Sportmann 14" Posted February 28, 2009 Share Posted February 28, 2009 Fann denne litt interessant: finn-annonse Noen som har formeninger om denne kan bli ein brukendes båt? Er vel ikkje så lett å se ut ifrå bilder, men synsinger mottas med takk Ser ut som det kan vere noen tynne partier i støypen, på bildene sett innenfrå..? Noen som har bygd opp noe tilsvarende, enten som åpen båt, eller med sjølkomponert overbygg? Håpte denne kunne bli ein god arvtager etter min Sportmann 14. Quote Link to post
rover Posted February 28, 2009 Share Posted February 28, 2009 Er dette en Wesling? Har ikke Wesling "vanntunnel"? 16 fot, og gul.....? Quote Link to post
Sportmann 14" Posted February 28, 2009 Author Share Posted February 28, 2009 Er vel heimestøp, "må lakkeres utvendig" står det, og: "Hull til tunnell ikke tatt ut men markert i plasten". Quote Link to post
rover Posted February 28, 2009 Share Posted February 28, 2009 Ja, denne selgeren "låner" nok bare Wesling navnet, det er juks;-) Wesling er gammel, men veldig bra båt. Søk på "finn" og Wesling, så ser du en helt annen båt:-) Quote Link to post
Marwin Posted February 28, 2009 Share Posted February 28, 2009 ...Wesling er gammel, men veldig bra båt. Søk på "finn" og Wesling, så ser du en helt annen båt:-) Det er vel delte meninger om Wesling 16 og sjøegenskaper trur eg. Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
rover Posted February 28, 2009 Share Posted February 28, 2009 Ja, stemmer Marvin...... Var noen lange diskusjoner i et Båtblad for mange år siden. Men synes jeg husker at det roet seg da det ble oppdaget at motor var montert ute av senter på den "testbåten"... Quote Link to post
Marwin Posted February 28, 2009 Share Posted February 28, 2009 På min var den monter korrekt, men likevel var den "vinglete"... mvh MarWin Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
rover Posted February 28, 2009 Share Posted February 28, 2009 Ok.... Jeg har aldri selv hatt Wesling. Men naboen har, og har hatt den siden ny:-) Quote Link to post
Noflow Posted February 28, 2009 Share Posted February 28, 2009 kjøp heller en original, da vet du at det er en skikkelig båt det at de wobbler, handler kun om rigging, og fører! ser jo fjordlingene, de går fint med 300 hk mercury xs, hvis man rigger bra. ja da går den bra DET er båt det Quote Link to post
Sportmann 14" Posted February 28, 2009 Author Share Posted February 28, 2009 Jaudå, har heilt klart lyst på ein Fjordling, men dei eksemplarene eg har sett passer ikkje heilt inn i mitt båtbudsjett.. Tanken var altså at her kunne eg bygge opp ein båt med nogenlunde dei samme egenskapene for ein rimelig penge. Størrelsen passer perfekt med tanke på forflytning på henger. Skibsplasten duger til ein ny båt er sjøklar, og bygging er jo bare(?) gøy. Men er jo klar over (og har erfart:) at ein kan spare seg til fant, så eg håpte på noen gode råd ang. skrog og evnt. bygging Eit nytt skrog uten kompostert treverk er jo heller ikkje å forakte.. Quote Link to post
ivar Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 Ja, denne selgeren "låner" nok bare Wesling navnet, det er juks;-) Wesling er gammel, men veldig bra båt. Søk på "finn" og Wesling, så ser du en helt annen båt:-) Ikke bare navnet han har lånt - skroget er temmelig likt ser det ut til. Men må være forkortet, denne er 457cm lang, orginalen er 485. Kan sikkert bli en bra båt, men er nok endel jobb skal man ha bra resultat. Uansett, å gå over fra Skibsplast 14 til Wesling 16 er en ENORM forbedring. Sommeren da jeg var 17 ble stort tilbrakt i en Skibsplast, sommeren etter i en Wesling 16HT. Får fortsatt litt vondt i ryggen ved tanken på Skibsplasten Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 De lyse partiene er nok kun tynn topcoat. Så det er ikke noe problem. Men det ser jo ut til å være en hel del arbeid her før det blir båt av det da... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
terjegj Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 Dette er ikke noe å satse på med tanke på hav det vil koste å få dette i stand. Det er nok en grunn til at ikke vanntunnellen er åpnet, og det er også bare ytterdel. Det er nok bedre å legge pengene i noe som er orginalt ! Quote Link to post
