LarsL Startet 28.Februar.2009 Del på Facebook Startet 28.Februar.2009 Båten min er originalt utstyrt med kutterstag som sitter ganske langt ned på masten ca 5 meter. Har ikke seilt så mye med kutterstaget, men brukte det i dag sammen med storseilet. Digg å ha kutterstag selv om det er et herk å få genovaen rundt. Men oppdaget i dag at hver gang båten stanget inn i en bølge pumper masten litt frem og tilbake. Jeg strammet lensetakelen så hart som jeg klarte, men likevel pumper masta?? Tar masta skade av å pumpe litt? Lars Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Sjekk spenning av vanta. Sitér dette innlegget Link to post
Odmar Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Har riggen din babystag? Masten skal ikke bevegeseg under sprederene. Hvordan rigg/båt har du? Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
LarsL Svart 28.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Riggen er en fransisspar eller no. Den er gjennom gående, steppet i kjølen. Og ca22 meter over dekk. Med rette salingshorn 2stykk og enkelt over og undervant. Der er ikke baby stag. Har aldri målt eksakt hvor hardt den er satt men den er ganske hardt satt. Kan den være satt for hardt?? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Tar masta skade av å pumpe litt? Det spørs hvor mye du legger i litt. Over et visst nivå bør du nok tenke litt på hvor mye som skal til før du får tretthetsbrudd. Hvor mye du bør bekymre deg avhenger også av hvor lenge siden du sjekket riggen, eller fikk en rigger til å ta en grundig sjekk. Det er ingen dum investering, og du får gjene en håndfull gode tips med på kjøpet. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Har du doble eller enkle lensetakkel Sitér dette innlegget Link to post
LarsL Svart 28.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Lensetaklene er festet bare en plass på masta: der hvor kutterstaget er montert. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Ok, enkle lensetakkel festet ved kutterstag. Da kan det ikke være der masta pumper. Jeg tror en enkel skisse må til. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Er det masthead-rigg? Det høres jo ut som om 'kutterstaget' ditt egentlig er et babystag (siden det går ca 5 m opp på en 22 m høy mast). Siden du har enkle undervant og rette salinger bør babystaget være satt hele tiden for å gi masten riktig krumning. Jeg vil tro 'lensetaklene' (eller heter de checkstag?) er der for å hindre masten fra å bøye seg ytterligere dersom du strammer akterstaget for å øke spenningen i forstaget (dette i tillegg til å hindre pumping), Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Den er gjennom gående, steppet i kjølen. Og ca22 meter over dekk.Med rette salingshorn 2stykk og enkelt over og undervant. Der er ikke baby stag. Akk, jeg så ikke at du hadde listet opp to båter i signaturen din. Enig med HaHa, det må være et babystag. Hvor langt foran masta er det festet i dekket? Uansett, det er nok ikke noen god ide å fjerne babystaget på den riggen. Tror nok jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en rigger som kan sjekke slitasje og trimme riggen. Om du ikke har god erfaring på rigg så kan det være en veldig god investering å få gjort en grundig sjekk med noen års (noen sier seks år, andre mener det dobbelte) mellomrom. Med en rigger på besøk får du antagelig rikelig med tips og en god angående hva som er normal bevegelse i riggen og hva som er uønsket pumping. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
LarsL Svart 28.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Er det masthead-rigg? Det høres jo ut som om 'kutterstaget' ditt egentlig er et babystag (siden det går ca 5 m opp på en 22 m høy mast). Siden du har enkle undervant og rette salinger bør babystaget være satt hele tiden for å gi masten riktig krumning. Jeg vil tro 'lensetaklene' (eller heter de checkstag?) er der for å hindre masten fra å bøye seg ytterligere dersom du strammer akterstaget for å øke spenningen i forstaget (dette i tillegg til å hindre pumping), Det er en masthead-rigg med et kutterstag som sitter 5 meter fra toppen av masten. Og det er festet på dekk 4,5 meter foran masta. Jeg kjører et 29m2 stagseil på det. Det går ikke ann å ta det av det er en del av riggen. Men problemet er at masten pumper der kutterstaget og lesetaklene er festet. Dette er bare når jeg seiler med stagseilet i litt sjø. Når jeg bruker Rullegenovaen som er festet i toppen av masten da er det ikke et problem. Tror nok jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en rigger som kan sjekke slitasje og trimme riggen. Må nok til å ta kontakt med en rigger å få trimmet litt. