Jump to content

Trygt med batteribank under dobbelkøya?


Popeye83

Recommended Posts

Hei, jeg vurderer å kjøpe en 40fots seilbåt som har batteribanken installert under dobbelkøya i akterlugaren, er dette trygt? Er det spesielle forholdsregler jeg bør ta før jeg bor der, som gassalarm, lufting eller en spesiell type batterier?

 

Jørgen

Link to post

jeg har også batteriene under sengen. 4 stk åpne syrefylte , uten noen form form for utlufting , annet enn noen ledningshull hist og pist... .. men jeg regner det for å være trygt, så lenge man ikke ligger med en lader på om natten via landstrøm eller no.. skal ikke være noen gass fra batteriene så lenge de ikke lades. men det kan jo skje feil med batteriene , og er vel litt betenkt alikevel , og kommer til å følge med på denne tråden ...

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
men jeg regner det for å være trygt, så lenge man ikke ligger med en lader på om natten via landstrøm eller no..

 

Plana mi er å bruke båten som bo-båt så landstrømmen kommer nok til å være koblet til hele tiden, men det er bare å koble ifra om natta? Hvordan er batterikassa laget i andre seilbåter? Er den helt forseglet og med luftig ut gjennom skutesia?

 

Jørgen

Link to post

Dessverre er det få fritidsbåter med tilfredsstillende batteri installasjoner. Når det er sakt så er det forholdsvis lite batterieksplosjoner sett i forhold til antall båter satt på markedet. Men man bør huske på at når det smeller så hjelper ikke statistikken den som er ute for uhellet, og det kan smelle ganske kraftig.

Ladak Paul sa det vel slik: Han ville ikke sove over en ureglementert installert batteribank, barna fikk heller ikke sove der men kona fikk lov. :lol:

 

Reglene for batteriinstallasjoner med en god begrunnelse er beskrevet i NEK 410. I byggenormene er reglene vage, men med litt norm / regelverksforståelse fra NEK 410 er det fullt mulig å installere batterier forsvarlig og sikkert.

Link to post
... batteribanken installert under dobbelkøya i akterlugaren, er dette trygt?

Har selv batteribanken installert under dobbeltkøya i akterkabinen og bekymrer meg ikke et eneste sekund. Har åpne bly-syre batterier. Kan ikke se det store problemet. Mengden oksygen/hodrogen som dannes er liten, selv med kraftig lading. I tillegg er det slik at gassen blander seg med resten av lufta og tynnes.

 

Det er ingen regler som hindrer deg i å ha det slik, men skal man f.eks ha en godkjenning fra Veritas, så må man bytte ut batteriene med ventilregulerte rekombinasjonsbatterier av en eller annen type.

 

Med andre ord: Jeg kan ha det slik, men produsenten av båten kan ikke installere det slik originalt.

Link to post

Jeg observerer bare at sikkerheten og regelverk ofte bagatelliseres på Båtplassen noe som gjør det svært lite interessant å forklare rettledningene som utgis til forskriftene.

 

Det har rett og slett ingen hensikt når minimumskravene ikke vil etterleves.

Link to post

hva bør vi som har de under sengen gjøre da? tenker ikke på regelverk her . men hva som i praksis kan være lurt å gjøre for å forebygge farlige situasjoner..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Alle batterier kan eksplodere men noen er mer utsatt enn andre. Bildet som Krisida viser til har md stor sannsynlighet hatt en innvendig antenning av knallgassen. Det er da batteriet som forestår utviklingen av både hydrogen og oksygen. Den hyppigste årsaken til dette er lavt elektrolyttnivå slik at platene blir eksponert. Så kommer det en liten gnist innvendig mellom platene, og så smeller det.

 

Dette gir oftest en moderat eksplosjon men med mye syresøl. Har batteriet gasset en stund slik at hydrogenet har fått blandet seg med luften omkring batteriene blir skaden stor under enkelte forhold.

 

Lotus beskriver problemet beroligende at gassen blander seg med luften. Men det er jo når hydrogenet får blandet seg med luft i et forhold mellom 20 og 60 % gassen blir riktig eksplosiv.

 

Har blandingen et høyere hydrogeninnhold enn 67 % så brenner den bare. (Det er med andre ord en relativt eksplosiv mix selv om blandingen er mager.

Link to post
Jeg observerer bare at sikkerheten og regelverk ofte bagatelliseres på Båtplassen noe som gjør det svært lite interessant å forklare rettledningene som utgis til forskriftene.

 

Det har rett og slett ingen hensikt når minimumskravene ikke vil etterleves.

 

Ole Petter og andre: Jeg og svært mange andre ville satt pris på dine kommentarer og forklaring til forskrifter.

 

Dere som er med å forhøye kunnskapsnivået her, er kjernen som bærer hele forumet.