Mouche Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 Dette er ikke noe å satse på med tanke på hav det vil koste å få dette i stand. Jeg gjorde meg de samme tankene, men kanskje trådstarter har noen tanker om hva det vil koste å fullføre prosjektet og hva han da, eventuelt, kunne fått for de samme pengene av bruktbåt i rimelig stand? Regner med at trådstarter også kanskje (?) har lyst til å gjøre denne jobben, men hvis det koster penger kontra å kjøpe noe som er bruksklart så blir det dårlig timebetaling! Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sportmann 14" Posted March 2, 2009 Author Share Posted March 2, 2009 Etter første innlegg har eg tenkt og kikka litt på priser ja.. Ser jo at det fort kan bli kostbart med materialer og (nye) komponenter, men har ikkje satt opp eit budsjett:) Litt av denne grunn eg lurte på om noen her hadde gjennomført noe liknende! Blir fort gira når eg skisserer opp (i mitt hue) eit prosjekt med muligheter til å bygge alt etter egne ønsker, derfor er det jo sunt med noen motargumenter Har, som mange andre, dårlige erfaringer med innbakt treverk i eldre plastbåter, så tanken på noe nytt er jo også fristende. ..men å evnt. bytte ut disse delene i ein bruktbåt er vel til slutt og rest meir overkommelig.. Må kansje revurdere litt, og følge med på Finn framover! Quote Link to post
tøff-tøff Posted March 18, 2009 Share Posted March 18, 2009 etter den innredninga som følger med å dømme minner dette meg veldig om en wesling 430/musling 14. centimeterne i annonsen kan jo være målt feil eller bare ca. så selv litt på den men det er jo fryktelig mye arbeid som gjenstår Quote Link to post
WhiteShark226 Posted December 16, 2009 Share Posted December 16, 2009 Det er Jan Herman Linge sine båtfromer,piratkopier! Ta vare på de klassasiske Linge båtene som er igjen,og ikke driv og over motoorisere dem Quote Link to post
FredrikM Posted December 16, 2009 Share Posted December 16, 2009 Det er heller ikke Wesling. Weslingen har 3 "bordganger" på skutesiden. Dette er musling, Muligens en forlenget en. Har selv hatt begge typene, Meget bra båter. 14 foter'n til linge ble vel også produsert som Wesling 430, men den båten det er snakk om her har i hvertfall ikke noe med wesling 16 å gjøre. Quote Link to post
ivar Posted December 16, 2009 Share Posted December 16, 2009 Stemmer nok det, litt rask i mitt forrige innlegg. 14-foteren er en knall båt, skal ha en sånn i flåten etterhvert... Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ibizafan Posted December 16, 2009 Share Posted December 16, 2009 de er en musling 14\ wesling 430 Quote BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
tøff-tøff Posted December 16, 2009 Share Posted December 16, 2009 Ta vare på de klassasiske Linge båtene som er igjen,og ikke driv og over motoorisere dem headbang.gif er jo akkurat det som er gøy på disse geniale båtene, bare vent etter denne sesongen med 30hk vil du ha noe større- så du kan fly sånn som alle andre muslinger Quote Link to post
ivar Posted December 17, 2009 Share Posted December 17, 2009 Det mest geniale med de er at de funker fint med 30hk - og samtidig tåler det dobbelte uten problemer Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
MortenK Posted December 17, 2009 Share Posted December 17, 2009 (edited) Fann denne litt interessant: finn-annonseNoen som har formeninger om denne kan bli ein brukendes båt? Er vel ikkje så lett å se ut ifrå bilder, men synsinger mottas med takk Ser ut som det kan vere noen tynne partier i støypen, på bildene sett innenfrå..? Noen som har bygd opp noe tilsvarende, enten som åpen båt, eller med sjølkomponert overbygg? Håpte denne kunne bli ein god arvtager etter min Sportmann 14. Lønner seg kanskje heller å kjøpe en komplett båt og legge arbeid i oppussing/oppgradering. Penga flyr fort på et så omfattende prosjekt og mange bekker små ....... Edited December 17, 2009 by MortenK (see edit history) Quote s/y "Arnegrut", Asker Link to post
Recommended Posts