Odd Thomas Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Jeg har bunnstoff fri båt. Vi benytter denne i ferskvann. Jeg syns bunstoff er stygt og ønsker ikke å smøre på dette. Jeg polerer under vannlinjen men grønske setter seg fast likevel. Kan vaselinolje være verdt forsøket? Erfaringer? Quote Link to post
steoye Posted February 28, 2009 Share Posted February 28, 2009 Kan ikke forestille meg at dette vil fungere, har satt inn båten med vaselinolje nå i vinter og min erfaring med stoffet er at det ikke sitter så godt... Men om jeg tar feil vil jeg gjerne vite det :confused:Mulig det sitter så lenge båten ligger stille, men i fart tipper jeg det forsvinner fort. Quote Link to post
Odd Thomas Posted February 28, 2009 Author Share Posted February 28, 2009 He, he.. ja jeg har jo tenkt å bruke båten. Jeg har ingen arferinger med dette selv, men en gammel (død nå) kar nede i båthavna hadde alltid på vaselinolje på båten over vannlinje hver høst slik som du har gjort nå. Jeg husker ikke helt, men jeg mende dette var noe akstra å balle med når båten skulle vaskes og poleres om våren. Hvorfor dette ble gjort aner jeg ikke, men vil jo tro at hensikten er å fjerne vannintregning i gelcoaten, noe som kan være det viktigste argumente benytte dette under vannet kanskje? Det er i hovedsak derfor jeg polerer, men dette er noe mer jobb enn å smøre på vaselinoljen. Quote Link to post
jupan Posted February 28, 2009 Share Posted February 28, 2009 Har inntrykk av at vaselinolje lett blir vasket vekk. Bruker det veldig ofte på jobb. Det er egentlig best til andre ting enn å bruke på plastikk. F.eks. til lær og tre. Quote Link to post
rover Posted February 28, 2009 Share Posted February 28, 2009 (edited) Det finnes fargeløst bunnstoff. Klart som lakk:-)) Brukte tidligere i vannlinjen, høyere enn det fargede bunnstoffet. Reneste vannlinjen i havna...... Edited February 28, 2009 by rover (see edit history) Quote Link to post
Odd Thomas Posted February 28, 2009 Author Share Posted February 28, 2009 Aha,:) har dette bunnstoffet et produktjnavn, en link og høy prisklasse? Quote Link to post
steoye Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 Husk at jo mørkere bunnstoff jo mindre groe... så blankt bunnstff vil vel egentlig ikke fungere i det hele tatt. Poenget er at det skal være så mørkt som mulig. Quote Link to post
Boywonder Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 Husk at jo mørkere bunnstoff jo mindre groe... så blankt bunnstff vil vel egentlig ikke fungere i det hele tatt. Så det du sier, er at da virker ikke hvitt heller? At virkningsgraden på lyse stoffe er dårligere, er sannsynlig. Men at det ikke virker, det er jeg uenig i. Quote En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Mouche Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 Husk at jo mørkere bunnstoff jo mindre groe... Er det noen dokumentasjon på dette? Bruker selv hvitt selvpolerende bunnstoff (Hempel) på flere båter og har enda ikke sett noen grunn til å endre på det. Til sammenligning har jeg også en båt med Jotun blå selvpolerende bunnstoff. At f.eks slim synes bedre mot hvit bakgrunn enn sort bakgrunn er det ingen tvil om, men at det gror mere har ikke jeg erfart! Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
steoye Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 Har ikke sett dette dokumentert, men det er liksom det alle sier... mulig jeg er litt naiv På denne tråden er dette diskutert frem og tilbake. Quote Link to post
Mouche Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 En gang i tiden så var alle enige om at jorden var flat og månen en gul ost! Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