 

At noen her på BP tar lett på ting, skyldes forhåpentligvis litt uvitenhet og kanskje noe aversjon mot kompliserte regelverk?

 

Men vi vil vel alle lære mer?

 

Fortell, fortell.......... :flag:

 

 

Edt: ser nå at Ole Petter tok til fornuft likevel (ovenstående posting) :smiley:

Edited by Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
En brann i batterikassa utviklet knallgass, som igjen eksploderte da lokket ble åpnet. (Foto: RS «Uni Oslofjord» © Redningsselskapet)

 

Har selv opplevd på lastebil at batterikabel brant av på sekunder da starteren kortsluttet. Så hvis du ønsker å forebygge ulykker så legges batteribanken i ventilert rom. (Du kjører bil i mange år uten å ha behov for sikkerhetsbelte men du bruker det)

 

 

hva bør vi som har de under sengen gjøre da? tenker ikke på regelverk her . men hva som i praksis kan være lurt å gjøre for å forebygge farlige situasjoner..

 

Jeg ville brukt enten tette batterier eller laget en kasse med ventilasjon ut og sørget for at det er sikringer på alle kurser. Kommer selv til å lage en kasse i syrefast i min dorry selv om batteribanken er "ute" og med hovedsikringer i kassa.

 

Det er en grunn til at vi har lært å koble laderen til batteriet før det settes strøm på laderen. Noen har blitt fortalt det, andre har lært "the hard way". Batterier kan snu seg fra venn til fiende fortere enn du aner.

Link to post
hva bør vi som har de under sengen gjøre da?

Sørge for ventilasjon av "batterirom". Aller helst ut gjennom skrogside, eventuelt ut i kabin som har annen ventilasjon. Siden knallgass er lettere enn luft bør ventilasjonsåpning sitt så høyt som mulig, helst øverst så det ikke kan samles lommer med gass. Siden knallgass kun dannes ved lading, ikke utlading, bør lading unngås mens man sover eller oppholder seg oppå batteriene.

 

 

Kommer selv til å lage en kasse i syrefast i min dorry selv om batteribanken er "ute" og med hovedsikringer i kassa.

Sikringer/hovedbryter bør du flytte ut av batterikassa da de kan bli tennkilde ved utløsing.

 

Har sett resultatet av batterier som ble overladet og fylte skapet det sto i med knallgass. Sikringen sto inne i skapet og løstet først ut når batteriet kortsluttet. I det sikringen løste ut oppsto det lysbue/gnist som antente gassen.

Edited by Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Sikringer og brytere skal primært ikke installeres slik at de ved gnistdannelse kan antenne gassen. Dette innebærer (med mindre man bruker EX klasse utstyr) at verken sikringer eller brytere skal monteres der hvor slik gass kan være.

 

Hvis det oppstår praktiske problemer ved å plassere sikringer og brytere nært batteriene men allikevel i en sikker sone, sikrer man kuren mot to feil. Dette kan utføres ved for eks. dobbelisolere kabler mellom batteri og bryter / sikring.

 

NB! Jeg har ikke kommet til fornuft, og har ikke tid til dette. Denne helgen er et unntak da det er greit å ta seg til noe mens limet tørker. (Holder på å fikse litt andre ting).

Link to post
Sikringer/hovedbryter bør du flytte ut av batterikassa da de kan bli tennkilde ved utløsing.

 

Har sett resultatet av batterier som ble overladet og fylte skapet det sto i med knallgass. Sikringen sto inne i skapet og løstet først ut når batteriet kortsluttet. I det sikringen løste ut oppsto det lysbue/gnist som antente gassen.

 

Da blir det en overdimensjonert kabel ut av kassa. Takk for den. Jeg foretrekker å høre alt som har gått galt istedenfor alle de gangene det har gått bra.

 

MVH

Morten

Link to post

Jens P har etter min mening et svært viktig poeng ang. sikringer i batterirom.Det samme gjelder hovedbryter som også kan slå gnist når den slås av eller på.Spesielt når en storforbruker er innkoblet idet hovedbryter betjenes.

Link to post

Popeye83, du har vel ikke blitt så mye klokere og sikrere.

Spørsmålet ditt var egentlig ganske enkelt og greit:

Hei, jeg vurderer å kjøpe en 40fots seilbåt som har batteribanken installert under dobbelkøya i akterlugaren, er dette trygt?

 

Du er vel da kanskje ikke interessert i forskrifter, regler og skremsler, men en nøktern vurdering av risikoen med denne eksisterende installasjonen?

 

Det er jo klart at har du full fyr i båten og rundt batterikassen, kan litt knallgass blåse av plasttoppen på batteriet, men det er vel ikke et spesielt stort problem når båten din brenner opp pga en brann som startet et helt annet sted?

