Jump to content

Den beste oppskriften for å polere eit skrog

Steinsvigen

Recommended Posts

Dessuten er det enklere å kjøpe en flaske ferdig til spraying som i tillegg har bruksanvisning på enn å kjøpe saltsyre og blande/heller på flaske. Men det er opp til hver enkelt.

Alu-rensen (samme som rustvask fra samme produsent) er basert på fosforsyre. Hvordan oppfører saltsyre seg på rur? Skummer det mens det virker det eller er det annerledes?

Saltsyren er ferdig blandet og selv tør jeg ikke spraye den, men stryker på med pensel. Bruker vernebriller, gummihansker og tøy som tåler et hull, eller to.

Ja, skummer og løser opp rur og så er det bare å spyle av, men vær forsiktig med bruk av høyt trykk for det svir selv om det blir blandet ut med vann!

Jeg brugte Autosol (den vanlige på tuben) på skumgummi-rondel på polermaskine af "vinkelsliber-typen".

Jeg kjøper heller en boks for det blir myyye billigere. Bruker skumgummi på eksentersliper og vann på sprayflaske og tilsetter vann etter behov.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Smergelpapir og vannsliping er flott hvis det må slipes mye. Først så grovt som nødvendig, så finere og finere (jeg har helt til korning 5000) Men det blir alikevel først helt bra etter en avsluttende omgang med Autosol. (fortsatt best!)

Jeg har helt siden MaxWax kom for mange år siden forsverget det som det beste og eneste som holder et helt år. Etter masse skryt av Maguilars ifjor måtte jeg prøve det, det kommer jo nyere og bedre produkter etterhvert, ikke sant? I år blir det kun MaxWax igjen. (fortsatt best!)

Burde det. Og det blir grådig lett skittent, og vanskelig å få reint. Men så lenge båten brukes som lekeplass for barn når vi er på tur, så må det bli slik. Trur eg ? :smiley:

Det var nettopp det jeg lurte på. Er det virkelig sånn at dekket (og andre "ruglete" deler) må gå for lut og kaldt vann - nærmest bokstavelig ? Er det ikke noen "enkel" måte å gjøre dette rent på og deretter beskytte det etter rengjøring ?

I min båt er det ikke bare dekket som er ruglete. Det er også ruglete oppå akterkabinen og toppen av benkene i cockpit bl.a. Dette bør da vel kunne rengjøres og beskyttes utover å skrubbe med kost og bruke såpevann ?

Hardvoks/forsegling er det ikke noe poeng i å bruke maskin på.

Meget godt forklart Kenneth.

Er blitt fortalt at man ved å bruke maskin på voksen vil man opparbeide noe varme som forbedrer inntrengningen av voksen.

Jeg bruker Meguiars One Step Compound og Metaboettellerannet som reguleres fra 700 RPM. Deretter Pure Wax med maskin på de store flatene, men mye for hånd med en liten pad.

Jeg syns behandlingen på våren holder godt det meste av året.

Hmm. Har ikke erfaring med at det holder bedre ved bruk av maskin, men det er raskere å legge på med maskin da hvis man har store flater. Og så er det lettere å legge tynt nok. Tykt lag = mye arbeid for å polere vekk. Riktig tykkelse på voks er knapt synlig (sliter med å legge tynt nok selv). Følger man det er samtidig prisen pr voksing halvert :yesnod:

Pratet med en av ekspertene på messa i dag. Han fortalte meg om den teknikken som de bruker og som han og andre polerer opp båtene med for fabrikk.

Skal bruke Crome polish fra Jotun som rens med polerhetten (Ja dere leste riktig, ullpaden ved påføring). Så kunne man bruke Selaclean gelcoat forsegler, med myk pad. That's it. De hoppet over det tradisjonelle mellomlaget med polish. Var også en selger for Autoglym tilstede som jeg pratet med og han bekreftet at det var helt greit å gå rett på gelcoat forsegleren. Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for å bruke Meguiars One compound i år + Meguiars hardvoks, men prøver det disse "proffene" sa så får jeg se.Så heller ikke Meguiars prosukter på messen i år.

• 1 år senere...

Overasker meg att min favoritt ikkje er nevnt ennå :tongue:

I fjor feks så polerte og rubba og skurte nabo-båtene i timer og dager, og fikk bra resultat. Noen tok det ikkje så hard ang den gule stripa i vannlinja, for mykje arbeid...og kjem jo bare igjenn :rolleyes:

Eg sprøyta skroget på ei side i slengen med DEEP CLEAN (skal virke i 5min +), gikk raskt over med biltema sin båtshampo for å holde det fuktig menst eg fikk ut vannslangen. Og så spylte med rennende kaldt vann. Ca halvtime på hele skroget. (summer family)

Allt gult bortevekk :yesnod: Til og med rust-renninger etter "feil" skruer spyles bort :cheers:

Sjekk dette stoffet !

http://www.maritimstart.com/testresultat.shtml

Hei Søbæ, nettstedet gir beskjed at produktet ikke finnes. Hva heter det?

