Jump to content

Trygt med batteribank under dobbelkøya?

Popeye83

Recommended Posts

Ja det kan smelle under rompa ved veldig hard ladding, men at det skulle være svært farlig tror jeg ikke, mest søl. Løsningen er å sørge for at batterien ikke overlades og slipper ut gass. Og videre at en lager en god avlufting fra køybunnen og ut i friluft.

Regelverket har til oppgave å beskrive hvordan båten skal bygges med noen minimumskrav i tilfelle en feil oppstår. Det handler ikke om statistiske muligheter for at en kortslutning oppstår i en celle slik at batteriet blir i stand til å fylle båten med eksplosiv gass.

Det handler om å gjøre båten sikker selv om en feil oppstår.

Etter min mening så følger man regelverket hvis man skal gjøre båten sikker, eller så kan man tenke at det hender aldri meg.

Sistnevnte holdning trenger ingen videre forklaring

Dessverre er det slik at brukerhåndboken i noen tilfeller blir fylt med informasjon om byggestandardene med en for dårlig regelverksforståelse.

Man kan da spørre seg selv om noe det hadde vært bedre med et innhold i denne boken som var i samsvar med slik båtene ender opp etter levering og heller gitt boken et forståelig innhold.

For eks. å beskrive at båten skal være rengjort og bonet for levering, for dette opptar etter sigende flere båtfolk enn batteriinstallasjonen hvis jeg oppfatter denne diskusjonen riktig. :crazy:

Jeg har hatt et par båter med batteriene åpne montert under køya i akterkabinen , liker det ikke av flere grunner , for det første så liker jeg ikke å sove over batterier som gjennom luftehullene i sengebunnen i er i luftkontakt med madrassen , det andre er at under skikkelig tøffe forhold så er det ikke teknisk umulig at det kan komme syre fra batterier på madrassen og denne vil dermed være ødelagt , skjønner ikke at ikke alle båtfabrikat som vil plassere batteriene der kan gjøre som HR og bygge en skikkelig batterikasse med skikkelig lufting gjennom slange ut av selve akterkabinen , det kan umulig koste mer enn noen minutter og et par 100lapper å gjøre dette skikkelig

Redigert av Enzo (see edit history)

Spørsmålsstiller vil ikke ha vurdert regelverket, men ønsker en risikovurdering av batteriplasseringen i seilbåten han vurderer å kjøpe.

Det er jeg den eneste som har gitt ham. Nå er han i alle fall i stand til å vurdere om den risikoen som tross alt finnes er akseptabel.

Akkurat på samme måte kan man vurdere risikoen med å sette seg i bilen og kjøre til båthavna. De fleste anser også denne risikoen for akseptabel.

Poenget er at uansett hva man gjør så finnes det en risiko. Problemstillingen er temmelig enkel. Kan man ikke leve med risikoen, setter man seg ikke i bilen eller putter batteriene et annet sted. For å gjøre den vurderingen legger man til grunn sannsynlighet for skade i kombinasjon med mulig skadeomfang. Verre er det ikke og jeg sover fortsatt godt ombord og jeg tar fortsatt bilen til båthavna.

Redigert av Lotus (see edit history)

Synes Lotus har gitt et godt og utfyllende svar som kan berolige mange av oss som har kjøpt brukt båt med batterier plassert både her og der. Jeg er i alle fall beroliget av svaret.

Noe annet er det kanskje hvis jeg en gang skulle få mulighet til å kjøpe ny båt (helt ny, selv om sjansene for dette er små). Da skulle jeg vel forvisset meg om, hvis mulig, at alt var gjort forskriftsmessig.

HR har som Enso skriver en god løsning. Problemet er at noen fabrikanter har gjort null og nix innen forebyggende tiltak, og det er ganske avslørende for kompetansenivået.

Man kan da lure på hvor mye annet produsenten ikke kan untatt å fremstille båten som blank og fin.

Hva man som privatperson finner på av lure og mindre lure sprell er jo opp til hver enkelt foreløpig i alle fall. Det er bare når man har betalende gjester man ikke har lov å sprenge noe i luften. Kone og barn er ikke så farlig virker det som.