sap_2000 Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 Aha,:) har dette bunnstoffet et produktjnavn, en link og høy prisklasse? Hempel Mille Klar het det før i tiden hvertfall... Mille Klar er egentlig ment brukt på propeller, ror, trimplan etc. som ikke stoffes med farget bunnstoff om man vil beholde utseendet. Som sneip hadde jeg en Hurricane 370. Kjøpt ny med hvit og Ferrarirød gelcoat under fenderlist... Ville ikke ødelegge den fine gelcoaten med bunnstoff, så mattet og avfettet den del som skulle stoffes og stoffet med Mille klar. Hadde aldri noe form for groe eller slim i det hele tatt på den, selv om den lå ute i månedsvis Men har også hørt at det klare bunnstoffet inneholdt betydelig mer "gift" før i tiden. Kanskje derfor det var så effektivt før...? Har ikke erfaringer med det i nyere tid, men vurdere å bruke det på den nye skjærgårdsjeepen for å heve vannlinjen noe i bakkant hvor det ville kommet i konflikt med en mørk skrogstripe om jeg hadde brukt farget bunnstoff... Quote Mvh. SAP Link to post
Selco18 Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 (edited) Jeg snakket med en på hempel for en tid siden, og jeg er og av samme oppfatning av at bunnstoff ikke er direkte pent... Han mener jeg burde legge 2-3strøk med hempel lightprimer, og legge et hardt bunnstoff med teflon vått i vått med det siste lightprimerstrøket. Denne skal være å få i hvit, og være mindre synlig. De har et par typer, men mener det er glide speed han anbefalte. Lille sjøsterke kan lastes ned her: Se side 52 http://www.hempel.no/internet/inenoc.nsf/8...erke%202009.pdf Edited March 1, 2009 by Selco18 (see edit history) Quote Link to post
Odd Thomas Posted March 1, 2009 Author Share Posted March 1, 2009 Jeg hadde svart bunnstoff på vår forrige båt. skulle jeg velge nå blir det hvitt. Uansett, er jeg for hardt bunnstoff, og blir jeg spurt, svarer jeg alltid hardt. Jeg har faktisk fått overtalt fler nede i havna her på lillehammer og fjerne selvpolerende, for så å gå over til hardt. Men vi ligger altså i ferskvann :) Quote Link to post
Finn Erik Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 Uansett, er jeg for hardt bunnstoff, og blir jeg spurt, svarer jeg alltid hardt. Jeg har faktisk fått overtalt fler nede i havna her på lillehammer og fjerne selvpolerende, for så å gå over til hardt. Men vi ligger altså i ferskvann :) Det blir liksom noe annet det da, men du sier uansett Har du erfaring med noe annet enn ferskvann ? Quote Link to post
Odd Thomas Posted March 2, 2009 Author Share Posted March 2, 2009 Har du erfaring med noe annet enn ferskvann ? Leser du siteringen din, skjønner du vel at jeg ikke har det Quote Link to post
Finn Erik Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 Det var det at du skreiv: " uansett er jeg for hardt bunnstoff "........ Tolker det som : Under alle forhold ..det var vel da mulig, at du tidligere en gang hadde bodd ved kysten og at du også hadde erfaring fra å ha båt i saltvann. Derfor spørsmålet Quote Link to post
Odd Thomas Posted March 2, 2009 Author Share Posted March 2, 2009 Fra mitt ståsted, ville jeg nok anbefalt dette i saltvann også, Finn Erik :) Men erfaring har jeg ikke. Det jeg liker med det harde, er at man slipper å legge på hver sesong og bygge opp en skikkelig brems under vann, etterhvert som stoffet detter av.. Man tilbake til Topic.. Ingen her som har erfaringer med vaselinolje under vann? Quote Link to post
Mouche Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Man må da ikke legge på selvpolerende hvert år heller, kun når, hvis, hvor og dersom det er nødvendig, etter min erfaring? Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Odd Thomas Posted March 4, 2009 Author Share Posted March 4, 2009 jeg er enig med deg, men her i innlandet, har nok "bøndene" en formening om at dette skal smøres på i "våronna" hvert år. På min forrige båt, som til orirntering hadde gått i Bergensområdet, målte jeg et par millimeter tykke rugler i skroget etter mange års påsmurning. Dette utgjorde 3 knop i hastighet på båten etter at jeg fikk skrapt ned dette primet og påført hardt bunnstoff. På mine foreldres snekke smurte vi hardt første gang i 1986. i 1997, la jeg på et nytt strøk, fordi jeg ville at det skulle se pent ut. Quote Link to post
Recommended Posts