Jump to content

Trygt med batteribank under dobbelkøya?

Popeye83

Recommended Posts

Stemmer det at med et AGM batteri er eksplosjonsfaren lik null, og utslipp av gass ikke forekommer. Eller gjelder det bare de ventilregulerte AGM batteriene.

Har hørt om tilfeller av RUN AWAY på batterer som ligger med landstrøm og uregulerte ladere

i varme strøk.

Når batteriet blir varmt tar det imot mere strøm og blir varmere og tar mot enda mer og blir enda

varmere også videre Dette kan forårsake eksplosjon og syreskader.

Spennende hvis dette skjer under senga.

Tja, La oss si at noen har batterier i en benk, av en eller annen årsak tenner knallgassen inne i batteriet, lokket blåser av, syre ut over det hele, men altså nedi benken.

Eller batteriet står åpent i motorrommet, de gjør ofte det, av en eller annen årsak tenner knallgassen inne i batteriet, lokket blåser av, syre ut over det hele.

Hva er verst?

Kunne naturligvis tenkes at det satt eller lå noen på benken.

Men det kunne også tenkes at det var noen i motorrommet.

Så igjen: Hva ville være verst?

Er det spesielle forholdsregler jeg bør ta før jeg bor der, som gassalarm, lufting eller en spesiell type batterier?

Synes denne var litt artig jeg! Gassalarm i køya, det skulle tatt seg ut :lol::lol: . Men for å bli litt seriøs, lufting burde være enkelt og greit å fikse med. Enten ved å bruke batterier med slange eller ved å lage tilstrekkelig lufting i rommet de står i. Og om det verste likevel skulle skje så tar vel madrassen av for støyten, så faren for personskade er sikkert begrenset...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg tror en kan bare slappe litt av med gassalarmer under rompa og div. andre sikkerhetsfikserier deroms en tar høyde for det som er skrevet tidligere

om god festning og avlufting. "Run Away batterier" har jeg aldri hørt om, men det er der mye jeg ikke har hørt om så det vil være fint om Optimal kan si noe mer om dette med evnt. faglige referanser.

Thermal runaway er jo ikke en veldig vanlig opplevelse, spesielt ikke på blybatterier. Problemet er kjent fra Li-Ion batterer, men sett i forhold til de hundretalls millioner slike batterier som lages hvert år, er ikke problemet veldig stort her heller.

Under køya i akterkabinen er det vel relativt kjølig sammenlignet med de fleste andre steder i båten? I alle fall mye kjøligere enn i motorrommet. Da burde det være sikrere under køya.

Likevel er det ikke ideelt å ha batteriene under køya, men gjør man det beste utav de luftemuligheter som finnes, er risikoen spiselig for en del av oss.

Har man mulighet til å plassere batteriene forskriftsmessig, gjør man selvsagt det, men hvis det er veldig vanskelig å få til, samtidig som man har stor fordel av en annen plassering, er det fristende å bryte forskriften. For min del oppveir fordelene risikoen og samtidig sørger jeg for å legge til rette for best mulig lufting. problemet er at luftingen er lang fra god nok fordi det i båt kreves en lufting som har en sikkerhetsfaktor på 10. Det vlir veldig mye luft av slikt og jeg har ikke en sjanse til å kommme i nærheten av slike krav.

Likevel velger jeg som jeg gjør og sover godt om natten. Det er tross alt en finerplate og en tykk madrass mellom meg og batteriene. Jeg anbefaler ikke dette som en god løsning, jeg anbefaler dette som en løsning der jeg kalkulerer risikoen til å være lav og konsekvensen ved en skade til å være skikkelig brysom men uten særlig risiko for personskade.

Mulig at jeg har forregnet meg, men statistikken er i alle fall i min favør. Og en annen fordel: Batterien står på det kaldeste stedet i båten. Det gir lengre levetid, mindre vannforbruk og liten sjanse for at ladingen løper løpsk.

Redigert av Lotus (see edit history)

I beste fall vil man være beskyttet av sengebunnen og madrassen, men i verste fall gir ikke dette god nok beskyttelse.

Jeg har sett trappeganer bli til pinneved, en baderomsdør blåst av hengslene og store materielle skader på interiør. Jeg har vært i båter som må gassevakueres av brannvesenet og hvor det meste av elektronikk og putetrekk må skiftes etterpå.

Teksten er litt vanskelig å lese i den artikkelen jeg har skannet, men her har knallgass eksplosjonen blåst et 400 kvadratfot hull i taket på byfningen etc. Thermal runaway er slettes ikke uvanig i syre bly baterier, men selvfølgelig vil ikke alle tilfellene føre til en eksplosjon.

batteriekspl.gif

Nå bor jeg ikke i båten min da. Det jeg reagerer på er det du sier om å ha batteriene koblet til landstrømen hele tiden.

Det er ikke for knallgass jeg ville vært mest bekymret men heller anoder på båten og levetiden på batteriene som konstant fikk lading.

Batterikassene på båten min er i hhv styrbord (start) og babord (forbruk) sittebenk. Nå om vinteren lader jeg ei natt pr mnd for å holde spenningen oppe.

Andreas

Plana mi er å bruke båten som bo-båt så landstrømmen kommer nok til å være koblet til hele tiden, men det er bare å koble ifra om natta? Hvordan er batterikassa laget i andre seilbåter? Er den helt forseglet og med luftig ut gjennom skutesia?

Jørgen

Kommer nok til å investere i skilletrafo, så da håper jeg å unngå tæringsproblemer grunnet landstrøm. Det er vel også ladere som er byggd for "paralell belastning" slik at de kan levere strøm direkte til 12Vanlegget uten at det tapper batteriene. Kanskje det er noen båt-boere som har erfaring med å ligge konstant på landstrøm?