Så ser jeg også i siste inlegg at det er mindre farlig å ha en dårlig batteri installasjon i den båten man har i dag enn den nye båten man skal kjøpe i fremtiden. :giggle:

Men Ole Petter, det er jo ikke alltid at de som fastsetter regler for sikkerhet er enige med seg selv----(jfr. diskusjonen om landjord, jordingsplate i en annen tråd på forumet.)

Derfor er det etter min mening bedre med en risikoanalyse á la Lotus enn å henvise til et stivbent regelverk som de færreste har anledning til å sette seg inn i, og som det dessuten er delte meninger om.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Stemmer det at med et AGM batteri er eksplosjonsfaren lik null, og utslipp av gass ikke forekommer. Eller gjelder det bare de ventilregulerte AGM batteriene.

Eksplosjonfaren er til stede i AGM også, med eller uten ventilregulering. Men muligheten for eksplosjon er redusert med riktig lading, der utdannes ikke gass. I forskriften skal ALLE batterier være plassert i stengt kasse med utlufting ut av skrog men i ettermontering av eks. AGM batterier er vanlig aldrig bygget kasse på grunn av kostnaden. Der gjør autorisert installatør samme brudden på reglene og båtbyggeren, men markeden har sine egne regler og krever de.

...skjønner ikke at ikke alle båtfabrikat som vil plassere batteriene der kan gjøre som HR og bygge en skikkelig batterikasse med skikkelig lufting gjennom slange ut av selve akterkabinen , det kan umulig koste mer enn noen minutter og et par 100lapper å gjøre dette skikkelig

Vis alle båter skulle vært bygget etter standarden blir prisen vesentlig høyere på industribåtene. Batterikasse skal festes skikkelig og luftingen føres ut av båten. Dette gjør mindre plass til batterier og annat utstyr bør plasseres på annen sted. De er mer en regelverk med batterier som er ikke oppfyllt hos disse fabrikene og lav pris på båtene bør hentes over alt. Jeg var på teknisk kurs hos en av disse fabrikantene og der lagde jeg fram spørsmål om hvorfor dem ikke bruker batterikasse. På kursen fikk jeg aldrig svar men etterpå fortalte teknisk sjeff der at tingene har vært bygget sånn i årevis og aldrig vært noet problem med de!

Dette var dem sin tolkning av regelverket :lipseal:

Vi snakker seilbåt.

Og da er det flere faktorer enn en eventuell avgassing.

Båten skal tåle at mastetoppen legges i vannet. Og det skal også batteriene tåle uten å løsne, eller at tunge ting faller på dem.

Jeg har bygget batterirom under køya i akterlugaren. Batteriene står på fundamenter løftet opp fra bunnen i batterirommet, og er sikret med lastestropper. Når motoren går, og det dermed lades, er rommet mekanisk ventilert.

......det er mindre farlig å ha en dårlig batteri installasjon i den båten man har i dag enn den nye båten man skal kjøpe i fremtiden. :giggle:

Ole P må gjerne smile og humre i skjegget. Det er bra at du er opptatt av sikkerhet og forskrifter, det respekterer jeg fullt ut. Jeg er imidlertid så fornøyd med innlegget til Lotus at jeg ikke vil begynne å "bygge om" min gamle båt for å tilfredstille forskriftene for innstallasjon av batteribanken. Jeg synes imidlertid det er noe annet å forlange at en produsent av en ny båt holder seg til de til enhver tid gjeldende forskrifter. Om de gjør det, er jo en annen sak. Men det burde de jo....

I min lille verden har jeg i alle fall fått en oppfatning av hvor "farlig" dette vi nå diskuterer er. Noe helt annet er endel tvilsomme hjemmelagde gassinstallasjoner i båt. DET er FALI det.

har gitt et godt og utfyllende svar som kan berolige mange av oss som har kjøpt brukt båt med batterier plassert både her og der. Jeg er i alle fall beroliget av svaret.

Et annet moment i en ROS (Risiko- og sårbarhetsanalyse) er hvem som er kompetanseyter. Det er enkelte her på Båtplassen som er selverklærte eksperter i alt for mange fag, det er også et moment å ta med seg før man trekker for hastige konklusjoner.

