Kodvaag Posted February 28, 2009 Share Posted February 28, 2009 Dette kan minne om en "ønsket kjøpt" annonse, men det er et rop om hjelp til å finne en tråd jeg mener jeg har lest på forumet her: Jeg trenger et slikt panel: (kun plasten, ikke instrumentene) 129470-91180 BODY, PANEL(C-TYPE) Har alle instrumentene, men plastpanelet mitt er stygt, og ene festet til turtelleren er brukket. (Det er ikke mitt panel på bildet) Mener jeg har lest noen tråder her på forumet om noen som har demontert instrumentene og montert de separat for å slippe å ha de i dette panelet. Vedkommende må jo ha et slikt panel liggende, og kanskje være villig til å selge det? Jeg klarer ikke å finne igjen disse/denne tråden(e), kan noen hjelpe meg med det? Jeg kan ikke splitte opp mine instrumenter pga dashbordet ble "litt" tykkere enn beregnet i godset, etter at jeg lappet de gamle hullene med et par finerplater, mye støp og 4mm takfiner utenpå, så jeg MÅ ha alle yanmarinstrumentene mine i det orginale panelet. Kan kanskje reparere det gamle, men det blir araldit, boring og gjenging, og lakkering utenpå.. Blir sikkert ikke fint heller da. Quote Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
koh Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 Heisan ! Fabrikknye Agder 840 som ble levert med motorer som har slike paneler har fått disse ombygget pga plassproblemer / utseendemessige hensyn. Instrumentene er da satt inn i en ny ramme med treverksimitasjon. Mener å huske det var et Tronheimsfirma som gjorde denne jobben, men du kan sikkert få et tlf nummer fra Zonneweld hos Agder i Arendal. http://seascape.littlemuffin.com/index.htm -koh Quote Link to post
arnearmoa Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 Jeg fikk mitt (nye C-typen, grått) splittet opp og satt inn i ny plate av Retronic A.S i Namsos. De var underleverandør til Scand Boats på denne jobben. Tipper de har masse rester liggende etter lignende oppdrag... Mvh Arne Armoa Quote Link to post
Kodvaag Posted March 1, 2009 Author Share Posted March 1, 2009 Sånn så dashbordet ut da jeg kjøpte båten: Nå har jeg arbeidet litt, og nå ser det sånn ut: Litt til pussing, "sparkling" med blanding av teak pussestøv og lakk, og lakkering så blir det bra. Får såvidt plass til Yanmarpanelet oppe til venstre. Det henger såvidt i hop det jeg har, så det hadde vært fint å fått tak i et som var i orden. Quote Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Kodvaag Posted March 1, 2009 Author Share Posted March 1, 2009 Grunnen til dashbordombygningen er montasjen av denne: Når snekka kjører over ti knop så dro den til ene siden, var anstrengende å kjøre, måtte holde i rattet hele tiden. Tenkte og litt på sikkerheten, logget den til 27 knop alene i båten, med nesten tomme tanker. I år blir det bedre, men nyskrapet bunnstoff, fabrikkny turbo og ordentlig lufttilførsel til motorrommet... Dermed vil båten oppnå sånn fart at det kan fort bli veldig farlig hvis teleflexkabelen skulle ryke. En hydraulisk styring skal være mye sikrere, hvis den er korrekt montert. Håper jeg får det til skikkelig. Quote Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
arnearmoa Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 (edited) Vi sporer av her nå, men.... Jeg byttet også styring i fjor vår. Styresnekka begynte å glippe på siste tur høsten -07, og det ble igrunn en spennende tur... Jeg var klar for å kjøpe og montere hydraulisk, for å kunne slippe rattet uten overraskelser, men så fant jeg denne: Ultraflex T-73FC, og etter diverse skumming av forumet her, kunne det se ut som hydraulisk kunne ha noen ulemper også, i tillegg til prisen og jobben. Jeg satset på denne mekaniske snekka med ny kabel og er strålende fornøyd etter en sesong. Ingen slakk, og rattet står der jeg slapp det. Og styringen går uten noe friksjon. Det har hendt