT til en Hasla 26, men kommer liksom ikke i gang med selve utseende. Har sett på nett, endel rare løsninger som er helt uaktuelle. Ser for meg en HT ala Saga 27 og Elwaro 30 Quote Link to post
Dieselboy Posted February 28, 2009 Author Share Posted February 28, 2009 Var ikke mange som meldte seg her .... :-( Quote Link to post
Dieselboy Posted February 28, 2009 Author Share Posted February 28, 2009 Må jo være noen designerspirer som tør melde seg ..... ???? Quote Link to post
ohm Posted February 28, 2009 Share Posted February 28, 2009 Kanskje det hjelper om du legger ut noen tegninger og bilder av Hasla 26? Jeg vokste opp i en selv, men har null peiling på design.. Quote Link to post
jupan Posted February 28, 2009 Share Posted February 28, 2009 Det var jo en som tegnet nytt overbygg til Sjarkens Venn eller en av de andre sjarkguttene på forumet for en tid tilbake. Ble meget fint. Quote Link to post
Dieselboy Posted February 28, 2009 Author Share Posted February 28, 2009 Hadde et bilde på lur om noen meldte seg ...... Quote Link to post
ivar Posted February 28, 2009 Share Posted February 28, 2009 dersom du legger ut bilde først så er det kanskje noen som gjør et forsøk... Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lukas Posted February 28, 2009 Share Posted February 28, 2009 (edited) Det er mulig du kan få litt hjelp på forumet på www.boatdesign.net. I allefall med skisser og utkast. Slikt tar mye tid og det blir fort snakk om penger hvis du skal ha noen til å tegne det med CAD i 3D. Den eksisterende båten skal jo også tegnes hvis du vil se hvordan hardtoppen tar seg ut på din båt. Skal du bruke de vinduene du har og profilen på de? Edited February 28, 2009 by Lukas (see edit history) Quote Link to post
Dieselboy Posted February 28, 2009 Author Share Posted February 28, 2009 Er klar over at slikt koster. Sendte en mail til noen som designer båter....dem antydet ca 15 høvdinger !! Kan jo lage mange HT til den prisen !! Av budsjettmessige grunner må nok eksisterende vinduer i cocpit benyttes. Ser at utfordringen blir å beholde ståhøyden, uten at HT blir for dominerende. Quote Link to post
eysteind Posted February 28, 2009 Share Posted February 28, 2009 Hvordan skal du feste hardtoppen, og er vinduene sterke nok til å feste HT i den? Mit tips er å lage en HT i samme fasong som bak til glidelåsen/delingen av kallesja... Quote Link to post
Dieselboy Posted February 28, 2009 Author Share Posted February 28, 2009 Mener rammen til vinduene vil holde, ser andre båter har HT rett oppå slike rammer. Tenker å bruke en eller annen profil i aluminium til å lage feste. Quote Link to post
Kodvaag Posted February 28, 2009 Share Posted February 28, 2009 Hasla 26? Jeg vokste opp i en selv, men har null peiling på design.. ...akkurat som han som tegnet den Unnskyld, kunne ikke holde meg. Det var ikke pent sagt. Skal skjerpe meg. Unnskyld unnskyld. Quote Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Dieselboy Posted February 28, 2009 Author Share Posted February 28, 2009 Fysjom !! Hva mener du Kodvaag er gærnt ?? Som førstegangs kjøper, mener jeg at jeg fikk masse god båt for en grei inngangspris til båtverdnen ! Quote Link to post
Kodvaag Posted February 28, 2009 Share Posted February 28, 2009 Innvendig er den jo ganske bra, den bare ser litt rar, eller anderledes ut, utvendig med den lange cabina i to "trinn". Sannsynligvis fikk du mye båt for pengene, mye større inni enn min snekke. Det var ikke slemt ment... Har du tenkt å montere bakvegg, eler skal du bare ha en hardtop over fremre halvdelen, i steden for kalesje? Støpt noe i glassfiber før? Først må du vel bygge den i finerplater, så må du støpe deg en form utenpå finerplatene, og såå må du bruke formen til å støpe deg en glassfiberhardtop. Mye arbeid... Quote Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Dieselboy Posted February 28, 2009 Author Share Posted February 28, 2009 Det var just det lange fordekket som var en av grunnene til at jeg falt litt for denne båten....ypperlig til soling....og båten ser betydelig lengre ut enn den er. Bakvegg er ikke et must, men om d lar seg gjøre, kan det være aktuellt. Ikke jobbet med glassfiber, men ser ikke at det skal være noe problem, og jeg har tilgang til noen som kan. Hadde tenkt på en annen løsning enn finerplater. Følger litt med på hvordan dem bygger kasser og div til biler, ser for meg å kun lage noen spanter, deretter spenne fleece eller lignende over, stramme opp og coate den med polyester, når den er herdet, har en formen. Quote Link to post
Ingeniøren Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 Du kan jo forsøke å kontakte Industridesigner-skolen i Oslo. Der er det alltids noen som er interessert i båt og de ønsker ofte konkrete prosjektoppgaver der. Sikkert billigere enn etablerte "kjendisdesignere". Har selv vært imponert over tidligere prosjekter selv på "lavt" nivå der og det har sikkert ikke blitt dårligere med årene. http://www.aho.no/no/AHO/Institutter/Industridesign/ Quote Link to post
Dieselboy Posted March 2, 2009 Author Share Posted March 2, 2009 Takker !! E-post er sendt......venter spent på svar Quote Link to post
Recommended Posts