Steinsvigen Startet 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 1.Mars.2009 Hei alle båtfolk kan noen kome med ei god oppskrift på hvordan ein polerer eit skråg .. Da mener jeg fra A-Å Fra å vaske båten kva bruker ein til vaskemiddel osv------) Og kva for eit avfettingsmiddel/ rens/ poleringsmiddel ein skal bruke skriv gjerne litt om erfaringane osv... Til båten står der å blenker :-) mvh Frode Sitér dette innlegget http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
Skipper Worse Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Zalo Jif på gulning eller gjenstridige flekker (bruk den myke siden av svampen) Hempel Boat Rubbing, bruk polermaskin med svamp, poler av for hånd Hempel Custom Marine Polish, påføring og avtørking som over Da risikerer du at resultatet blir slik: Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Sollux 27 Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Jeg bruker en makita 7" polermaskin.. Pga, det er blandt de få jeg har finne som går helt ned til 600 omd.. Jeg har finne ut autoglym, samme som til bil er knall bra.. (kjøper du autoglum til båt, er det samme innhold, bare et annet motiv utvendig på flaska) Det er den med rød etikett (polish) så forsegler jeg med autoglym sin hard voks. Gull skrift på etikett. (tynnflytende skal kun påføres med en liten svamp) Her er et skryte bilde av min forrige båt dette er våren 2008.. Det er den brune stripa på en fevik 715 du ser... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Jeg har forsøkt endel forskjellige poleringsmidler opp gjennom årene. Sist år gikk jeg over til Hempels Aero Gloss 67442 og er svært godt fornøyd. Har omtalt det litt mer her: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=561763. Som forsegler bruker jeg denne. Sitér dette innlegget Link to post
Steinsvigen Svart 1.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Takker folkens for mange gode svar ..... skal sjekke litt opp kva som blir solgt her i området... Sitér dette innlegget http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
sap_2000 Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Jeg har finne ut autoglym, samme som til bil er knall bra.. (kjøper du autoglum til båt, er det samme innhold, bare et annet motiv utvendig på flaska) Støttes Jeg har polert mye bil og båt opp gjennom årene og hittil er det Autoglym jeg er mest fornøyd med. Lett og jobbe med, fin glans og god holbarhet (om hardvoks/ forsegler benyttes etter voksing/ polering). Virker også på meg som bil og båtproduktene (Selaclean) har samme innhold. Viktig før all polering er at overflaten er helt ren og avfettet (zalo/ avfetting). Oksiderte/ matte felter bør rubbes, men hold for all del rubbing/ slipemidler unna om det ikke trengs. Gelcoaten blir ru og mer mottagelig for skitt etc som fester seg dypt nå voksen utover sommeren er vasket vekk, så har du først rubbet et felt, må det påregnes og gjøre det hvert år fremover om resultatet skal bli bra. Er du flink med jevnlig vask og polering 3-4 ggr. ila. sessongen fra båten er ny, vil ikke gelcoaten bli matt og ha behov for rubbing. -Selv etter 20 år Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Victora III Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 1 ) Grundig vask med såpe 2) Båtrens (God erfaring med Biltema sin), særlig antiskli-belegg på dørk krever en del jobb 3) Gå over gjenstridig flekker (Jiff på plaststriper o.l.på hvit gelcoat, ulike polish`er på andre flekker og uttynnet saltsyre på gule flekker (skyll godt)) 4) Hardvoks som jobbes inn med maskin Jif på gulning eller gjenstridige flekker (bruk den myke siden av svampen) Jiff eller Hugo eller andre slipemidler bruker jeg aldri på farget gelcoat lenger. Det lager synlige striper. Mot gulning er det effektivt og billigere med fortynnet saltsyre. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 (redigert) 3) Gå over gjenstridig flekker (Jiff på plaststriper o.l.på hvit gelcoat, ulike polish`er på andre flekker og uttynnet saltsyre på gule flekker (skyll godt)) 4) Hardvoks som jobbes inn med maskin Jiff eller Hugo eller andre slipemidler bruker jeg aldri på farget gelcoat lenger. Det lager synlige striper. Mot gulning er det effektivt og billigere med fortynnet saltsyre. Nå vet jeg ikke hvilke produktmerke du bruker, men på de merkene jeg har benyttet (Turtle, Autoglym etc) står det utrykkelig at hardvoks/ forsegler skal benyttes etter polering med voks. Hardvoks/forsegler er tynne som vann og inneholder ikke voks som metter overflaten, men har som oppgave å legge seg som et beskyttene lag utenpå voksen for å forlenge holbarheten og øke glansen noe. Den skal også bare strykes meget lett på for å ikke løse opp voksen på den allerede polerte overflaten før den skal stå til herding over en time (gjerne lenger) før den poleres av på vanlig måte.... Jif/ Hugu gjør det samme på hvit gelcoat som på farget, bare at det er mindre synlig på hvitt. De åpner porene og lager en ru overflate som for all ettertid blir fort matt og suger skitt når voksen er skyllet bort... På en ny båt er det å bruke Jif/ hogo IMO litt det samme som å pisse i buksa for å holde seg varm. På gamle båter som er matte og oksiderte er det bare å kjøre på med disse produktene som er en utmerket våtrubbing... Ville du gnidd over en ny bil med Jif eller Hugos? Redigert 1.Mars.2009 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Steinsvigen Svart 1.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 på andre flekker og uttynnet saltsyre på gule flekker (skyll godt)) Dette blir bra det er jeg heilt sikker på ..Men hvor kjøper ein saltsyre min båt er litt gul i vannlinja trur dere at det går av uten å rubbe ? Sitér dette innlegget http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
sap_2000 Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Saltsyre får du f.eks på byggevareforetninger. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Steinsvigen Svart 1.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 (redigert) Nå vet jeg ikke hvilke produktmerke du bruker, men på de merkene jeg har benyttet (Turtle, Autoglym etc) står det utrykkelig at hardvoks/ forsegler skal benyttes etter polering med voks.Hardvoks/forsegler er tynne som vann og inneholder ikke voks som metter overflaten, men har som oppgave å legge seg som et beskyttene lag utenpå voksen for å forlenge holbarheten og øke glansen noe. Den skal også bare strykes meget lett på for å ikke løse opp voksen på den allerede polerte overflaten før den skal stå til herding over en time (gjerne lenger) før den poleres av på vanlig måte.... Jif/ Hugu gjør det samme på hvit gelcoat som på farget, bare at det er mindre synlig på hvitt. De åpner porene og lager en ru overflate som for all ettertid blir fort matt og suger skitt når voksen er skyllet bort... På en ny båt er det å bruke Jif/ hogo IMO litt det samme som å pisse i buksa for å holde seg varm. På gamle båter som er matte og oksiderte er det bare å kjøre på med disse produktene som er en utmerket våtrubbing... Ville du gnidd over en ny bil med Jif eller Hugos? Enig med deg her ja at ein ikkje rubber ny båt .... men sant skal seiast min båt er 31 år gammel men vil ikkje seie at den er matt men litt er den jo selvfølelig særleg på gråstripa sjå bildet .. men det verste er den svake gule fargen i vannlinja det er det som irriterer meg mest :-) du mener jeg klarer kansje å fjerne den med saltsyre.. mvh Frode Redigert 1.Mars.2009 av Steinsvigen (see edit history) Sitér dette innlegget http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
All Smiles Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Hei!! Jeg vasker med grönnsåpe to ganger pr sessong. (Vasker loddrett) Skroget blir rent og blankt og holder seg bra.Legger båten ut ved påsketider og tar den opp i desember om väret er bra. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Akryl pastan til Max Wax å på med hardglansen fra samme produsent etterpå , da blir det som nytt. Autosol der du ikke får vekk dritten , ser ut som båten er nymalt etterpå Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Mouche Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Varmt vann med Zalo, deretter Autosol og maskin med svamp godt fuktet i vann og avslutter med voks fra Biltema lagt på med hånd og varmet inn med maskin. Blir i allefall bra i følge de båteierne som har båt ved siden av oss, og selv synes jeg også at det blir bra og holder godt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