Takk for mange innspill rundt dette emnet.

Jørgen

.......

Faktum nr. 4:

Den minste mengden hydrogengass som er nødvendig for å lage en eksplosiv blanding i luft er 18,2%. I oksygen synker grensen til 15%. Siden knallgassen inneholder både oksygen og hydrogen, betyr det at i praksis trenger man som et absolutt minimum rett i underkant av 18% blanding for å få en blanding som kan eksplodere. Det er et veldig høyt tall i seg selv, men når man også tar hensyn til hva man har som kilde til å generere denne gassen og i hvilke mengder, sier det seg selv at å komme opp i et så høyt tall som 18% blanding i batteriets nære omgivelser, ja det er vanskelig.

............

Jeg også sov trygt med batteriene under hodeputa tidligere. Men nå, etter å ha fulgt denne tråden, har jeg begynt å tvile. Jeg kommer til å ta en gjennomgang av batterimonteringen og sjekke utlufting til våren. Batterier er tross alt konsentrert energi på samme vis som bomber.

Løsningen på problemet er ikke et nødvendigvis et valg mellom 14-permer med forskrift eller "gi f..".

Hvis man tenker logisk finnes det kanskje mellomløsninger som er gode nok, bare man analyserer problemet.

1) Når batterisyra koker dannes hydrogengass. Det er sikkert korrekt at blandingsforholdet må være rundt 18 %. Problemet er at det vil ALLTID være et område mellom elektrolyttens overflate (100 %) og friluft (0 %) hvor det er tilfelle! Enten dannes svært lite gass. Da vil det eksplosive 18 % området befinne seg veldig nærme elektrolytten/inne i batteriet. Eller så "koker det over" og da vil det eksplosive området befinne seg lenger vekk fra batteriet. Kanskje det befinner seg inni i batterikassa eller i motorommet eller i luftekanalen ut i friluft? Mao, du vil aldri kunne bli kvitt det området hvor gassen er eksplosiv. Vi kan aldri være sikre på hvor det eksplosive blandingen befinner seg. Dessuten flytter den på seg avhengig av lading, temperatur, luftgjennomstrømning som igjen er avhengig av fart og kanskje turtall, været osv osv. Lumske greier...

Heldigvis er ikke gassen selvantenneli. For å skape en eksplosjon er det nødvendig med gnist/varme.

Poenget er å holde gnist og det eksplosive 18 % området adskilt. (Det er sannsynligvis også utgangspunktet til Regelverket, uten at jeg kjenner det.)

Løsningen er å føre hydrogengasssen i et lukket system til et område hvor det ikke forekommer gnister eller varme.

Enten så kan man følge forskriftene og bygge om halve båten, eller så kan man benytte de tynne plastikslangene som følger med alle moderne batterier, og føre hydrogengassen vekkk fra batteripolene og vekk fra andre gnist- og varmekilder. Sikrest er ut i frilift, men det er ikke sikkert det er nødvendig.

2) Ved lading frigøres ikke bare Hydrogen. Elektrolytten dunster også vekk noe syredamp, og det er ganske utrivelig for lungene. Det beste botemidlet her er fysisk avstand, eller full inkapsling ihht regelverk. Så jeg kommer vel til å flytte hodeputen puten til en annen side av køya.

Det værste du gjør er en lufttett batterikasse uten lufting, da vil du garantert ha det rette blandingsforholdet et eller annet ukontrollert sted. Da er det bare å sette seg til å vente på at det skal smelle.

3) Skikkelig overoppheting og kortslutning med påfølgende eksplosjon av selve batteriet er heldigvis sjelden. Da frigjøres all energi i batteriet. F.eks 250 Ah på 1.sek = 10 mrd Ws, noe som etter mine bøker tilsvarer 2 kg TNT, altså en skikkelig bombe. Jeg tror ikke all verdens batterikasser og forskrifter kan redde deg der, hvis ikke du sover på land da.

God seilas

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Vi hadde en tråd der noen ikke likte folk som hadde koseligt på brygge med øl og glede men vis vi skal også sove på brygge :confused::confused::confused:

Den var god Servicemannen :smash:

Nei det var ingen oppfordring til å rømme opp på land. Men mere en påminnelse om at strøm/batteri er kraftige saker man skal ha respekt for. Vi er avhengig av teknologien, samtidig som vi ikke kan gå rundt å tenke på all verdens ulykker.

Filleryer på gulvet, og kryssing av Karl Johan er mye farligere.

Redigert av Runner (see edit history)

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Jeg mener vis man skal bo i båt skal man ikke spare i pris på batterier og ladeteknikk til dem. Batterier blir bomber uansett hvad man gjør og til og med nyeste teknikken vi har til båter, Lithium ion, er heller ikke sikker. Den er samme og mobiltelefoner bruker og man leser regelmessig om eksplosjon i telefonbatteri noensteder i verden. De er små batteri og klarer å ta livet av den som har den inntil kroppen men hvis man ligger ca. 20cm over batteribank med samme teknologiken og er hvertfall 1000 ganger større... :confused:

Man kan også kjøpe batterier som klarer å stå i vedlikeholdslading året rundt uten å ta skade av. Selv bruker jeg slike batterier og har tatt 97% utlading på dem og fire år senere er dem like fine.

hvor kraftig kan en batterieksplosjon bli da?? jeg har en 12.. finerplate og madrasser mellom batteri og kropp. er sprengkraften stor nok til å løfte meg ut gjennom akterkabintaket og opp til st peter?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...