Framtia Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Oselver leder med drøyt 6000 stemmer på Åfjordsbåt, avstemningen avsluttes 17. august, Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Honduras Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Hvis man mener hvilken "båt" som bør representere Norge, mener jeg Osebergskipet. Stevnen med dragehodet osv har en utrolig gjenkjennelsesfaktor ute i verden. Foruten den mener både Ludvig og jeg at Lakrisbåten er en verdig kandidat Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Gunga Din Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Norges nasjonalbåt ? Det er jo helt opplagt..... Berge Nord en båt byggd i Korea........tja hvorfor ikke Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 .........., like fullt er det oljetankeren som er norges nasjonalskip nummer 1 i dag. men Berge Nord er ingen oljetanker....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
ahamm Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Men i de siste 40 årene er det oljetankerne som har sørget for penger i den norske statskassen- la gå at skipene er bygd i Korea, og at mannskapet er underbetalt riff-raff fra østen, og offiseren knapt nok kunne bestått en norsk VHF-eksamen, like fullt er det oljetankeren som er norges nasjonalskip nummer 1 i dag. Nå ble jeg målløs. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Gunga Din Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 jepp...en heftig bild er det...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Cruys Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Det må nok bli en trebåt - færing og ColinArcher er gode forslag. Det finnes vel knapt en nordmann som ikke har satt sine bein i en slik - med unntak av den oppvoksende generasjon, da Sitér dette innlegget Hold hodet over vannet. Da ser du bare toppen av isfjellet... Link to post
Astor Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Jeg stemte på snekka, eller koggen som den også kalles andre steder i landet. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
gimi Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Berge Nord en båt byggd i Korea........tja hvorfor ikke I tillegg kan det nevnes at akkurat denne båten hadde en så dårlig konstruksjon at denne måtte tilbake på verftet for vesentlige utbedringer etter 1 år............... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Men i de siste 40 årene er det oljetankerne som har sørget for penger i den norske statskassen- la gå at skipene er bygd i Korea, og at mannskapet er underbetalt riff-raff fra østen, og offiseren knapt nok kunne bestått en norsk VHF-eksamen, like fullt er det oljetankeren som er norges nasjonalskip nummer 1 i dag. Det er nok heller lasten de frakter du snakker om, ikke skipet, for det er som du riktig påpeker ikke bygget i Norge eller drevet av norske sjøfolk! Hadde vi snakket om perioden lenger tilbake enn for førti år siden, ja da var det skipene, og ikke lasten som vi var kjent for siden vi den gang var et lavkostland (bekvmmelighetsflagg) og det norske flagget var gunstig mht billige og gode mannskaper, men kapitalen var i stor grad utenlandsk, ikke minst amerikansk etter WWII! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Anoden Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Her er vår nye nasjonalbåt http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag...icle1368950.ece Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post
Bützfleth Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Tresnekka er vel Norges nasjonalbåt, uten tvil? Snekka finnes under forskjellige navn kysten rundt og har eksistert i over et halvt hundre år. Andre steder kalles den kogg, sjekte osv.'Snekka er mitt valg på Norges nasjonalbåt! I gamle dager seilte vel alle.... eller rodde....... Høres ut som om det er Dorry som er den rette kandidaten her. Og de finnes fortsatt på sjøen. Uten den hadde vel i hverfall ikke Stavanger/Bergen vært det de er i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Uansett så må det bli en motorbåt som topper listen. Seilbåtbølgen er kommet de siste årene. I gamle dager var det kun "fiffen" som seilte. Nå tror jeg jammen jeg hiver historiebøkene jeg har. Tror du ikke de prøver å bløffe med at det har vært seilbåter i Norge i mer enn 1000 år? Makan Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Fanafjord Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Synes Oselveren som stakk av med seieren er et godt valg. Den er nok den mest kjente kystbåten og har en levende tradisjon og mange tilhengere. Min personlige favoritt var nok Colin Archer som ble brukt til både redningsskøyte, expedisjonsskip på polarferdene og fritidsbåt, samt at den ser utvilsomt godt ut. Men kan godt leve med Oselveren også. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
