Jump to content

Vurdering: Mer tyngde i kjølen og doble ror på X-79

Kosmix

Recommended Posts

Heisann!

Jeg har begynt å leke litt med tanken på å bolte(?) på 100kg (pluss/minus) ekstra vekt på kjølen, og erstatte roret med to stk montert på akterspeilet.

Båten veier ca 1600kg (tom båt) hvor ca 650kg er i kjølen.

Kjølen

X-79 "skal" egentelig seiles med 320kg mannskap, men vi er sjelden over 120 -150kg og seiler for det meste shorthanded. Kjølen er bare ca 1,35m dyp. Skulle helst byttet den med en 2m dyp T-kjøl, men jeg må ta hensyn til kostnader og tid. Prosjektet må være ferdig innen slutten av april. Hvor mange kg i kjølen vil tilsvare 100kg på ripa, og hvordan bør bulben se ut? Kan det lønne seg med vinger istedet for bulb?

Roret

Roret som står på båten har trukket vann, så det bør byttes uansett. Synspunkter på for/mot å støpe to litt kortere ror og montere dem på akterspeilet? Båten har påhenger, så vi kan se bort fra virkningene det evt vil få for motorgange. Her er det bare seilegenskapene som teller. Nå har båten rorskeg - er det bare å slipe bort dette?

Synspunkter, kommentarer, ideer?

bouncy.gif

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Synes du skal fortsette å leke med tanken og la det bli med det. Å modifisere en standardbåt ville ikke jeg gjordt. Annenhåndsverdi, usikkerhet om hvordan dette faktisk kommer til å funke ++++ er noen argumenter mot. Shorthanded er de fleste av oss og trening på å sette riktig seilføring er key. Spesielt på en slik båt som du har. Bruk tiden på vannet i stedenfor. Det er snart sesong ! Fortsett med bloggen din. Veldig hyggelig å følge med på din entusiasme og alle turer.