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 ...men problemet er at masten pumper der kutterstaget og lesetaklene er festet. Dette er bare når jeg seiler med stagseilet i litt sjø. Når jeg bruker Rullegenovaen som er festet i toppen av masten da er det ikke et problem. Høres som hele riggen er understrammet. Vis den har stor dimisjon på overvant blir enorm pålag på innfestingene til salinger. Se godt etter sprekker i dem. Hadde samme problem med min rigg noen år til bake og skadet nedre salinger etter storm i Skagerak. Jeg byttet alle salinger og strammet riggen til øvre grense og masta blir litt bøyd bakover men den er stabil under alle omstendigheter. Du kan kjøpe deg bok om rigging og utføre dette selv eller leie inn riggmester. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Sjøtummel Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 (redigert) Det er en masthead-rigg med et kutterstag som sitter 5 meter fra toppen av masten. Og det er festet på dekk 4,5 meter foran masta. Jeg kjører et 29m2 stagseil på det. Ok, det er definitivt et kutterstag. (Nok en gang leste jeg feil og tenkte 5 meter fra dekk og ikke fra mastetopp.) Kutterstaget er antagelig festet like under andre saling. Jeg tror jeg ville satset på en rigger først og deretter handlet lesestoff. Det er mye billigere å lære av andres feil enn av egne når det gjelder en seilbåtrigg. Redigert 28.Februar.2009 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 1.Mars.2009 Del på Facebook Svart 1.Mars.2009 Gjelder de ikke med alt som har med båt å gjøre? Man trenger mekanisk innsyn til riggarbeid men de har selfølgelig ikke alle. Alt jeg har lært meg om rigg er fra bøker og egen erfaring men jeg jobber kun med min egen rigg, selger ikke min lille kunnskap jeg har der videre Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
elvira Svart 1.Mars.2009 Del på Facebook Svart 1.Mars.2009 servicemannen: selger ikke min lille kunnskap jeg har der videre Baatplassen er stedet hvis man vil ha nye venner. Jeg trodde båtplassen var et sted hvor man deler sine erfaringer, og kan gi råd, samt ta i mot råd ,dersom man føler for det. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 1.Mars.2009 Del på Facebook Svart 1.Mars.2009 Har jeg ikke gitt råd Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
elvira Svart 1.Mars.2009 Del på Facebook Svart 1.Mars.2009 Jeg bare lurte på hva du mente med å ikke ville selge din kunnskap videre. Ingenting surt med dette innlegget, kunne bare ikke dy meg for å spørre. Sitér dette innlegget Link to post
elvira Svart 1.Mars.2009 Del på Facebook Svart 1.Mars.2009 Gjelder de ikke med alt som har med båt å gjøre? Man trenger mekanisk innsyn til riggarbeid men de har selfølgelig ikke alle. Alt jeg har lært meg om rigg er fra bøker og egen erfaring men jeg jobber kun med min egen rigg, selger ikke min lille kunnskap jeg har der videre Har jeg ikke gitt råd Er forholdsvis ny på forumet, og prøver å finne ut hvodan man svarer på innlegg Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 1.Mars.2009 Del på Facebook Svart 1.Mars.2009 Jeg er selvlært i å svare på innlegg Vis jeg selger ikke min lille kunnskap jeg har der videre er de på grunn at jeg driver i båtbransjen og selger ikke riggarbeid til mine kunder dersom rigg og motor er ikke mitt fag. Jeg fixer disse tingene i min egen båt og de går greit men jeg svarer ikke på teknisk spørsmål vedrørende motor eller rigg i mitt arbeid eller hobby. Vis en skal utføre stort arbeid på sin egen rigg bør han vite hvad han driver med og der kan man lese mange fine bøker om rigg og se hvort man blir klar i oppgaven eller ikke. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Servicemannen Svart 1.Mars.2009 Del på Facebook Svart 1.Mars.2009 Men hvorfor poster jeg egentlig i den tråden Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
elvira Svart 1.Mars.2009 Del på Facebook Svart 1.Mars.2009 Det var jo greit å få vite, som sagt er jeg ny på forumet,og vet jo ikke hvilken bakgrunn de forskjellige har. Er derfor enig med deg, og forstår at her kan man treffe på både fohandlere og andre som driver i bransjen. Sitér dette innlegget Link to post
