Carpediem Posted February 28, 2009 Share Posted February 28, 2009 Prøver å trekke koax kablel i masten, men uansett hvor vi starter/slutter, stopper det opp ca to meter fra dekk. Bruker en stiv å god trekkefjær, og det er snakk om en selden mast som står på dekk. På toppen ser det tilsynelatende ut til å være to kabelkanaler, hvor det pr. nå går en del kabler i den ene, nede er det fire hull i mastefoten. Har prøvd samtilige kombinasjoner, men klarer ikke å få fjæra gjennom. Noen som har gode råd? Quote Link to post
Cerveza Posted February 28, 2009 Share Posted February 28, 2009 Inne i masta mi så det ut til at det var stappet inn noe plast-greier, sikkert for at fall o.l. ikke skal slå og lage leven. Kan jo være noe liknende du har støtt på?? Quote Link to post
Carpediem Posted February 28, 2009 Author Share Posted February 28, 2009 hmm... tror nok ikke det er problemet. Er ganske sikker på at det ikke er sammen hengende kabelkanal fra hullet nede til hullet oppe, siden det er to kanaler oppe og fire hull nede på masten. Kablene som går dær nå går inn i fremkant av mast på babord side og kommer ut bak på babord side på toppen. Har vurdert å feste et tau i lanterne ledninga, og dra den opp for så å dra både tv og lanterneledning ned igjen med tauet. Men syntes dette er litt drastisk i tilfelle man ikke får begge ned i samme kanal etterpå. Quote Link to post
1852 Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 Hadde samme problemet på en X-99 for et par år siden da jeg skulle legge inn nye kabler for vhf og windex. Jobbet hardt og lenge med en stake-fjær for å komme igjennom gjennomføringene i masten, men uansett hva jeg gjorde stoppet det i området der salingshornene er festet. Dessverre endte med at jeg måtte rigge ned hele greia og gjøre jobben med masten i vater. Når jeg så hadde gjort jobben valgte jeg å legge inn et innvendig fall i kabelgaten slik at denne jobben skulle bli lettere neste gang noe går galt der oppe... Er usikker på hvor lik X-99-masten er med den du beskriver, men mitt beste råd er å prøve å skjøte seg på (og dermed ofre) en av de eksisterende kablene: 1. Klipp av offerkabellen ved mastefoten. 2. Skjøt på en tynn, men sterk line (2-4 mm flaggline). Dra så kabel og line opp i toppen. 3. Dra linen utenfor masten ned til mastefoten og smelt/bensle den sammen med mastefotenden. Du har nå laget et fall i kabelgaten. 3. Skjøt de kablene du vil ha opp med linen/fallet nede ved mastefoten og hal i vei. 4. Monter kablene på sine respektive plasser og behold linen/fallet for bruk i fremtiden. Dette høres kanskje dramatisk og tungvindt ut, men det gir deg muligheten til å rigge på et fall som i sin tur kan brukes til å få opp nye kabler. Pass på at skjøtene er sterke og jevne! Smør gjerne med grønnsåpe for å lette gjennomføringen. Vil tro at kostnaden på kabelen du ofrer fort blir rettferdiggjort av prisen på en nedrigging.. Quote D3 - GOC - På sjøen nesten daglig Link to post
Bergen Posted November 15, 2010 Share Posted November 15, 2010 Har samme problem og er ute etter tips. Skulle skifte kabel til vindmåler grunnet brudd. Trakk en tynn line med når jeg trakk ut den gamle kabelen og tanken var å benytte denne for å trekke den nye kabelen. Men møtte motstand underveis og røk pilotlinen Har nå prøvd med trekkefjær men det virker som om den "bunner" 40cm over mastebunnen. Det kan virke som om kabelrøret hviler på en plate inne i masten og at denne kun har små hull hvor kabelen skal igjennom. Av denne grunn er jeg også litt redd for å ofre ytterligere en kabel for å få en ny pilotline. Masten er en Sparcraft, noen som kan komme med gode tips? Hva med støvsuger og hyssing, noen som har prøvd noe slikt Saken blir jo ikke noe enklere av at det er mørkt kl 1630 og surt og kaldt ute, kombinert med små vinsjer som gjør til et slit å få opp folk gjør at fristelsen for velge en løsning med en trådløs vindmåler absolutt er tilstede. Quote Link to post
The sailor Posted November 15, 2010 Share Posted November 15, 2010 Hva med en trådløs giver, så slipper du hele problemet? Quote Link to post