At de aller fleste bidragsytere er anonyme er i seg selv verdt en ROS analyse :smiley:

Faktum nr. 4:

Den minste mengden hydrogengass som er nødvendig for å lage en eksplosiv blanding i luft er 18,2%. I oksygen synker grensen til 15%. Siden knallgassen inneholder både oksygen og hydrogen, betyr det at i praksis trenger man som et absolutt minimum rett i underkant av 18% blanding for å få en blanding som kan eksplodere. Det er et veldig høyt tall i seg selv, men når man også tar hensyn til hva man har som kilde til å generere denne gassen og i hvilke mengder, sier det seg selv at å komme opp i et så høyt tall som 18% blanding i batteriets nære omgivelser, ja det er vanskelig.

Nå er ikke jeg noen ekspert på dette og Lotus gir en god forklaring på at dette går bra. Men når jeg hører om batterier som har eksplodert hjemme hos folk når de har ladet batteriet og koblet fra på batteripolene først da må gasskonsentrasjonen vært stor nok nær batteriet til tross for 2,4 mtr takhøyde da legger jeg inn litt ekstra sikkerhet.

Hvis man ser konsekvensen av lekkasje fra batteriet, gass eller syre og løsningen er å lage en kasse med lufting, hva er problemet ? Det virker noen ganger som om det er enklere å skjære et hull i båten til en eller annen elektronisk dings enn til lufting.

Tenk forebyggende sikkerhet i alt (dere har vel doble slangeklemmer på alle sjøvannsinntak men det gikk jo bra i 50 år med enkel klemme).

Morten

Et annet moment i en ROS (Risiko- og sårbarhetsanalyse) er hvem som er kompetanseyter. Det er enkelte her på Båtplassen som er selverklærte eksperter i alt for mange fag, det er også et moment å ta med seg før man trekker for hastige konklusjoner.

At de aller fleste bidragsytere er anonyme er i seg selv verdt en ROS analyse :smiley:

Joda, helt klart. Men jeg gjør meg i alla fall opp en mening utfra endel innlegg, og bruker i tillegg min egen fonuft. Og så handler en deretter. Jeg har i alle fall gjort meg opp en mening som jeg kan leve med i denne saken. Kommer ikke til å saksøke Lotus om det skulle smelle en dag.

Slangene som traust har er lufteslanger.De kan tas ut og erstates av en propp som settes i når batteriene transporteres,men slangene skal være i når batteriene er montert.Ellers ser det jo ut til at produsenter av ladere,regulatorer og dynamoer tar hensyn til at vi ikke er så nøye med plassering av batterier.Grensen for vedlikeholdslading stopper gjerne ved 13,8 volt og det har jo sin åpenbare grunn,selv om batterieksperter mener at litt småkoking av syren er bra for batteriet.Det er ikke sikkert at det er så bra for omgivelsene når det smeller.

Utrolig hva en kan få til av snikk-snakk rundt en såre enkel problemstilling, og særlig når en klarer å hoste opp ett eller anner regelverk. BP-typisk.

Det trådsterteren bør passe på er følgende.

1. Bruk batterilader og ladesystem for øvrig som ikke overlader batteriene

2. Sørg for solid festing av batterine - båten skal kunne gå trill rundt uten at batteriene løsner

3. Sørg for god avlufting i det rommet batteriene plasseres i - fortrinnsvis til friluft.

4.Sørg for at det ikke er noen som kan gi gnistrer (el. utstyr) i samme rom

5. Oppbevar ikke noe sammen med batteriene som kan ødelegges av batterisyre

finito

Redigert av pettersand (see edit history)
For eks. å beskrive at båten skal være rengjort og bonet for levering, for dette opptar etter sigende flere båtfolk enn batteriinstallasjonen hvis jeg oppfatter denne diskusjonen riktig. :crazy:

Hva man som privatperson finner på av lure og mindre lure sprell er jo opp til hver enkelt foreløpig i alle fall. Det er bare når man har betalende gjester man ikke har lov å sprenge noe i luften. Kone og barn er ikke så farlig virker det som.

Så ser jeg også i siste inlegg at det er mindre farlig å ha en dårlig batteri installasjon i den båten man har i dag enn den nye båten man skal kjøpe i fremtiden. :giggle:

Det er flott med kunnskaper, og spesielt dersom man vil dele den med oss andre. Takk for det!

Men så var det det da... at når man "krydrer" innlegene med dritt om andres synspunkter så lukter det dritt av det hele. De fleste er opptatt av både regler og sikkerhet

Kan det ikke være litt klokt å være i stand til å skille person og sak, og heller droppe dritten der det bare er du selv som lukter den?

Det er en ganske finurlig sak som heter kommunikasjons-trappa:

Hvis du står for høyt oppe i trappa og prekær, så prekær du over hue på folk. Døm hører'nte en dritt men luktær'n som "stinkende overbærenhet".

Til gjengjeld så hører'u ille dårlig med magen, så alt som kommer fra andre bare triggær magan til å lage mere dritt. :nonod::smiley:

På mine batterier er det noen små gjennomsiktig PVC slanger som er satt direkte på batteriet. Noen som vet hva slike slanger er til? Kan man lede eventuell gass direkte fra disse slangene og ut?

Ja disse slangene kan du koble sammen og føre ut av båten til friluft og er derved kvitt den eksplosive gassen :yesnod:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

takk for gode tips, hegra og laluna II :smiley:

2. Sørg for solid festing av batterine - båten skal kunne gå trill rundt uten at batteriene løsner

En annen ting som virker å være elementært, men ukjent for meg. Noen batterier har spesiell utformet bunn. Finnes det spesielle lister/beslag som kan settes over denne "leppa" og skrues ned i underlaget batteriet står på?

exidegel.jpg

Redigert av traust (see edit history)
... Finnes det spesielle lister/beslag som kan settes over denne "leppa" og skrues ned i underlaget batteriet står på?
Jeg kjenner ikke alle detaljer for hvordan batterier skal oppbevares ombord. I båten vår err de åpne syrebatteriene plassert i batteribokser som er limt til underlaget uten gjennomgående hull i boksene. Batteriene er festet med festestropper. Dersom batteriene festes med skinner og skruer er det kanskje en ide å sørge for at skruene påføres sikafleks slik at det ikke blir lekkasjehull i batteriboksen. Batteriboksen skal sikre at lekkasje av batterisyre ikke påfører noen ytterlige skade.

Beklager Amalie 36, det var verken skrevet eller ment som drittkasting. Jeg trodde de fleste kunne tåle en liten humoristisk fremstilling av noe det er et poeng i.

Ellers kunne det vel klart seg med det jeg skrev i innlegg 6 tidlig i tråden?

Dessverre er det få fritidsbåter med tilfredsstillende batteri installasjoner. Når det er sakt så er det forholdsvis lite batterieksplosjoner sett i forhold til antall båter satt på markedet. Men man bør huske på at når det smeller så hjelper ikke statistikken den som er ute for uhellet, og det kan smelle ganske kraftig.

Ladak Paul sa det vel slik: Han ville ikke sove over en ureglementert installert batteribank, barna fikk heller ikke sove der men kona fikk lov.

Reglene for batteriinstallasjoner med en god begrunnelse er beskrevet i NEK 410. I byggenormene er reglene vage, men med litt norm / regelverksforståelse fra NEK 410 er det fullt mulig å installere batterier forsvarlig og sikkert.

PS! Ja det finnes festelister til disse batteriene, men så vidt jeg kjenner til er markedet dårlig slik at ingen tar de inn på lager. Jeg har fått laget rustfrie lister i løpemeter hos en blikkslager.

I sommer var det en båtimportør som forsøkte å få en erstatning fra Exide på grunn av at en batterieksplosjon hadde ødelagt for titusener av kroner i båten.

Artig sak når båtprodusenten ikke har lest regelverket som skal forhindre slikt.

Beklager Amalie 36, det var verken skrevet eller ment som drittkasting. Jeg trodde de fleste kunne tåle en liten humoristisk fremstilling av noe det er et poeng i.

Ellers kunne det vel klart seg med det jeg skrev i innlegg 6 tidlig i tråden?

Hei :smiley:

Jeg er ikke hårsår på egne vegne :cheers: , men det er så mye hyggeligere når vi hjelper hverandre med råd og løsningsforslag, gjerne i henhold til regelverk. Men ikke overdreven bruk av regler til å slå hverandre i hodet med. :smash:

Så nenenstående likte jeg godt :smiley::yesnod:

PS! Ja det finnes festelister til disse batteriene, men så vidt jeg kjenner til er markedet dårlig slik at ingen tar de inn på lager. Jeg har fått laget rustfrie lister i løpemeter hos en blikkslager.

Ha en riktig god mandag! Ønsker meg REGN og mildvær, for båten er smekkfull av noe hvite greier enda.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...