ahamm Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Beklager total avsporing, men jeg kan bare ikke la denne ligge. Men i de siste 40 årene er det oljetankerne som har sørget for penger i den norske statskassen- la gå at skipene er bygd i Korea, og at mannskapet er underbetalt riff-raff fra østen, og offiseren knapt nok kunne bestått en norsk VHF-eksamen, like fullt er det oljetankeren som er norges nasjonalskip nummer 1 i dag. Pengene i statskasse kommer (som tidligere påpekt av Mouche) fra oljen i Nordsjøen. Hvor mange oljetankere som går i Nordsjøen som har norsk flagg i hekken er jeg noe usikker på, men det er nok ikke mere en halvparten av de som går der. Av de som går utenfor Nordsjøen er det nok særdeles få som har norsk flagg. Disse bidrar nok lite til den norske statskassa.Tviler sterkt på at en som har sett en oljetanker de siste 25 åra rundt i verden vil koble den til Norge. Tidsperspektivet de har operert med Norsk flagg er også så lite at det vil utelukke dem umiddelbart. Dessuten har de store oljerederiene lite med Norge å gjøre lengre. Nei godt at et "sankthansbål" ble Norges nasjonalbåt og ikke en stålboks med motor. Underbetalt riff-raff? Spurte matrosen jeg har på vakt (filipiner). Han tjener 5 ganger så mye som kona, som er statsansatt lærer. Dårligst betalte ombord tjener 2,5 ganger så mye som en lærer. Ikke så allerværst det? Sammenlignet med nordmenn tjener de nok lite, men det er ikke i Norge, men i et lavkostland de bruker pengene sine. Siden du sa penger i statskassa vil jeg tro du mener oljetankere i Nordsjøen. Er faktisk flere som går med helnorsk mannskap der. De filipinerene jeg har seilt med, har for det meste holdt like høyt nivå som nordmenn og østeuropeere og godt over til tider. Riff-raff som du kaller det finner du overalt. Offiserene på skip som går på norsk sokkel, hvor pengene i statskassa kommer fra, er for det meste nordmenn, med innslag av noen svensker og andre Europeere. GOC sertifikat er et krav, så de har nok bestått en "norsk VHF-eksamen". Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Woody Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Resultat helt på trynet dette her. Avstemming etter kjøttvekta Tipper Oselveren har hatt stor betydning for folk i Fredrikstad, Namsos og Kirkenes, ja. Burde vært Colin Archer. Det er en båt som har betydd mye for mange. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Sjøtummel Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Burde vært Colin Archer. Det er en båt som har betydd mye for mange. Colin Archer var ikke en båt, selv om han tegnet og bygget en del båter. De var slett ikke like. Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Jeg mente redningssköytene. Må alt inn med teskje? Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
nives Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Bruken av tittelen Nasjonalbåt, er vel bare brukenes i markedsføringsøyemed. Sånnsett er det riktig at Oselver, Åfjordbåt, Nordlandsbåt, OL. nådde høgt opp på listen. De er de båttyper som bygger på Norsk tradisjon og kultur. At en åpen avstemming, ender som kamp mellom Bergen og Trondheim, er ingen overaskelse. Gratulerer Oselveren med tittelen, og ønsker at de andre tradisjonsbåten skal vere en del av kystkulturen i maaaange år fortsatt. Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Sjøtummel Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Jeg mente redningssköytene. Må alt inn med teskje? Vanligvis ikke, men i den grad Colin Archer omtales som en båttype er det vanligvis på andre språk om ikke har noe ord for skøyte. For øvrig ble det bygget flere av Colin Archers losskøyter enn av redningsskøytene, så det er ikke lett å gjette hva du mener. Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Ok, det høres ut som du har god greie på Colin Archer. Var/er det stor forskjell på losskøytene og redningsskøytene hans? Det er alltid moro med litt båthistorie. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Sjøtummel Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Var/er det stor forskjell på losskøytene og redningsskøytene hans? Det er alltid moro med litt båthistorie. Losskøytene skulle være raske. Førstemann fram til skipet som skulle loses fikk jobben. De skulle ikke kreve formye mannskap heller. Redningsskøytene var ekstra stabile for å klare den seilføringen som var nødvendig for å ha en eller flere båter på slep. De fikk også to master, mens losskøytene hadde én mast. Det er kort sagt stor forskjell på disse båttypene. Sitér dette innlegget Link to post
bille Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 (redigert) Skuffende att de ikke ble Scand Baltic da!! Redigert 21.August.2009 av bille (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 The Dragon..... fine bilder på Drake en bit in i filmen Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.