Jump to content

Den beste oppskriften for å polere eit skrog

Steinsvigen

Recommended Posts

Må ein bruke vann når dette påføres ?? Dypper ein maskinsvampen i vann ?? Noen som vil forklare

Jeg bruker Autosol på mine båter enten de er nye eller av den eldre årgang. Bruker en eksentersliper med skumgummisvamp som jeg fukter godt og vrir opp. Tar Autosol på svampen og legger denne inntil skroget før jeg starter sliperen. Avhengig av hvor skittent skroget er (som jeg har vasket først med varmt vann, Zalo og svamp, for hånd) så fukter jeg skroget enten ved bruk av hageslange og dusjer lett eller har en spruteflaske for hånden (som ellers brukes ved stryking av tøy!). Hvor mye vann, hvor mye Autosol og hvor mye press/tid jeg bruker eksentersliperen avhenger av hvor møkkete skroget måtte være. Mange påpeker at Autosol inneholder slipemidler som kan være skadelig/unødvendig ved ren, eller nyere båt, men ved fornuftig bruk så mener jeg dette er en unødvendig bekymring siden man kan justere/regulere "slipingen" som nevnt ovenfor.

Etter at jeg har gått over hele skroget så vasker jeg hele båten igjen med vann/svamp, lar det tørke og så vokser båten godt en gang. Man kan gjerne gjenta det en gang til etter noen dager og gjerne bruke maskin slik at voksen blir varmet inn i gelcoaten. En grundi jobb gjør at dette holder for en vanlig norsk sesong uten anet vedlikehold enn regelmessig skylling med ferskvann og litt såpe, men kun hvis nødvendig da denne jo også løser opp fettet/voksen.

Har brukt voks fra Biltema siste par årene og synes denne fungerer meget bra.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

hei

Jeg har ett forslag som bør prøves.

Biltema har ett produkt som heter "black-streep remover" . selges på sprutflasker til ca 50-60 kr. På en overskyet dag kan dette brukes på skroget. NB må ikke tørke ut på overflaten. Spray på i felter ca 2 meter om gangen, la det virke ca 1 minutt og bruk en svamp til å vaske over flaten. NB bruk hansker. Vask så av med såpevann og spyl restene av med vannslangen. Spyl bare en vei, slik att neste felt du skal behandle ikke blir vått. Middelet virker ikke på våt flate.

Black-streep remover fjerner sorte renner, gulning og rust renner. Kan med fordel også brukes på en falmet fenderlist med den ru flaten på svampen som skrubb. samme fremgangsmåte.

Jeg har i mange år brukt dette før jeg eventuelt bruker autosol.

Har også god erfaring med biltema sine vokser.

Overasker meg att min favoritt ikkje er nevnt ennå :tongue:

I fjor feks så polerte og rubba og skurte nabo-båtene i timer og dager, og fikk bra resultat. Noen tok det ikkje så hard ang den gule stripa i vannlinja, for mykje arbeid...og kjem jo bare igjenn :rolleyes:

Eg sprøyta skroget på ei side i slengen med DEEP CLEAN (skal virke i 5min +), gikk raskt over med biltema sin båtshampo for å holde det fuktig menst eg fikk ut vannslangen. Og så spylte med rennende kaldt vann. Ca halvtime på hele skroget. (summer family)

Allt gult bortevekk :yesnod: Til og med rust-renninger etter "feil" skruer spyles bort :cheers:

Sjekk dette stoffet !

http://www.maritimstart.com/testresultat.shtml

Jepp, dette skal jeg prøve :flag: . Ser av databladet at det inneholder noe saltsyre. Mulig en må være forsiktig med flater som er lakkerte ergo ikke gelcoat. Dette stoffet kan jo brukes til mye annet også.

Var ute i regnværet i går og prøvde forskjellige ting men å få båten ren var ikke lett.

Hvis en kunne få båten helt ren og dermed legge på 1-2 lag med voks ser jeg for meg at det letter renholdet.

Jeg bruker Autosol på mine båter enten de er nye eller av den eldre årgang. Bruker en eksentersliper med skumgummisvamp som jeg fukter godt og vrir opp. Tar Autosol på svampen og legger denne inntil skroget før jeg starter sliperen. Avhengig av hvor skittent skroget er (som jeg har vasket først med varmt vann, Zalo og svamp, for hånd) så fukter jeg skroget enten ved bruk av hageslange og dusjer lett eller har en spruteflaske for hånden (som ellers brukes ved stryking av tøy!). Hvor mye vann, hvor mye Autosol og hvor mye press/tid jeg bruker eksentersliperen avhenger av hvor møkkete skroget måtte være. Mange påpeker at Autosol inneholder slipemidler som kan være skadelig/unødvendig ved ren, eller nyere båt, men ved fornuftig bruk så mener jeg dette er en unødvendig bekymring siden man kan justere/regulere "slipingen" som nevnt ovenfor.