at jeg har kjørt litt i åttetall med bra fart for å lage sprut i min egen hekksjø til underholdning for noen små ombord, og da trengs det litt krefter for å rette opp etter svingen, ihvertfall hvis jeg prøver å gjøre det fort. Jeg vet ikke helt hva denne er dimensjonert for, så jeg bruker ikke mer makt enn nødvendig akkurat da. Hovedsaklig fordi jeg har erfart at en snekke kan bli utslitt (og den var jo et kvart århundre gammel ) Mvh Arne Armoa PS Kan kanskje legge til at selv med den gamle styresnekka uten slik mekanisme så dro ikke rattet til siden i det hele tatt helt opp til 17knop, som var det høyeste fart jeg prøvde før jeg byttet styresnekke. (sto en Iveco i båten da) Men hvis jeg slapp, så gikk den jo sakte ut før den gradvis la opp til en bråsving. Edited March 1, 2009 by arnearmoa (see edit history) Quote Link to post
Sollux 27 Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 Med en alletiders autopilot holder du stø kurs rett fram.... hihi... Quote Link to post
arnearmoa Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 Godt poeng, og det har jeg igrunn blokkert for nå. Men det var bevisst. Vi er bestandig så mye folk i båten at det er nok av piloter.... Quote Link to post
Ingar Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 Jeg klarer ikke å finne igjen disse/denne tråden(e), kan noen hjelpe meg med det? +yanmar +panel gir endel treff som kan være relevante Quote Link to post
nb840 Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 Du kan jo gjøre det jeg gjorde en vinter jeg hadde litt tid til overs! Quote Link to post
Kodvaag Posted March 1, 2009 Author Share Posted March 1, 2009 (edited) Båtplassen og dere folkene her er fantastiske! Takker for rådet fra Arne, har sent mail til http://www.retronic.com/ og spurt om de har et "nytt" demontert et som de ville selge til meg. Jeg har fått IM fra sønnen til mor&far Amica, som har bedt meg spørre foreldrene om ikke de har noe liggende fra en oppgradering av båten. Gjorde så, og joda, de tar seg bryet med å finne sitt brukte panel, fotografere det, og sende IM med at jeg kan få det gratis. Blir jo litt målløs og imponert over sånn hjelp man skal få. Dersom jeg ikke får positivt svar at http://www.retronic.com/ har et helt strøkent et, så vil jeg takke ja til mor&far Amicas tilbud, for det panelet de har tilbudt meg er myye bedre enn det jeg har selv. Ingar, jeg leste i retningslinjene for søk, og prøvde faktisk akkurat den søkestrengen du hjalp meg med først, uten at jeg fant den tråden jeg tenkte på. Kanskje jeg ikke leste grundig nok gjennom alle søk resultatene. Takker uansett for tipset. Tusen takk til alle som gjør www.baatplassen.no til det den er! Skal bli en sann fornøyelse å kjøre båten nå til våren, med et behagelig ratt på en ergonomisk plassering. Den originale plasseringen av knaggrattet var i beste fall pen å se på. Umulig å stå å kjøre, måtte bøye meg ned for å holde litt i toppen av øverste knagg. Nå er det bedre å sitte og kjøre, og det er bedre og stå og kjøre. Siden enhver hyggelig tråd skal spore av litt så poster jeg et bilde av stolene. Gjett hvilket sete som har fått smake aceton, børste og fille: (det var faktisk det setet som var skitnest i utgangspunktet!) Edited March 1, 2009 by Kodvaag (see edit history) Quote Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Kodvaag Posted March 2, 2009 Author Share Posted March 2, 2009 Har fått pris på nytt panel til 1125,- pluss frakt. Når det blir så dyrt for en plastplate så har jeg mer lyst til å takke ja til Mor Amicas tilbud. Det er for mange andre detaljer som kan trenge den tusenlappen på båten min, før jeg trenger å ha 100% strøken plastpanel i dashbordet. Hva hadde hotellrommet vært uten www.baatplassen.no ? Quote Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
