Jump to content

Hvilken polermaskin bør jeg kjøpe ?


Seilersnobben

Recommended Posts

Jeg har tenkt å gjøre en ordentlig jobb på fribordet i år. Har tidligere fått veldig bra resultat på en IF med farget fribord, ved hjelp av Autosol og deretter de vanlige produktene. Den gangen lånte jeg en polermaskin, men nå har jeg tenkt å kjøpe.

 

Hva bør spec være - turtall, effekt, diameter på skiven etc.

Det er viktig at den ikke for tung, og jeg er ikke interessert i å bruke mer penger enn nødvendig :wink:

Link to post
Share on other sites

Har prøvd noen forskjellige maskiner. Hva du trenger kommer litt an på hva du skal gjøre. Til vanlig polering trenger du kanskje ikke av den dyreste sorten. Skal du rubbe, så vil jeg på det sterkeste anbefale å legge litt mer penger i det. Mileuwaki er den jeg synes er aller best. Har også prøvd en annen dyr maskin, Hanock tror jeg den hette, den var ikke fult så god, litt for høyt giret. Dessuten var det digital hastighetsregulering som var litt irriterende. Tar lengre tid å endre hastighet, også var det fort å komme borti den under arbeid........ Til rubbing bruker du gule puter, til polering hvite. Tror de har dem på maritim fortsatt. Der har de forresten en middels dyr maskin, noen som har prøvd den?

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en billigmaskin til 300,- på Mekk. Fikk nesten rubbet og polert en 29 fots båt før den brant opp.

Tok den med til Mekk og fikk en ny på garantien uten diskusjon.

Tror nok en "dyr" eller "halvdyr" er det billigste og minst irriterende på lang sikt.

Billigmaskinene har for liten utveksling, og tåler lite trykk før det begynner å lukte svidd.

Min erf tilsier at "billigmaskinene" er greie nok til polering, men i svakeste laget for rubbing.

Går forresten fint å sette rubbeputen på en stor drill(med gear og justerbar hastighet) :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Min erfaring etter mange års vårpuss:

  • Kraftig "vinkelslipetype" maskin med lavt og variabelt turtall.
  • Grov tykk (gul) skive.
  • Maxwax Acrylpasta og vann sprayflaske. (det finnes kanskje andre tilsvarende, men ukjent for meg.) Med påsprayet vann er det min erfaring
    at Acrylpastaen blir drøyere, men fremfor alt også langt mer effektiv. Får å fjerne skitt og osydert plast (matthet) er det helt nødvendig med maskin.
  • Det som er tyngst er å pusse ved restene etter tørking, og ofte blir det alikevel svarte flekker som måtte behandles igjen. IKKE gjør det slik!. Gjør det lettvint, enkelt og med perfekt resultat, spyl med vann og vask lettvint vekk acrylrestene med en kost eller pad.
  • Etter tørking og lett polering med noe mykt, beskytt med hardglans. Det er ikke det som gir penest resultet (med en gang), men er det eneste som holder et helt år. (på vannet)

Link to post
Share on other sites

Denne Flak polering. maskinen fikk jeg tak i til 498,- pluss mva. (Lagerrydding). Den var lett i vekt og den elektroniske hastighetsreguleringen ved belastning gjorde valget enkelt for meg. Nå er maskinen ikke prøvd ennå men regner med at når snøen er borte rundt båten...så er jeg igang.

Redigert av Jorg-1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for linken til tråden. Men der var det jo utrolig mange meninger... :crazy:

 

Jeg ser at Biltema har en til 499.- som er på 1200 W og har regulerbart turtall. Har noen erfaring med denne ?

 

Ja, det er drit. Kjøp en skikkelig maskin fra et kjent merke og legg noen kroner i den. Du skal vel polere mer enn 1 gang ikke sant?

 

Billig og bra verktøy eksisterer ikke, dersom man mener at "billig" er det samme som "lavt antall kroner". Billig for meg er verktøy som varer i 20 år.

Link to post
Share on other sites

Jeg har forsøkt MANGE forskjellige typer. Bosch har en som er god å bruke hvis du ønsker å bli eller allerede er bodybuilder.

 

Billigmaskinene av vinkelslipertypen brenner opp veldig raskt hvis du utsetter dem for fuktighet og det er umulig å unngå dette hvis du skal rubbe!

 

Etter mange års svetting grov jeg dypt i lommeboken sist sommer og kjøpte en Flex-maskin av samme type som vist på bildet ovenfor.

 

Jeg fikk låne en dyr og ikke så tung Hitachi-maskin mens jeg ventet på Flex'en. Det er denslags service du får hvis du handler hos en skikkelig seriøs forretning. Den fungerte bra og jeg brukte en kveld på å rubbe litt over halve siden under fenderlisten på en Viksund Goldfish 31 fot.

 

Da jeg fikk Flex'en gikk imidlertid resten av gobben under fenderlisten unna på en snau kveld. Hadde aldrig trodd det hvis noen hadde fortalt meg det. Maskinen er råsterk grunnet en turtallstyring som virker også på lave turtall.

På billigmaskiner er det bare styrken på maskinen som reguleres og for å bruke en slik maskin må man først sette an polerskiven mot skroget og så regulere opp turtallet. Dersom man forsøker å starte med full kraft blir resultatet at maskinen ruser og derved blir mesteparten av rubbingen eller voksen på skiven kastet av. Vanligvis treffer den da ansiktet på den som polerer, eller en nypolert båt ved siden av. Gjett hvordan jeg vet det første... :eek:

 

Etter det jeg har hørt fra profesjonister holder Flex'en "livet ut".

 

Forøvrig har jeg god erfaring med å blande ut dyr Autosol med billig Jif skurekrem (hvit type). Det gjør at Autosolen ikke tørker ut på langt nær så raskt og du behøver heller ikke fukte opp rubbesvampen så ofte med ny Autosol. Hvis gelcoaten er skikkelig tørr er marin Owatrol utrolig bra etter rubbing. Ikke for helhvite båter. Men FØLG BRUKSANVSNINGEN! Hvis ikke er det på med ny omgang Autosol-rubbing når oljen har tørket skikkelig. Blir i alle fall bra til slutt. Gjør ogaå at krakkellering ikke så lett trekker vann.

 

Lykke til med poleringen! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Mener vekt har stor betydning, dersom en skal en jobbe på en båt i opplag og skal jobbe over hoftehøyde.

Har vært gjennom alt i løpet av en del år (det begynte da jeg klarte å dra rundt svinghjulet på Sleipnern og tomme systemet for "traktorbensin) fra trebåt med skraping til polermaskiner. Desto høyere over hoftene, desto tyngre.

Ikke sammenlign med bil, på tak, panser og koffertlokk (sedan) hviler maskinen på plane flater. På siden er det under hoftehøyde (dersom høydsen din er over 180 cm). Kaffepause på 5-10 min er ikke nok til å bli kvitt melkesyre. Se også link under.

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=50235

Redigert av AlfArie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men jeg fikk egentlig aldri svar på det jeg tydeligvis ikke formulerte som et spørsmål:

 

Kan denne Milwaukee maskinen brukes som vinkelsliper også? og kan det monteres annet fiffig utstyr som stålbørster, eller er den kun ment til polering?

 

Hadde vært sabla greit med stålbørstefunksjon når jeg skal overhale og male maskinen om noen uker til...

Mvh Børre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...