Etter at jeg har gått over hele skroget så vasker jeg hele båten igjen med vann/svamp, lar det tørke og så vokser båten godt en gang. Man kan gjerne gjenta det en gang til etter noen dager og gjerne bruke maskin slik at voksen blir varmet inn i gelcoaten. En grundi jobb gjør at dette holder for en vanlig norsk sesong uten anet vedlikehold enn regelmessig skylling med ferskvann og litt såpe, men kun hvis nødvendig da denne jo også løser opp fettet/voksen.

Har brukt voks fra Biltema siste par årene og synes denne fungerer meget bra.

meget flott svar :-)

Altso du vasker av autosolen med vann før den har tørket er det slik å forstå ..trudde kansje ein måtte vente til autoseolen hadde tørket ..

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

mini2.jpg

Altso du vasker av autosolen med vann før den har tørket er det slik å forstå ..trudde kansje ein måtte vente til autoseolen hadde tørket ..

Neida, vasker av så fort som mulig siden Autosolen bruker jeg kun for å få rent skrog/glassfiber. Vil gjerne ha båten helt tørr så fort som mulig slik at jeg får vokset den ordentlig (beskyttet) før ny møkk kommer til og får satt seg.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

på andre flekker og uttynnet saltsyre på gule flekker (skyll godt))

Dette blir bra det er jeg heilt sikker på ..Men hvor kjøper ein saltsyre min båt er litt gul i vannlinja trur dere at det går av uten å rubbe ?

Som et alternativ til saltsyre på gule flekker/gul vannlinje kan du benytte en blanding av vann og sitron (beste er den gule sitronflasken du får kjøpt i matbutikken), som du tar på en svamp og fører over de gule områdene. La virke i et par minutter før du skyller av med mye vann.

Fjerning av gul vannlinje;

Alt. 1

Kjøp oxalsyre på apoteket. Bland ut i vann til "passe" styrke. Husker ikke forholdet i farta. Smør på, la stå noen minutter og spyl av. Snipp snapp..

Alt. 2

Biltema felgrens til bil, spray på, vent noen minutter og spyl av. Snipp snapp her også

Forøvrig er Biltemas båtpolish fantastisk til rens av gelcoat, samt for å fornye glans på matte områder.

Båtvoksen til Biltema anbefales også.

Billig og genialt enkelt.

Lykke til.

Hej.

Min båd er en TG Kingcruiser og er 10 år gammel. Den ser meget pæn på fribordet, men på kabinen og fordæk er der en del pletter, små rustpletter og mærker, blandt andet er der fodaftryk med blå maling fra båden blev bundmalet. Jeg regner med og bruge enten rens let svamp eller boat rubbing til og fjerne disse pletter og mærker.

Efterfølgende får båden en gang dulon 2 komponent voks. Efter hvad jeg kan læse mig til er der i dulon kun beskyttende voks, så jeg må bruge boat rubbing eller renslet svamp til og rense med først.

Først skal den vaskes, og det bliver ikke helt nemt, da der ikke er vandhane i nærheden af båden, så alt vand skal hentes i dunke :sad: Det havde været skønt med en vandslange..

Må hellere logge af computeren og igang med og fylde vand i dunkene, 3x 25 liter kan jeg have med. Det værste ved arbejdet er og kigge på de andre som bare smider båden vandet og sejler, mens man selv står og vasker og pudser i hele påskeferien :rolleyes:

God Påske :flag_da:

hei

Jeg har ett forslag som bør prøves.

Biltema har ett produkt som heter "black-streep remover" . selges på sprutflasker til ca 50-60 kr. På en overskyet dag kan dette brukes på skroget. NB må ikke tørke ut på overflaten. Spray på i felter ca 2 meter om gangen, la det virke ca 1 minutt og bruk en svamp til å vaske over flaten. NB bruk hansker. Vask så av med såpevann og spyl restene av med vannslangen. Spyl bare en vei, slik att neste felt du skal behandle ikke blir vått. Middelet virker ikke på våt flate.

Black-streep remover fjerner sorte renner, gulning og rust renner. Kan med fordel også brukes på en falmet fenderlist med den ru flaten på svampen som skrubb. samme fremgangsmåte.

Jeg har i mange år brukt dette før jeg eventuelt bruker autosol.