• 5 år senere...

Dette er en gammel tråd, og beklager å vekke den, men ettersom det er en del motstridende kommentarer ønsket jeg bare å nevne mine tanker med oppvekst under foreldre som solgte bilpleieprodukter, og også en god del båtprodukter. 

1. Polering av båt er ikke farlig, og er nødvendig på båter som er oksiderer. Det er helt vanlig at gelcoat må poleres og regnes som normalt årlig vedlikehold. 

2. Type poleringsmiddel avhenger av hvor slitt gelcoat er. Min far var aldri særlig glad i autosol (mynt-polish) og holder fortsatt sin tvil til å bruke det på hele båten med mindre den ikke er stelt på flere tiår. G-Marine Coarse er et bedre alternativ, men ikke årlig - kun for å ordne en båt som ikke er stelt på lenge. 

3. Ved polering med grove slipemidler (autosol) og deretter voksing, vil effekten være at båten ser veldig matt ut neste år. Ja autosol polerer, men den er grov. Hvis man må bruke grov polish for å få rengjort båten, må man fortsette med finere polish etterpå for å få et glatteste og jevnest mulig underlag, som man så ikke trenger annet enn mild polish senere år. 

4. Unngå voks med silikon på gelcoat! Det tiltrekker skitt og båten blir veldig lett gul i vannlinjen. 

5. Voks jobbes inn for hånd. Båtvoks skal trekkes inn i gelcoat for å beskytte, og deretter poleres (for hånd) for å gjøre båten blank. Flytende voks er derfor er godt alternativ på båt. Ved å bruke maskin vil ofte vokslaget bli for tynt. Man kan evt jobbe inn for hånd og bruke maskin for å polere hvis man ønsker det blankere, men som oftest vil en god voks bli blank ved innjobbing for hånd. 

6. Ikke vask en båt med Zalo! Det fjerner fettet (voks) som beskytter. Jeg hadde en båt som hadde blitt vasket jevnlig med Zalo, men aldri blitt polert eller vokset. Jeg har hatt andre ustelte båter også, men den med Zalo-vask var ekstremt ille. Gelcoat var veldig matt og tørr. Jeg kan på ingen måte anbefale det, annet enn når en båt skal vaskes ved behov for grov polering. 

7. «Antiskli» feltene på en båt kan fint poleres og vokses for å få de pene. Men vask grundig over etter voksen har satt seg for å unngå at de blir for glatte (med bilshampoo e.l som beskytter voks). Min erfaring er at de kun er glatte en liten stund før regn, sjøsprøyt etc får mattet det ned litt. 

Som sagt er dette noen av mine tanker på området.

Kort oppsummert:

Polering bør være likt tankegangen som er til bil - minst mulig grovt for å gjøre jobben. 

Sterk avfetting/rengjøring gjøres før polering, jeg bruker avfetting for bil.

Polering er bare så grov som nødvendig, finere polish brukes som siste trinn før voks, og senere årlig (da en årlig stelt båt ikke vil trenge annet enn fin polish, gjerne bare for hånd). 

Bruk flytende marin-voks, men unngå typer med silikon - de tar til seg skitt!

Til evt. vask under sesongen bruker man ikke avfetting eller såpe som fjerner fett, men såpe om beskytter voksen (og som ikke har voks i seg, ofte silikonbasert). 

Jeg har selv hatt god erfaring med Autosol på sterkt slitt akrylglass (umulig å se gjennom). 

1. Våtsliping på riper

2. Autosol polering for å kunne se gjennom igjen

3. Mildere polering for å gjøre det jevnere og glattere 

4. Voks - gjentas årlig

Dette har gjort ubrukelig vindskjerm så blankt som glass i mitt tilfelle. 

Dette er mine tanker på området. Polering og voksing er nødvendig årlig vedlikehold,  men gjort riktig med riktig type midler. 

Redigert av nordemoniac (see edit history)
nordemoniac skrev for 1 time siden:

Dette er en gammel tråd, og beklager å vekke den, men ettersom det er en del motstridende kommentarer ønsket jeg bare å nevne mine tanker med oppvekst under foreldre som solgte bilpleieprodukter, og også en god del båtprodukter. 

