Jump to content

Montering av kutterstag på Bavaria 38 Cruiser

Lazyjack

Recommended Posts

Gjelder 2008 38 Cruiser. Noen som har gjort eller fått gjort dette. Er spesielt interessert i plassering av forankring under dekk. Ser for meg at det bør festes i dekk rett i akterkant av luke til ankerbrønn men har ikke sett så mye på mulighetene for forankring videre ned til skroget. Jeg bør vel også ha checkstag for å støtte akterover.

Kvalifiserte synspunkt tas i mot med takk.

I akterkant av ankerluka så er du vel fortsatt i forkant av forpigen og derfor er det muligheter å forsterke et feste skjult i skapet foran sengen og da bør det være overkommelig enkelt å få det pent ?

Jeg har sett flere alternativer og det jeg likte best var en demonterbar løsning som var 2delt , altså selve staget over dekk og en vire som ble spent opp i forpiggen ned gjennom sengen i en solid forankring i bunnen av båten , denne kunne da lett fjernes når staget ikke var i bruk og da var det eneste synlige et rustfritt øye i taket. Når den var i bruk så tok de bare opp viren som allerede var festet i bunn , dro den opp mellom madrassene og strammet den skikkelig , da tok den opp kreftene fra det som skjedde over dekk

Redigert av Enzo (see edit history)

Takk for svar.

Jeg har trekabinsversjon og der er det ikke noe skap i piggen. Den demonterbare varianten kan være et alternativ dersom jeg ikke får skjult det.

Men hva med forankring i skroget? Finnes det noe alternativ til gjennomgående feste med et spesiallaget beslag på innsiden og mothold på utsiden? Vil en fastplastet bjelke i rustfritt eller aluminium i ankerbrønnen kunne være godt nok? Tenker å kunne sette stormfokk på dette staget og den blir vel neppe større enn 7-8 kvm.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...