Har også god erfaring med biltema sine vokser.

Dette Black streep stoffet til biltema fungerte svært godt for meg .. men som Vidar skreiv veldig viktig og ikkje ta formykje av gangen .. Eg venta ikkje lenger enn 30 sec ca før eg maserte stoffet inn og deretter med mykje såpevann til slutt vaska eg og spylte båten med såpevann .. så kjørte eg på med Autosol og vann vart meget fornøyd. i morga skal eg polere med autosol wax eit par ganger trur eg :-) håper på sjøsetting Laurdag :-) Gler meg

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

mini2.jpg

• 1 år senere...

Jeg fik nogle meget overfladiske ridser i gelcoaten i sommer efter at styringen svigtede i Göta Kanal med 10 m/s. Jeg bankede ind i stenkajen ved Operaen og fik nogle småridser.

Jeg har vurderet, at det ikke kan lade sig gøre at spartle dem, da de er meget overfladiske. Måske 1/10 mm eller mindre dybe. Svært at vurdere.

Så jeg har i stedet forsøgt at slibe dem væk. Startede med vådslibesandpapir kort 1200 og herefter kort 2000. Sluttede af med Autosol.

Nu er ridserne stort set væk, men hele området er lidt mat :headbang:

Jen kan stadig se, at overflader er lidt mere mat der hvor jeg har slebet end ved siden af. Den samme "mathed" kan jeg i øvrigt se et sted hvor en fender har gnedet op ad skroget.

Hvad er kuren? Autosol og maskine? Hvilken hastighed? Meget eller lidt vand? Eller skal jeg tilbage til korn 2000? Jeg kan stadig ane cirkelsporene fra slibningen i gelcoaltens overflade.

Her var det mange forslag av mange kategorier. Er selv rimelig mye over snittet interessert i bil- og båtpleie og har vel fått med meg en del ting etterhvert (håper jeg). Har derfor lyst til å forklare litt om hva som egentlig må til for å oppnå holdbart resultat samt hvorfor man ikke får det for hånd.

Tar rubbing først:

En båt blir matt over tid fordi ytterste laget av gelcoat oksiderer og danner en matt hinne. Blir det nok av denne oksideringen blir det til slutt et lag utenpå skroget som minner om kritt. Likevel er det sannsynligvis frisk gelcoat med intakte pigment under der et sted, men er det så ille er det nok på tide med vannsliping.

På en normalt slitt båt kan man bruke rubbing. Denne MÅ brukes med maskin for å ha noen effekt som holder over tid. Grunnen til at det tilsynelatende går bra for hånd er at oljen i rubbingen metter oksidlaget og gir en illusjon om at det er borte, og disse oljene vil jo vaskes bort og dampe vekk etterhvert. For at det skal vare må det oksiderte laget fjernes mekanisk med grovt middel og maskinbruk. Helst av "vinkelslipertypen", men eksentertypen, også kalt Dual Action, greier det. Det tar bare lenger tid.

Så til polish:

Etter at skroget har blitt rubbet til frisk gelcoat har du påført skader i gelcoaten i form av fine striper etter det grove middelet og poleringspaden på maskina. Disse må nå slipes vekk med et poleringsmiddel som er finere enn rubbing. Dette må også gjøres med maskin hvis det skal ha langvarig effekt. Husk at det er gelcoaten rundt stripene som må slipes bort slik at den kommer på nivå med stripene, ikke omvendt.

Når man er ferdig med dette steget er båten så bra som den kan bli og man er klar for å forsegle resultatet for å opprettholde det lengst mulig.

Hardvoks/forsegling er det ikke noe poeng i å bruke maskin på. Denne skal bare forsegle den overflaten du har opparbeidet deg (helst vha maskin). Hardvoksen må tørke til en hinne før det overskytende poleres bort. Deretter er det best for holdbarhetens skyld at den får herde i opp til 24 timer avhengig av produkt før den utsettes for fuktighet (dugg, saltvann osv). Flere lag hardvoks øker ikke holdbarheten da det nye vil løse opp det gamle, men man blir sikker på at man får dekket evt helligdager som ble glemt i første lag.

Det virker sikkert som om det er en omfattende jobb å gjøre alt dette, og det er det. Faktisk er det et eget fag som det tar tusenvis av timer på å bli skikkelig flink i. En slik prosess er ikke nødvendig å gjenta i sin helhet hver sesong. Man slipper gjerne unna med å rubbe de feltene som har blitt matte av fendergnag etc. Resten bruker man bare polish på for å fjerne riper etter vasking og annet som har subbet borti. Voks til slutt selvsagt.