 

Skal jeg fortelle deg hvorfor jeg sover godt om natten med åpne bly-syre batterier under køya i akterkabinen? Det handler ikke om forskrifter og regler, men om sannsynligheter, risikovurdering og konsekvensanalyse.

 

Visste du forresten at knallgasseksplosjoner i norske fritidsbåter er tilnærmet et ikke-problem? Selv her på siten der vi kjapt tar tak i slike hendelser, er det lite å oppdrive. Dette samtidig med at åpne bly-syre batterier er de desidert mest vanlige og at de samtidig er plassert på de merkeligste steder.

 

La meg starte med første faktum: Hydrogengass er IKKE giftig. Veldig greit å vite, ikke sant? Når du ligger der i kabinen din med landstrømsladeren tilkoblet vet du nå at du umulig kan bli forgiftet hvis det skulle komme litt hydrogengass sivende inn neseboret ditt.

 

Faktum nr 2:

Når du lader batteriene dine har du et visst størrelsesforhold mellom lader og batteribank. I tillegg pågår ladingen over en viss mengde tid. En lang tid faktisk. I praksis betyr dette at en stor batteribank lades av en liten lader som sliter seg gjennom natten. Det betyr at i store deler av ladeforløpet dannes det lite eller ingen hydrogengass. Først når batterispenningen nærmer seg 14,4V ved 20 grader og batteriene begynner å bli temmelig fulle, begynner det å dannes noe særlig hydrogen og oksygen. Og hva gjør laderen så? Jo den slår etter hvert over til vedlikeholdslading med en ladespenning som lager minimalt med knallgass. Dette er også veldig kjekt å vite, for nå vet du at de mengdene gass som dannes er små og i det vesentlige ikke dannes i store deler av ladeforløpet.

 

Faktum nr. 3:

Moderne åpne bly-syre batterier er laget for å være mest mulig vedlikeholdsfrie. Og hva betyr det? Jo det betyr at de er laget for å bruke minimalt med vann.

Siden batteriene ikke kan gasse uten å bruke vann, betyr det naturlig nok at de da også gasser mye mindre.

 

Faktum nr. 4:

Den minste mengden hydrogengass som er nødvendig for å lage en eksplosiv blanding i luft er 18,2%. I oksygen synker grensen til 15%. Siden knallgassen inneholder både oksygen og hydrogen, betyr det at i praksis trenger man som et absolutt minimum rett i underkant av 18% blanding for å få en blanding som kan eksplodere. Det er et veldig høyt tall i seg selv, men når man også tar hensyn til hva man har som kilde til å generere denne gassen og i hvilke mengder, sier det seg selv at å komme opp i et så høyt tall som 18% blanding i batteriets nære omgivelser, ja det er vanskelig.

 

Faktum nr. 5:

Når det dannes hydrogen og oksygen er naturen skapt slik at den hele tiden prøver å lage en homogen blanding av alle gassene som finnes. Det skjer fordi molekylenes kinetiske energi gjør at de kræsjer inni hverandre og blander seg fortere enn du kan si eksplosjonsfarerisiko. Det innebære at gassen kjapt tynnes ut sprer seg rund omkring og forsvinner sakte og sikkert. Dette selv om du ikke har verdens beste lufting. Det betyr at naturen selv er en hjelper som bidrar til å holde konsentrasjonen på et lavest mulig nivå. Når ting da ikke er hermetisk lukket, men har litt lufting, betyr det normalt en konsentrasjon på et nivå under eksplosjongrensen på 18%.

 

 

 

Du ser tegninga? Det er en grunn til at vi ikke leser om eksplosjoner som skyldes knallgass i fritidsbåter, selv om vi har mengder av mer eller mindre kreative batteriplasseringer. I tillegg er det slik at selv om alle mulige forutsetninger for eksplosjon faktisk skulle ligge til rette - den ytterst sjeldne gangen -, ville det likevel ikke skje en dritt hvis man ikke har en gnist til å antenne gassen. Uten gnist så er tiden din venn som tynner ut gassen til noe helt ufarlig.

 

Gassen kan riktignok brenne ved en lavere konsentrasjon enn 18%, helt ned i under 5% faktisk, men på den annen side kan det meste av andre ting i båten din også brenne hvis det antennes.

 

 

Jeg antar du var mer interessert i å vurdere risiko enn å få en dose forskrifter?

Nå vet du i alle fall hvorfor jeg sover utmerket om natta med batteriene liggende under madrassen.

 

 

Etter endt sesong kan du jo ta vannsjekken. Hvor mye vann forbrukte batteriene mine egentlig? Brukte de lite vann? Ja i så fall er det et faktum at de også genererte lite knallgass.

Edited by Lotus (see edit history)
Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...