SRA Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 Er endel tråder her om hvilken maskin man bør bruke og hvor man skal kjøpe og det er bra. Men jeg tips & triks om fremgangsmåte hadde også vært kjekt så her kommer spørsmålet; Hvilke puter starter man med? tips om middel hva med dekk? sklisikringen noen tips her? Dekor? andre puter / middel? Quote Link to post
Jan E. Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 (edited) Her finner du ALT en trenger om selve poleringen. Har du tolmodighet til å lese gjennom disse tipsene. Så blir du nok byens beste ikke proffe polerer: Med Osilerende maskin. Med Roterende maskin. Har eksperimentert litt forskjellig på bilene selv. Og kommet frem til hva jeg syntes virker ypperlig for meg. Med da bruker jeg en proff vinkelsliper type. Skal en kjøpe maskin så anbefaler jeg å putte litt penger i det. For de svake billige gjør en mye dårligere jobb en det en iherdig håndjobb kan klare. Sakset fra en post jeg skrev på et bilforum: Jeg har alltid klasjet på en god mengde med rubbing, og hard pute for å gnikke bort riper etc. Så kjørt myk pute for å legge på polering\sealing. Med det resultat at det fort blir skjolder som en ser i solen. Etter å ha lest på linkene jeg la ved fant jeg fort ut at jeg har gjort det på feil måte, og brukt for liten tid. Nå bruker jeg noe ala "THE ZENITH PLATEAU" som er beskrevet. Så nå bruker jeg hard pute hvis det er mye riper, ellers kun myk. Legger litt rubbing eller voks på puten. Så på sakte hastighet fort over et område (0,5m2 ca) for å fordele alt 3-4 ganger. Så øke hastigheten litt, og nye 3-4 ganger over. Så øke hastighete yttligere, og kjøre over 3-4 ganger. Så ned igjen på hastighet, nye 3-4 ganger over. For så å avslutte på laveste hastighet 3-4 ganger over. Da ender en opp med en fin flate "uten" noe rester av rubbing. Så er det bare å vaske bilen. Og legge på hardvoks/sealer. Men noe jeg ikke var klar over var at det finnes 2 forskjellige typer rubbing. Noen som brytes ned til å rubbe finere, og finere for hver pasering (Som må brukes ved "THE ZENITH PLATEAU" metoden.) Og noen som ikke brytes ned og rubber like hardt hele tiden. Da må en drive å skifte mellom rubbing middel som blir finere, og eventuelt padder som blir mykere. Og hva slags type rubbing en har med å gjøre er ikke alle de "mainstream" produsentene så flinke til å oppgi på de ikke-proffe produktene. Om en skal til med maskin, så kan en like gjerne ta det nøye. Så en ikke risikerer å ødelegge mer en en hadde håpet å rette opp i. Å bruke lang tid = best resultat, men en må også passe på å ikke brenne lakken/gelcoaten. Etter å ha tatt den ene bilen min nøye en gang, så har jeg sluppet å rubbe omigjen flere år etter, og bilen er like blank. Legger kun på sealer et par ganger i året. Og ellers passe på er å skylle av møkk/sand nøye før mitten/svampen kommer i nærheten av bilen. Så ikke den drar sand utover. Edited March 1, 2009 by Jan E. (see edit history) Quote Jara Wynja Link to post
Kaptein Kødd Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 Jeg har kjøpt Autosol fra Clas Ohlson til polering. Dette fungeret i hvertfall supert til min gamle plastbåt. Blir hür blank som helst. Quote Link to post
Recommended Posts