For den vanlige mannen i havna kommer det nok til å bli et spørsmål om tidsforbruk mot resultat. Derfor kan det være greit å bruke polish med mye oljer og fyllere som fyller riper og metter oksidert gelcoat for så å vokse det inne med et håp om at det ser greit ut mesteparten av sesongen.

Det finnes også et-stegs produkter som fungerer bra (med maskin og riktig bruk) Et av de er nevnt i tråden her: Meguiars One Step Compound. Slipemiddelet i dette er "diminishing". Dvs at etterhvert som du bruker det blir slipemidlene finere og finere fra rubbing til fin polish. Dette forutsetter at du jobber produktet til det er ferdig. Du ser det ved at det blir glassklart og bare er en oljete hinne på gelcoaten.

Polere eller rubbe vått skrog er ikke noe poeng heller. Det vil gjøre produktet mindre effektivt. Sliter du med at paden lager skrikelyd eller det virker tørt kan du sprute på en sprut vann fra sprayflaske. Det burde holde plenty.

Det var vel det jeg hadde på tapetet. Ha en blank sommer!

Stort sett hvilken som helst fin rubbing for avsluttende jobbing bør kunne virke. Eventuelt siste med polish for å få speil effekten opp.

Autosol har mange typer. Men den klassiske er i utgangspunktet for metal. Så jeg vil si den er for grov, men mange sverger til den... Autosol Car Polish ser for meg ut som bedre produkt for å buffe opp matthet en den velkjente Autosol alle har en tube av.

Maskin er å foretrekke, men på et lite område burde håndmakt gå helt fint, vær bare forberett på å svette litt.

Ingen vits i å gå tilbake til 2000 papir om du har fått bort de ripene du var ute etter å få bort, og kun er mattheten som skal fikses.

Edit: Ditto til det over.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Hei alle båtfolk kan noen kome med ei god oppskrift på hvordan ein polerer eit skråg .. Da mener jeg fra A-Å

Fra å vaske båten kva bruker ein til vaskemiddel osv------)

Og kva for eit avfettingsmiddel/ rens/ poleringsmiddel ein skal bruke skriv gjerne litt om erfaringane osv...

Til båten står der å blenker :-)

mvh Frode

Svaret mitt dekket vel ikke helt spørsmålet ditt...

Først grundig høytrykkspyling.

Vaskemiddel ville jeg brukt:

- Ferro Bet Alurens til vannlinja, fjerning av rur og rustrenninger. Følg bruksanvisningen nøye da det er kraftig stoff

- Vaske alt med båtshampo (bilshampo kan brukes også) og en myk børste med langt skaft. Evt svamp. Fraråder å bruke husholdningsprodukter. Zalo tørker ut gelcoaten og gjør den fortere matt. Jif har slipemidler i seg som også matter ned.

-Kalesjen kan også vaskes mens den står på båten. Har erfaring med et stoff som heter Amazing Roll Off som er meget bra, men ser at de ikke har det lenger der jeg pleier å kjøpe. Finnes vel et stoff som kan kjøpes lokalt som virker.

Er båten ren nå bør den få tørke før du går på polering (se mitt forrige innlegg)Meguiars One Step Compund anbefales etterfulgt av Pure Wax fra samme serie.

Her er en video som forklarer rimelig detaljert om hva som kan gjøres, så om du har en time til overs så anbefales denne på det sterkeste:

Ja hvorfor ikke?

Trådstarter spurte om hvilke produkter han skulle bruke. Skal jeg anbefale noe så bør jeg jo ha testa det selv, så får de som har prøvd andre ting anbefale det.

Dessuten er det enklere å kjøpe en flaske ferdig til spraying som i tillegg har bruksanvisning på enn å kjøpe saltsyre og blande/heller på flaske. Men det er opp til hver enkelt.

Alu-rensen (samme som rustvask fra samme produsent) er basert på fosforsyre. Hvordan oppfører saltsyre seg på rur? Skummer det mens det virker det eller er det annerledes?

Mulig at dette er helt feil men:

Her hvor jeg ligger er det fortsatt ikke vann. Jeg prøvde derfor å bruke Biltema sin Boatcleaner ( en slags rense/poler krem) Tørket av med pussegarn.

Der etter brukte jeg et Nano produkt fra Seatronic. ( førte på og tørket av med pussegarn) Nå kan jeg speile meg i skroget. ( Jeg bør kanskje ta med at båten kun er ett år gammel og at den derfor muligens ikke trengte så dyptgående omsorg.)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...