Jump to content

Tar masten skade av å pumpe?

LarsL

Recommended Posts

Er det egentlig noen rigg som står dønn i ro i mye motsjø? Min gjør det ikke, enda den er satt opp meget stramt av profesjonelle riggere...

Brøkdelsrigg uten lensetakler, det må bli litt bevegelser i riggen av slikt. Du må nok leve med en del sagging også. Enkelte Hanse-eiere klager veldig på at riggen pumper, men som du sier kan den trimmes tålelig bra. En annen kritisk greie på den riggen er at masta må stå plant i mastefoten på dekk. Enkelte har prestert å sette riggen slik at masta hviler på for- eller bakkant av mastefoten, og da blir kreftene for store. (Min rigg ble til overmål satt mens Hanse og Sparcraft kranglet om noen detaljer angående rigg og trim, og egentlig burde jeg vel satt masta på nytt. Hadde jeg vært regattamenneske ville jeg nok montert lensetakler også. :lol: )

Er neppe noen rigger som er stein døde i tung sjø men minimal bevegelse er vel det som etterstrebes , ta X-yachts for eksempel , det koster litt mer med rod og rigg kjølsteppet på en stålramme men det blir så dødt som det kan bli og derfor seiler de i fra deg bjoris :lol: seileren har ikke noe å si

I ren høflighet slipper jeg selvsagt alle med svindyr farkost forbi meg, ville vært veldig trist for dem om de tapte mot en billigbåt, hehe...

Er nok mer opptatt av å holde unna for de jeg absolutt BØR klare å holde unna for... Tape mot Express med 1.11 på faktisk tid er jo veldig kjiipt, men det var vanskelig i hele fjor og jeg har ikke vært alene om å slite med dem... Til og med i mye sjø og 15 m/s klarte vi å bli forbiseil av dem, men da gjorde vi rimelig mye tull også... hehe... Bare EN gang har vi slått dem, men da gjorde vi det så sinnsykt også at jeg tror det er svært mye å hente når vi først får det til. Vi fikk 80-90 grader bidevind og ca 5 m/s, da hadde ikke Expressen med spinnaker snøballsjanse, koste meg litt da, endelig vår tur liksom... Vel, ser frem til mye moro og sikkert en del frustrasjon kommende sesong, men med spinnakerbom skal vi nå ikke bli forbiseilt så inni hampen i unnavind som i fjor med trøblet skæring og fuss i jibbene... Ikke skal vi tape så innmari i lettere vinder heller når vi nå har 108% (kommer før påske)... Vel, så har den ene mest ivrige av Expressene på Stord blitt til en Melges 24 i løpet av vinteren med LYS 1,27... hehe... rimelig heftig sak, blir spennende å se den i aksjon, tipper det er totalt meningsløst å prøve seg på den i lett vind iallefall, sikkert uansett vind, den går jo 20 knop i unnavind noe vi alltid får ca halvparten av i våre lokale regattaer... Satser på de setter over kaffien og har den klart til vi andre kommer i mål da... Ryktene vil ha det til at det blir noen flere "turbåter" kommende år Jeanneau 39 DS og Bavaria 36... Bra vi får noe som går ann å seile mot

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Måler spenning i wire.

Ok, har boka men "må" jeg ha denne? Hva kalles den og hva koster den?

++

Står sikkert i boka og isåfall har jeg lest det men det var det der med husken.......

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Er det noen som vet hvor mann kan få tak i en vajert som går til 12mm?

Vi prater om båt der masta har ca. 20 tonn i vekt på mastefot! Hvis du tar kraftig i vant skal riggen IKKE svinge i alle retninger. Jeg fant meg fram til optimal stramming av min rigg etter jeg prøvte å finne vajert til den, men den har 14mm vant. I den tiden fant jeg en til 12mm i Australia men husker ikke adressen.

Heisan !

Generelt kan man improvisere litt for å unngå pumping av masten.

F.eks om du i visse tilfeller tror et babystag ville hjulpet, kan du benytte spinnakerbom-opphalet.

Trekk dette fram i baugen og fest til noe som tåler litt krefter, pullert etc.

Inntaket til masten bør være solid, ikke bare en utenpåliggende bøyle og blokk.

Du kan evt feste en blokk oppe ved salingene, ved å binde den fast på forsiden av masten.

(Ved feste av blokken, la tauet gå tilbake og rundt salingene helt inne ved masten.)

Strekkfast Dyneema tau er godt til dette bruk. :wink:

Opus

• 6 år senere...

Hva med mast som pumper langskips når båten ligger i båsen med 5-6 sek/m inn fra siden?

Er ikke så store bevegelsen, og er kun med vind inn omtrent rett fra siden.

Riggen kjennes veldig stram ut og det er bøy i masten.

Har forsøkt å slakke/stramme akterstag/forstag, men det har ingen virkning.

Har ikke merket denne pumpingen før dette året.

Det er en konvensjonell Selden-rigg.

Selve masten er rundt 17,5 meter.

Har tenkt å få sjekket riggen nå i vår, men er det noen som har peiling på hva dette kan være?

Har pumping og påfølgende "skjelving" ved vind 90grader fra siden. Etter tips fra en svensk side, så kan du heise en pølsefender i masten, et stykke opp. Tau i bunn og topp, la den henge stramt. Det funka for meg.

Selden har en pvc-list som føres i mastesporet. Greia er å endre/ bryte vindstrømmen rundt masta. Er vel noe med egenressonans...

