Jump to content

Redningsselskapet kårer Norges nasjonalbåt

SRA

Recommended Posts

Men i de siste 40 årene er det oljetankerne som har sørget for penger i den norske statskassen- la gå at skipene er bygd i Korea, og at mannskapet er underbetalt riff-raff fra østen, og offiseren knapt nok kunne bestått en norsk VHF-eksamen, like fullt er det oljetankeren som er norges nasjonalskip nummer 1 i dag.

Nå ble jeg målløs.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Men i de siste 40 årene er det oljetankerne som har sørget for penger i den norske statskassen- la gå at skipene er bygd i Korea, og at mannskapet er underbetalt riff-raff fra østen, og offiseren knapt nok kunne bestått en norsk VHF-eksamen, like fullt er det oljetankeren som er norges nasjonalskip nummer 1 i dag.

Det er nok heller lasten de frakter du snakker om, ikke skipet, for det er som du riktig påpeker ikke bygget i Norge eller drevet av norske sjøfolk! Hadde vi snakket om perioden lenger tilbake enn for førti år siden, ja da var det skipene, og ikke lasten som vi var kjent for siden vi den gang var et lavkostland (bekvmmelighetsflagg) og det norske flagget var gunstig mht billige og gode mannskaper, men kapitalen var i stor grad utenlandsk, ikke minst amerikansk etter WWII!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Tresnekka er vel Norges nasjonalbåt, uten tvil? Snekka finnes under forskjellige navn kysten rundt og har eksistert i over et halvt hundre år. Andre steder kalles den kogg, sjekte osv.

'Snekka er mitt valg på Norges nasjonalbåt! :flag:

I gamle dager seilte vel alle.... :wink:

eller rodde.......

Høres ut som om det er Dorry som er den rette kandidaten her. Og de finnes fortsatt på sjøen.

Uten den hadde vel i hverfall ikke Stavanger/Bergen vært det de er i dag.

Uansett så må det bli en motorbåt som topper listen. Seilbåtbølgen er kommet de siste årene. I gamle dager var det kun "fiffen" som seilte. :wink:

Nå tror jeg jammen jeg hiver historiebøkene jeg har. Tror du ikke de prøver å bløffe med at det har vært seilbåter i Norge i mer enn 1000 år?

Makan :wink:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Synes Oselveren som stakk av med seieren er et godt valg. Den er nok den mest kjente kystbåten og har en levende tradisjon og mange tilhengere.

Min personlige favoritt var nok Colin Archer som ble brukt til både redningsskøyte, expedisjonsskip på polarferdene og fritidsbåt, samt at den ser utvilsomt godt ut. Men kan godt leve med Oselveren også.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Beklager total avsporing, men jeg kan bare ikke la denne ligge.

Pengene i statskasse kommer (som tidligere påpekt av Mouche) fra oljen i Nordsjøen. Hvor mange oljetankere som går i Nordsjøen som har norsk flagg i hekken er jeg noe usikker på, men det er nok ikke mere en halvparten av de som går der. Av de som går utenfor Nordsjøen er det nok særdeles få som har norsk flagg. Disse bidrar nok lite til den norske statskassa.Tviler sterkt på at en som har sett en oljetanker de siste 25 åra rundt i verden vil koble den til Norge. Tidsperspektivet de har operert med Norsk flagg er også så lite at det vil utelukke dem umiddelbart. Dessuten har de store oljerederiene lite med Norge å gjøre lengre.

Nei godt at et "sankthansbål" ble Norges nasjonalbåt og ikke en stålboks med motor.

Underbetalt riff-raff?

Spurte matrosen jeg har på vakt (filipiner). Han tjener 5 ganger så mye som kona, som er statsansatt lærer. Dårligst betalte ombord tjener 2,5 ganger så mye som en lærer. Ikke så allerværst det? Sammenlignet med nordmenn tjener de nok lite, men det er ikke i Norge, men i et lavkostland de bruker pengene sine.

Siden du sa penger i statskassa vil jeg tro du mener oljetankere i Nordsjøen. Er faktisk flere som går med helnorsk mannskap der. De filipinerene jeg har seilt med, har for det meste holdt like høyt nivå som nordmenn og østeuropeere og godt over til tider. Riff-raff som du kaller det finner du overalt.

Offiserene på skip som går på norsk sokkel, hvor pengene i statskassa kommer fra, er for det meste nordmenn, med innslag av noen svensker og andre Europeere. GOC sertifikat er et krav, så de har nok bestått en "norsk VHF-eksamen".

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Bruken av tittelen Nasjonalbåt, er vel bare brukenes i markedsføringsøyemed.

Sånnsett er det riktig at Oselver, Åfjordbåt, Nordlandsbåt, OL. nådde høgt opp på listen.

De er de båttyper som bygger på Norsk tradisjon og kultur.

At en åpen avstemming, ender som kamp mellom Bergen og Trondheim, er ingen overaskelse.

Gratulerer Oselveren med tittelen, og ønsker at de andre tradisjonsbåten skal vere en del av kystkulturen i maaaange år fortsatt.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Var/er det stor forskjell på losskøytene og redningsskøytene hans? Det er alltid moro med litt båthistorie.

Losskøytene skulle være raske. Førstemann fram til skipet som skulle loses fikk jobben. De skulle ikke kreve formye mannskap heller. Redningsskøytene var ekstra stabile for å klare den seilføringen som var nødvendig for å ha en eller flere båter på slep. De fikk også to master, mens losskøytene hadde én mast. Det er kort sagt stor forskjell på disse båttypene.

• 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...