elvira Svart 1.Mars.2009 Del på Facebook Svart 1.Mars.2009 Det er en masthead-rigg med et kutterstag som sitter 5 meter fra toppen av masten. Og det er festet på dekk 4,5 meter foran masta. Jeg kjører et 29m2 stagseil på det. Det går ikke ann å ta det av det er en del av riggen. Men problemet er at masten pumper der kutterstaget og lesetaklene er festet. Dette er bare når jeg seiler med stagseilet i litt sjø. Når jeg bruker Rullegenovaen som er festet i toppen av masten da er det ikke et problem. Må nok til å ta kontakt med en rigger å få trimmet litt. Når jeg bruker Rullegenovaen som er festet i toppen av masten da er det ikke et problem. Når du bruker genua på forstaget bruker du akterstaget til å holde forstaget stramt. (Fungerer som med lensetakkel på brøkdelsrigg ) Du vil/må likevel akseptere en viss sagg i forstaget. Dette pumper/fjærer også, men du ser det ikke. Avh. av hvor stramt akterstaget er. Setter du seil på babystaget får du samme virkningen der, da lensene dine er festet der, skal disse fungere for å holde babystaget stramt. Samt at det skal medvirke å holde minimal pumping. Vindpresset i seilet vil gi sagg i babystaget, avhengig hvor mye lensetaklene er satt. Er disse for slakke får man stor pumping, og stor sjangse for brekk. (høy sjø) Tror heller ikke at man skal sette de for hardt, da pumpingen/fjæringen kan bli for liten. Min erfaring er at her må man bruke skjønn, studere masten i sjøene og med erfaring finne ut hvor mye man vil tillate at masten bøyer seg forover i sjøene. ( Å ha en erfaren rigger med på dette anbefales ) dersom man ikke har den erfaringen selv. Har selv en båt med rette salinger, lensetakkler og chekstag som er festet i hanefot på lensetakklene og som justeres etter sjøgangen/pumpingen i masten. Hvor mye din mast tåler av "pumping" jeg kaller det likegodt fjæring i riggen, kan jeg ikke uttale meg om, men jeg tror du må akseptere at det får du ikke helt bort, men prøve å finne hvor mye. Teoretisk mener jeg at ingen sagg er heller ingen pumping i høy sjø. Dette tror jeg ikke er mulig i praksis. Da vil noe ryke. Elvira Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 1.Mars.2009 Del på Facebook Svart 1.Mars.2009 For å svare på spørsmålet så tar ikke masten skade av å pumpe sålenge pumpingen er liten men seilegenskapene tar betydelig skade av det så det er definitivt verdt å jobbe litt for å bli kvitt det. Ville nok fått en rigger til å se på saken. Om du seiler i hardt vær og midten på masten forskyver seg framover hver gang du går tungt inn i en bølge da seiler du i realiteten rundt med en rigg som endrer kraften i seilet der den absolutt ikke bør gjøre det. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 1.Mars.2009 Del på Facebook Svart 1.Mars.2009 Teoretisk mener jeg at ingen sagg er heller ingen pumping i høy sjø. Dette tror jeg ikke er mulig i praksis. Da vil noe ryke. Snål teori. Det er ikke bare slik at forstag/innerstag med seil alltid vil sagge, men sag er noe seilmakeren skal ta hensyn til når seilet lages. Dermed er seilmaker rette person å spørre om hvor stort sag du bør ha. (I tillegg bør en rigger mene noe om riggen tåler den trimmen du legger opp til.) En annen ting er at liten sag kan gi bedre høyde, men er litt mer krevende med hensyn til seiltrim. For turseilere som ønsker å ta det mer med ro kan nok med forddel tillate mer sagging. Det er nok også viktigere å redusere sagging i forstag enn innerstag. (På den annen side, nå nærmer vi oss seiltrim som religion, og jeg skal være forsiktig med å påtvinge andre mine sære meninger.) Seiler du med begge forseil satt kan du nok også satse på en genua som er skåret høyere, evt en yankee. Da blir det lettere å få seilet over innerstaget når du krysser, men ulempen er at du må slå med to forseil. Har du ikke nok mannskap går vinninga opp i spinninga. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 1.Mars.2009 Del på Facebook Svart 1.Mars.2009 (redigert) Er det egentlig noen rigg som står dønn i ro i mye motsjø? Min gjør det ikke, enda den er satt opp meget stramt av profesjonelle riggere... Jeg ser for meg at det må være bra at den får lov å bevege seg litt... Som du ser på flyvingene... MEN, jeg snakker om små bevegelser... Redigert 1.Mars.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.