arnearmoa Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 (edited) Jøss. Det var da ille. Særlig hvis de har fått den gratis, sånn som når de satt igjen med min grå. Dårlig reklame... Redigert: Hvis de måtte skaffe fra Yanmar, er det mer forståelig, men det var jo overraskende hvis de måtte det. Edited March 2, 2009 by arnearmoa (see edit history) Quote Link to post
roaldbj Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 Platene fra Retronic A.S i Namsos er gjennomgående svært kostbare. Jeg undersøkte prisen for ei lita plate på 15 x 15 cm for noen år siden og ble overrasket over pristilbudet. Jeg kunne laget mye ombord for den prisen. Det kan være at de dengang hadde så store ordrebøker at de ga meg en pris som "hjalp" dem med å slippe ordren. Jeg har imidlertid ikke glemt saken og blir nok neppe fremtidig kunde hos dem. Quote Link to post
Frøken Fryd Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 Hva med å sette instrumentene rett i teak platen da? Quote Link to post
Kodvaag Posted March 2, 2009 Author Share Posted March 2, 2009 Den prisen fikk jeg fra en som annonserte yanmardeler på Internett. Har ikke hørt fra Retronic. Roaldbj, har ikke bedt om pris på en slik fin plate, bare en original yanmarpanel. HrFryd, jeg har støpt bak der, så det er for tykt. Umulig å montere instrumentene rett i dashen. Du skjønner det når jeg poster bilder litt lengre uti prosessen. Ellers, takk for alt hjelp til nå, og en spesiell takk til Hr og Fru Amica... Quote Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Kodvaag Posted March 5, 2009 Author Share Posted March 5, 2009 Tusen takk til herr og fru Amica. Takk til Ella som tok seg bryet med å pakke og sende, og takk til rederen selv som fant frem og demonterte instrumenter osv før sending. Ikke ville de ha betalt noenting for det, kun portoutgifter. Blir nesten flau. Flaks jeg ikke eier skam i livet og tør ta i mot. Det er i god www.baatplassen.no ånd. Angrer nesten på at jeg lot Ingar betale 4000kr for den gamle sofaen min. ( Jeg sa "nesten", Ingar! Har brukt opp de pengene nå ) Her ligger det nesten strøkne panelet fra Fru Amica i stua mi... ...og her har jeg montert i instrumentene. Det gamle er mye styggere, den kosmetiske forskjellen er mye større enn det som fremgår av bildene. og dessuten henger nå alle instrumentene fast! Det ble finere enn det ser ut til på siste bildet, garasjebelysning og mobilbilde er ikke beste kombinasjon. Da jeg ikke kan japansk, tok jeg en skalpell og fjernet det som stod på japansk, og jeg sensurerte den japanske teksten på baksiden av den røde plastplaten med en sort tusj. (Nå lyser det cun "charge" og ikke "chonghonjongalong" med japanske skrifttegn når ladelampa lyser. Tusen takk for at du sendte meg panelet Ella! Jeg sparte 1000kr på å få et brukt panel. De pengene skal jeg gå på marinaen med i sommer, og be om full tank med turbo-diesel! (ikke vanlig diesel på denna må dere skjønne) Sørlandets Snekkeexpress og Halvplanerskrekk takker dere for hjelpen! Quote Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Kodvaag Posted March 5, 2009 Author Share Posted March 5, 2009 Prøvemontering med Amicas panel. Instrumentering: De fire instrumentene ute til høyre er voltmeter forbruksbatteri og voltmeter startbatteri, dieseltank og vanntank. Skal ha 2 voltmetere siden jeg har BEP laderele, så kan jeg starte opp, se at den lader startbatteriet, og så se at den sjalter ladinga over på forbruksbatteriet når startbatteriet er kommet opp i 13,8 volt. Der hvor de 8 bryterne står er det nå 10 brytere, etter at jeg tok fotoet byttet jeg blindlokkene med en umerket og en merket "lanterne". Så det er ti knapper. Fra venstre mot høyre: Trykkvann - Kjøleskap - Cabinlys - Tilførsel Wallas - vindusvisker x3 - Lanterner - Topplanterne - Horn Mangler bare knapper til elektriske vinduer nå. Alt er plukket ut igjen av