Roger jo Posted November 15, 2010 Share Posted November 15, 2010 Saken blir jo ikke noe enklere av at det er mørkt kl 1630 og surt og kaldt ute, kombinert med små vinsjer som gjør til et slit å få opp folk gjør at fristelsen for velge en løsning med en trådløs vindmåler absolutt er tilstede. Her er den raske veien til toppen av masten og en sitter godt på toppen av stigen. https://baatplassen.no/i/index.php/topic/66371-hva-har-du-gjort-med-baaten-i-dag/page__view__findpost__p__968923 Innlegg 636 Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
jernkjøl Posted November 20, 2010 Share Posted November 20, 2010 Prøvde selv med trekkefjær og stakefjær til liten nytte. Kjøpte så en wire 4 eller 6 mm på BT og da gikk det greit på første forsøk. Wire'en er stiv nok til å vris rundt og finner lettere "åpningen". Quote Link to post
Lazyjack Posted November 20, 2010 Share Posted November 20, 2010 Mål masteprofilen din så finner du tegning og beskrivelse på seldenmast.se Quote Link to post
mons Posted November 21, 2010 Share Posted November 21, 2010 Foreslår å begynne i den verste enden med en tynn hyssing med en liten tøydott bundet fast i enden. Bruk en litt stor kompressor til å blåse den opp/ned. Har prøvd med hell i flere andre sammenhenger, men har aldri hatt ei hul mast.. Quote Mons Link to post
Bergen Posted November 21, 2010 Share Posted November 21, 2010 Hva med en trådløs giver Tanken er tenkt, men koster en 5-6 båtpenger som jeg gjerne benytter på andre ting Her er den raske veien til toppen Må si jeg ser med skepsis på den stigeløsningen selv om den nok fungerer i praksis Kjøpte så en wire 4 eller 6 mm på BT og da gikk det greit på første forsøk. Wire'en er stiv nok til å vris rundt Takker for godt tips Foreslår å begynne i den verste enden med en tynn hyssing med en liten tøydott bundet fast i enden. Bruk en litt stor kompressor til å blåse den opp/ned Nok et godt tips. Litt styr med å få organisert kompressor med så lang slange på båten men kanskje jeg må til med dette. I første omgang har jeg bestilt meg et mikrokamerea på Ebay slik at jeg kan få sett inne i masten hvordan det ser ut ved trekkerørets nedre del hvor trekkefjæren stoppet Quote Link to post
Roger jo Posted November 21, 2010 Share Posted November 21, 2010 (edited) Må si jeg ser med skepsis på den stigeløsningen selv om den nok fungerer i praksis Det er sunt å være skeptisk, hva ser du som jeg ikke har kalkulert med? Edited November 21, 2010 by roger-jo (see edit history) Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bergen Posted November 21, 2010 Share Posted November 21, 2010 Er nok bare en utradisjonell måte å komme til toppen på Ikke ment som kritikk av deg. Men har du bundet sammen de to stigedelene slik at den ikke hekter seg, løsner og faller ned på hjelperen din? Er videre salingshornene dimensjonert fo 0.1 tonn krefter som virker rett nedover inne ved masten? Quote Link to post
Roger jo Posted November 21, 2010 Share Posted November 21, 2010 (edited) Er nok bare en utradisjonell måte å komme til toppen på Ikke ment som kritikk av deg. Er videre salingshornene dimensjonert fo 0.1 tonn krefter som virker rett nedover inne ved masten? Var ikke i mine tanker om at det kunne være kritikk, bare konstruktiv skeptisk til metoden. Vi tok en grundig SJA etter denne modellen. http://www.olf.no/getfile.php/Dokumenter/Retningslinjer/081-100/090_SikkerJobbAnalyse_rev2.pdf I følge Selen var belastningen på salingshornet av en plattfot man som jeg ikke noe problem med min vekt på 85kg. Stigene er reimet sammen. Fallet er festet til andre og tredje trinnet, for å få stigen helt til topps. Når en reimer stigen fast til masta henger den helt støtt på den siste ferden opp. Så er det viktig at en ikke klatrer fortere enn at vinsjeoperatøren får tatt inn slakken på sikringen min, godkjent sele. Det fallet blir belastet med 150 kg før jeg starter klatringen til topps. Når jeg er opp og sitter godt på skrevs over stigetrinnet og mitt fall er sikket. Går vinsjeoperatøren og setter seg på akterdekk, og jeg kan hale opp sekken med verktøy /utstyr. Første gang ble jeg vinsjet opp i båtmannsstol, fant vi ut at den metoden gikk sent og en kom ikke i riktig arbeidehøyde, fikk tipset fra Danmark. Har blitt minst 12 turer med stige metoden. Edited November 21, 2010 by roger-jo (see edit history) Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts