Jump to content

Mulighet: Kjøpe hus 300m fra båtplassen..

Lagavulin

Recommended Posts

Står et hus til salgs nå som ligger 300m fra der hvor jeg får båtplass til våren..

Huset har en markedsverdi på kanskje 150-200.000 over det huset jeg bor i nå. Trives veldig godt der vi bor nå, men øyner nå muligheten til å kunne gå ned til båten fra huset. Forøvrig er det gangavstand til sentrum, noe vi verdsetter.

Bakdelene er at huset ser veldig likt ut som det huset vi kjøpte for 5 år siden, og som vi nå har pusset opp helt. Vi har malt all innvendig panel og all takpanel. (panel i alle tak..). Flislagt nytt bad, lagt nye golv etc...

Dette huset blir da på en måte å begynne på nytt igjen... men så var det dette med belliggenheten, utsikt mot fjorden, og nærme båtplass...

Hmm, fornuften sier at vi bor der vi bor... men så var det dette med sjøutsikt og båtliv.. har alltid drømt om å kunne gå ned til båten..

Edited by Lagavulin (see edit history)

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Du har vel egentlig bestemt deg, ikke sant? :wink:

Et hus vil man alltids pusse opp med ujevne mellomrom oppigjennom årene men du klarer aldri å pusse det ned til sjøen..

Just do it.. tror du kommer til å angre sårt hvis du lar sjangsen gå fra deg

.

.

bmhe

Du har vel egentlig bestemt deg, ikke sant? :wink:

Vel.. er vel sånn at man bør selge først, har hvertfall ikke råd med å sitte med to hus i et års tid..

Kan man ta forbehold om det i en evt. kontrakt tro...? :rolleyes:

Vil vel selger neppe gå med på, men.. :smiley:

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Ikke fortell selger om båtplassen din.....ha litt is i magen og virk likgyldig samtidfig som du passer på å bli varselt om alle bud.

Har du råd til å sitte på to hus et halvt års tid ? Har du råd til at nåværende hus går 300.000 under takst ?

I disse tider bør man ha litt margin for tregt salg av egen bolig...

Har du råd til å sitte på to hus et halvt års tid ? Har du råd til at nåværende hus går 300.000 under takst ?

Jo, halvt år går sikkert greit, men har ikke noe særlig lyst/råd til at mellomlegget blir noe særlig over 150-200.000.. (helst mindre).

Har tidligere dårlig erfaring med å sitte med to hus.

Kan du ikke evt, leie ut det gamle huset dit en periode?

Jo, det er en mulighet, men usikker på hvordan markedet er for å leie ut hus om dagen. Er jo ikke alltid det er sikker inntekt heller..

Vi gjorde det samme ifjor. Flytta til båthavna i Skjærhalden, og angrer ikke ett sekund på det. Har alltid drømt om det, og endelig fikk jeg sjansen. Følte det var en "nå eller aldri situasjon" og nå tok vi den. Ting må selvsagt ligge til rette, er selv i en situasjon hvor vi har valgt å leie ut et hus til et sikkert firma som har sitt engasjement i kommune/fylkeskommunen , framfor å legge det ut for salg i et svakt boligmarked (......hmm, kanskje noen her på BP som er interessert i å kjøpe hus i Drøbak??). Som andre sier her, så kan huset gjøres noe med, men beliggenheten er det verre å gjøre noe med...

Tenk deg nøye om, til sist blir totalvurderingen avgjørende.

Siden jeg sitter i en leilighet (vår egen) hvor jeg kan spytte i sjøen fra balkongen, se ut til Saltholmen fyr (innseilingen til Lillesand) og båtplassen er rett ved leiligheten og innenfor tomtegrensen, så skjønner jeg ikke spørsmålet! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Som Mouche sier; det er noe eget å kunne kikke ned på båten gjennom kjøkkenvinduet ...

Hehe, jo...enig.

Men blir nok ikke noe leilighet før vi også er godt voksne, og barn(a) er blitt større/flyttet ut.. :wink:

Visning til tirsdag, så får vi se...

Nettopp, vil ikke havne i den situasjonen.. :sweat:

Er interessen fortsatt der etter visning, så får vi ta frem kalkulator og spisse blyanten..

Tror det finnes noe som heter "dobbeltboligforsikkring". Er en slags forsikring mot å bli sittende med to boliger om man ikke får solgt. Nøyaktig hva det går ut på og hva som er premissene, aner jeg ikke. Høres fristende ut å bo nærme båtplassen. Spørs litt hvor langt unna du bor i dag også da.

Vi gjør det omvendt neste gang.....

Før du bestemmer deg for det så kan det være greit å sjekke om det er kjøpers eller selgers marked! :wink:

"Dobbeltboligforsikring" - anbefales av selgere av produktet, Forbrukerombudet er meget skeptisk og uavhengige rådgivere ser at det har store begrensninger og kan skape falsk trygghet!

Edited by Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Spørs litt hvor langt unna du bor i dag også da.

Ikke mer enn 5km, men laang bakke ned til byen. Fint å gå ned, men ikke tilbake.

Er jo dette med gangavstand til båten...hørs veldig fristende ut må jeg si. :yesnod:

"Dobbeltboligforsikring" - anbefales av selgere av produktet

Ok, skal sjekke opp det nærmere, mener og ha hørt at det er selger av huset som tegner denne forsikringen, slik at det blir "lettere å få solgt".

Red.: Fant denne om dobbeltboligforsikring. Er jo noen krav der.. :)

Edited by Lagavulin (see edit history)

Da var visningen unnagjort, og blir nok boende der jeg bor..

Trang tomt, liten uteplass, ikke så barnevennlig og en del å pusse opp, veide litt tyngre enn fin beliggenhet og kort vei til båten.

Vi har tross alt bare 5km å kjøre til båten der vi bor nå. :yesnod:

Bare snøen kan smelte her nå så....

Vi har tross alt bare 5km å kjøre til båten der vi bor nå. :yesnod:

Bor omtrent sånn vi og, på toppen av en høyde like ved byen. Har utsikt over hele byen, innseilinga og mye mer.

Vi har sagt imellom oss at vi flytter ikke herfra medmindre vi får råd til et hus med egen brygge...

Tar 5 min. å kjøre til båten og skulle det være rushtrafikk tar jeg en mc.

Du har nok helt rett, det er fint å bo nært sjøen men ikke for enhver pris...

.

.

bmhe

Da var visningen unnagjort, og blir nok boende der jeg bor..

Trang tomt, liten uteplass, ikke så barnevennlig og en del å pusse opp, veide litt tyngre enn fin beliggenhet og kort vei til båten.

Har du link til annonsen?