sap_2000 Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Bruker du også autosol på nye(re) båter?? Hører også mange andre som sier Biltemavoksen er overraskende bra og holdbar... Får prøve den en gang... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
roaldbj Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Dersom flatene er rene er det unødvendig å benytte autosol. Eksempelvis er Hempels Aero Gloss 67442 en en-komponent rensende polish basert på "oljeprodukter og silikon" og gjør rensejobben greit. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Stusser litt over at så mange bruker ulike varianter av rubber, det ikke er noe å bruke på nyere båter. Særlig Jiff, Hugo og Autosol er kraftige saker. Vær også obs på silikonholdige produker. Skal en lakke opp båten en gang i tiden gir det mye truble hevder en båtlakker jeg kjenner. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Bruker du også autosol på nye(re) båter?? Hører også mange andre som sier Biltemavoksen er overraskende bra og holdbar... Får prøve den en gang... Njaa ikke helt ukritisk, men lite Autosol, mye vann og lett trykk! Har båter fra henholdsvis 1993, 1995, 2001 og 2007 så bruken, mengden, trykket, vannmengde osv varierer fra båt til båt avhengig av hva jeg anser som "nødvendig" og på den nyeste er det sannsynligvis ikke nødvendig å bruke annet enn Zalo. Biltemas voks er både billig, enkel/lettvint i bruk og holdbar etter min erfaring siste par årene! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 .. men det verste er den svake gule fargen i vannlinja det er det som irriterer meg mest :-) du mener jeg klarer kansje å fjerne den med saltsyre.. mvh Frode Overasker meg att min favoritt ikkje er nevnt ennå I fjor feks så polerte og rubba og skurte nabo-båtene i timer og dager, og fikk bra resultat. Noen tok det ikkje så hard ang den gule stripa i vannlinja, for mykje arbeid...og kjem jo bare igjenn Eg sprøyta skroget på ei side i slengen med DEEP CLEAN (skal virke i 5min +), gikk raskt over med biltema sin båtshampo for å holde det fuktig menst eg fikk ut vannslangen. Og så spylte med rennende kaldt vann. Ca halvtime på hele skroget. (summer family) Allt gult bortevekk Til og med rust-renninger etter "feil" skruer spyles bort Sjekk dette stoffet ! http://www.maritimstart.com/testresultat.shtml Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bonus Svart 13.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2010 Virker også på meg som bil og båtproduktene (Selaclean) har samme innhold. Jeg bruker Autoglym Super Resin Polish og Autoglym Extra Gloss Protection. Ved en telefon til importøren, Krefting, fikk jeg bekreftet at innholdet i "Autoglym" produktene var identisk med de tilsvarende "Selaclean". Et varemerke for bil og et for båt Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 http://marinerv.meguiars.com/product/Gel-Coat-Polish skal være veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
Ranita Svart 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 Jeg har svært god erfaring med Meguiar's Marine One Step Compound og Boat / RV Pure Wax. Grei å jobbe med hvis du ikke smører inn for store flater av gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Nibba Svart 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 (redigert) Sæbø Vet du hvem som forhandler Deep clean i Bergen? Så at det var en forhandler på Nesttun, så da er det ikke så langt vekke. Redigert 14.Februar.2010 av Nibba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 Aner ikkje. Eg har pleid å bestille hos maritim start. Skal inn med ny bestilling straks på 3 dunker. Dyrt men bra. Skal vist være det samme om en blander sammen noko sjølv fra FK har eg sett her på BP, men deep-clean er så drøy at eg spanderer dette Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Steinsvigen Svart 1.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 Dersom flatene er rene er det unødvendig å benytte autosol. Eksempelvis er Hempels Aero Gloss 67442 en en-komponent rensende polish basert på "oljeprodukter og silikon" og gjør rensejobben greit. Må ein bruke vann når dette påføres ?? Dypper ein maskinsvampen i vann ?? Noen som vil forklare Sitér dette innlegget http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.