Jeg heiste den i bomløfteren, som jeg ikke bruker lenger pga montering av rodkick. Då da kom den i akterkant. Du kan jo heise den i storseilfallet, såfremt du ikke har rullestorseil. Om den er foran masta gjør det sikkert ikkeno. Men da blir det fort litt mere taugnag mot eventuell motorlanterne etc.

Jeg har egentlig kjøpt inn sånn derre svart rørisolasjon. Tenkte å tre et tau inni med knute i overkant og underkant av røret så heise det opp. Det ser litt mere folkelig ut enn en stor fender i masta, når man ligger i gjestehavna. :)

Dog er det jo greit å bruke noe man allerede har i båten. Det er jo ikke hver natt i båten det blåser.

Nok stasj å stuve på blir det alltids. Men prøv fendertrikset neste gang.

Mastepumping er noe drit :headbang:

Kjøpte båten jeg bor i for fire år siden og flyttet inn i den etter en liten periode med oppussing. Merket ganske tidlig en merkelig gynging og vibrasjon i skroget da det blåste fra visse retninger, oftest med medfølgende lyd som kan minne om lyder man hører på filmer med høy aldersgrense. Mine tidligere erfaringer var kun fra rigger i tre, og da mest med solide tremaster som ikke beveget seg nevneverdig, nesten uansett forhold. Så denne pumpingen var nytt for meg. Prøvde først en fender i masta, flere plasseringer. Ikke merkbar forbedring. Prøvde så flere fendrer i masta, båten så ut som den tilhørte en galning. Fikk så en rigger til å sjekke ut opplegget. Han var ombord tre ganger og justerte. Mente at med riggen min, masthead med rulleseil, skulle masta være mest mulig bein. Resultatet; det ble noe bedre i frisk bris, men desto mye verre i laber bris, da var det vanskelig å få sove i perioder.. I følge riggeren er det ikke uvanlig at enkelte båter aldri får vekk mastepumpingen helt, men at dette ikke var direkte farlig så lenge ikke pumpingen ble for drøy. Likevel et mareritt å sove i. Han sa det kunne være to helt like båter med samme justering av riggen der den ene hadde rolig mast og den andre pumpet. Merkelige greier synes jeg.

Enden på visa for min del ble at vi gikk mot teorien om bein mast og monterte akterstagstrammer (har doble satte akterstag der justeringsmulighetene opprinnelig vr begrenset av lengden på strekkfiskene) som ble dratt hardt til slik at masta nå har en tydelig bøy bakover. Tanken er at bøyen setter masta mer i spenn slik at den ikke er like "fri" til å pumpe som før. Pumpingen er ikke helt borte, men det ble bedre.

Ved et eventuelt kjøp av en annen seilbåt en gang i framtiden skal det dobbeltsjekkes og kontraktfestes at båten ikke er en mastepumper, for slik vil jeg aldri ha igjen, da skal sannelig selgeren få ta båten tilbake om det så blir det siste jeg gjør :giggle:

Redigert av Hakkannen (see edit history)

har ikke prøvd pvc-lista........men sett en del master som har ett par alu lister fast-poopet på siden.

lurer du på om det kommer funke, og hvor de skall plasseres, så kan du eksperimentere med sånn vanlig tetnings-bånd for isolasjon av vinduer

hadde en del pumpingtendenser på min mast, har også rette salingshorn, men det meste forsvant da jeg monterte mastetrinn

pumping er ett 'naturfenomen' på lange slanke konstruksjoner som står i vinden.

Vortex-street-animation.gif

http://sv.wikipedia.org/wiki/Avlösning_(strömningsmekanik)

496144267_5a1ecbdc39.jpg

Spiralfenor på stålskorstenar kan möjligen uppfattas som dekorativa, men de har som syfte att förhindra periodiska virvelavlösningar. På skorstenens läsida bildas en vak som får luften att rotera. Vindhastigheten ökar på ena sidan, vinkelrät vindriktningen, och minskar på den andra. Eftersom ökad vindhastighet ger minskat tryck och vice versa utsätts skorstenen för krafter vinkelrät vindriktningen. Virvlarna avlöser varandra på ömse sidor om skorstenen, och de bildar så kallade virvelgator (eller von Karmangator efter ungraren Theodor von Karman). De roterar växelvis med- och motsols, och skorstenen kommer därför att utsättas för periodiska krafter vinkelrät vindriktningen. Dessa kan komma i resonans med skorstenens egensvängning.

Tvärtemot vad man kan förledas att tro är spiralfenor inte till för att ge vinden en lyfteffekt för rökgaserna i toppen av skorstenen.

Sture Åkerlund/Göran Alpsten

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Hva med mast som pumper langskips når båten ligger i båsen med 5-6 sek/m inn fra siden?

Er ikke så store bevegelsen, og er kun med vind inn omtrent rett fra siden.

Riggen kjennes veldig stram ut og det er bøy i masten.

Har forsøkt å slakke/stramme akterstag/forstag, men det har ingen virkning.

Har ikke merket denne pumpingen før dette året.

Det er en konvensjonell Selden-rigg.

Selve masten er rundt 17,5 meter.

Har tenkt å få sjekket riggen nå i vår, men er det noen som har peiling på hva dette kan være?

Hvis masten pumper og ikke vibrerer vil jeg anta at det starter med at rulleforstaget starter bevegelse med å svaie. Er du sikker på at overvantene står hardt nok. Slakk genoafallet når du sjekker slik at ikke kreftene fra det gir falskt press. Redigert av ravddo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...