dashbordet, så nå skal det listes litt tror jeg, pusses og oljes. Jeg har sølt hydraulikkolje på ny ubehandlet teakfiner. Bare å gjøre så godt rent jeg kan, og olje/lakke oppå? Det vises enda mørke flekker der, men citrusrens og rene tørre filler har tatt opp mye av olje virker det som. Har også rengjort dieseltanken, og montert ny giver. Tanken var 42 cm høy der hvor giveren stod, men jeg kjøpte 30 cm giver, for at da er jeg mer sikker på å ikke gå tom, sugerøret er jo noen cm over bunn, og tanken er jo skrå, så "halv tank" er jo litt over midten, og med en kortere giver så kanskje halv tank er nettopp halv tank? Vanntanken skal jeg montere giver på, for da kan jeg kjøre med halv/kvart vanntank, for å spare vekt, = spare drivstoff = bedre fart, når jeg alikevel ikke bruker så mye vann på tur... Noen flere bilder fra i kveld: Toalettrommet er ferdig, mangler bare vann inn, gulvbelegg og dør. "bare"... Quote Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Polarn Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 Du verden, skulle ønske jeg hadde båten hjemme jeg å... Quote Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
roaldbj Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Kjempebra. Flotte bilder. Har du tenkt å ta deg bryet med å montere rorindikator i tillegg nå som du er så "bevandret" med styresystemet? Quote Link to post
Kodvaag Posted March 6, 2009 Author Share Posted March 6, 2009 (edited) Du verden, skulle ønske jeg hadde båten hjemme jeg å... Ja, hjemme hos meg? Kjempebra. Flotte bilder.Har du tenkt å ta deg bryet med å montere rorindikator i tillegg nå som du er så "bevandret" med styresystemet? Takk for det Det er bare tre og en halv tørn fra full sving ene veien til full sving andre veien... dårlig plass til flere instrumenter i synsfeltet, og rorvinkelindikator er vel litt overkill på en så liten båt? Når jeg får lagt ungene så kanskje jeg får jobbet litt i kveld... har lyst til å legge noen teaklister på kantene. Er det noen som vet hva jeg skal gjøre siden jeg har sølt hydraulikkolje på ubehandlet teak? Hva kan jeg behandle med "oppå" oljerestene og resten av dashbordet? Var en som sa jeg skulle gni hydraulikkolje på resten av dashen, så det ble likt... Fyllepluggen til hydraulikkstyringa sitter som dere ser helt ute til styrbord oppå toppen av dashbordet. edit: Kan forresten nevne at Retronic ikke har svart på mailen min enda. Tsk tsk... Edited March 6, 2009 by Kodvaag (see edit history) Quote Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
mor Amica Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Det var da godt å se at det gamle rotet fra garasjen kom til nytte. Noen ganger kan det være nyttig å være bærer av "kjekt å ha-syndromet". Dersom du pusser panelet med litt plastfornyer, så kanskje det får tilbake noe av sin tidligere glans. Ellers er det en fryd å se at folk legger ned så mye arbeid i båtene sine og i tillegg har stor glede av det. mvh Ella Quote "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
Lotus Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Veldig mange splitter opp instrumentpanelet. Bildet viser vel at det ofte kan bli vel så fint ved ikke å splitte opp - synes nå i alle fall jeg. Quote Link to post
Thorlyn Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Ang søl av hydraulikkolje. Jeg var også uheldig og sølte MYE olje. Jeg behandlet bare teaken(med owatrol olje) som normalt og det syntes ikke. Quote Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Kodvaag Posted March 6, 2009 Author Share Posted March 6, 2009 DET var en god nyhet Thorlyn, etter å ha vært ute til kl 2400 og limt på teaklister på venstre hjørnene og nedre kantene. Takker! Skal jeg smøre inn dashbordet med Owatrol altså? Ikke lakk? Quote Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Recommended Posts