1. Polering av båt er ikke farlig, og er nødvendig på båter som er oksiderer. Det er helt vanlig at gelcoat må poleres og regnes som normalt årlig vedlikehold. 

2. Type poleringsmiddel avhenger av hvor slitt gelcoat er. Min far var aldri særlig glad i autosol (mynt-polish) og holder fortsatt sin tvil til å bruke det på hele båten med mindre den ikke er stelt på flere tiår. G-Marine Coarse er et bedre alternativ, men ikke årlig - kun for å ordne en båt som ikke er stelt på lenge. 

3. Ved polering med grove slipemidler (autosol) og deretter voksing, vil effekten være at båten ser veldig matt ut neste år. Ja autosol polerer, men den er grov. Hvis man må bruke grov polish for å få rengjort båten, må man fortsette med finere polish etterpå for å få et glatteste og jevnest mulig underlag, som man så ikke trenger annet enn mild polish senere år. 

4. Unngå voks med silikon på gelcoat! Det tiltrekker skitt og båten blir veldig lett gul i vannlinjen. 

5. Voks jobbes inn for hånd. Båtvoks skal trekkes inn i gelcoat for å beskytte, og deretter poleres (for hånd) for å gjøre båten blank. Flytende voks er derfor er godt alternativ på båt. Ved å bruke maskin vil ofte vokslaget bli for tynt. Man kan evt jobbe inn for hånd og bruke maskin for å polere hvis man ønsker det blankere, men som oftest vil en god voks bli blank ved innjobbing for hånd. 

6. Ikke vask en båt med Zalo! Det fjerner fettet (voks) som beskytter. Jeg hadde en båt som hadde blitt vasket jevnlig med Zalo, men aldri blitt polert eller vokset. Jeg har hatt andre ustelte båter også, men den med Zalo-vask var ekstremt ille. Gelcoat var veldig matt og tørr. Jeg kan på ingen måte anbefale det, annet enn når en båt skal vaskes ved behov for grov polering. 

7. «Antiskli» feltene på en båt kan fint poleres og vokses for å få de pene. Men vask grundig over etter voksen har satt seg for å unngå at de blir for glatte (med bilshampoo e.l som beskytter voks). Min erfaring er at de kun er glatte en liten stund før regn, sjøsprøyt etc får mattet det ned litt. 

Som sagt er dette noen av mine tanker på området.

Kort oppsummert:

Polering bør være likt tankegangen som er til bil - minst mulig grovt for å gjøre jobben. 

Sterk avfetting/rengjøring gjøres før polering, jeg bruker avfetting for bil.

Polering er bare så grov som nødvendig, finere polish brukes som siste trinn før voks, og senere årlig (da en årlig stelt båt ikke vil trenge annet enn fin polish, gjerne bare for hånd). 

Bruk flytende marin-voks, men unngå typer med silikon - de tar til seg skitt!

Til evt. vask under sesongen bruker man ikke avfetting eller såpe som fjerner fett, men såpe om beskytter voksen (og som ikke har voks i seg, ofte silikonbasert). 

Jeg har selv hatt god erfaring med Autosol på sterkt slitt akrylglass (umulig å se gjennom). 

1. Våtsliping på riper

2. Autosol polering for å kunne se gjennom igjen

3. Mildere polering for å gjøre det jevnere og glattere 

4. Voks - gjentas årlig

Dette har gjort ubrukelig vindskjerm så blankt som glass i mitt tilfelle. 

Dette er mine tanker på området. Polering og voksing er nødvendig årlig vedlikehold,  men gjort riktig med riktig type midler. 

Angående øverste punkt nr 3. Jeg har ikke samme erfaring som du, verken med Autosol eller andre grove rubbere. Så lenge en beskytter gelcoat'en med forsegler holder gelcoat'en seg veldiig fin selvom man benytter grov midler.

Oppskriften er jevnt vedlikehold slik at man ikke trenger å ta skippertaksmetoden, men helt nedmattet og skitten gelcoat!  da går rubbing/polering mye lettere.. Men ser ut som det er ganske stor forskjell på Gelcoaten på de forskjellige produsentene.

Her er min Askeladden som er 17 år

IMG_0050.jpg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Polerer dere over klistermerkene også? Tenker på teksten. f.eks Askeladden C** Cruiser og stripene.

Jeg har tenkt å maskinpolere(Rupes LHR15 og Ibrid Nano) med middels grov pute og pasta(som tilsvarer fin på bil, er jeg fortalt). Deretter påføre Collinite voks for båt og polere den av igjen. Om dette ikke er fordelaktig vil jeg sette pris på et lite vink.

Vedrørende pkt 7 ovenfor så fant jeg den informativ. Takker for den, den har jeg lurt på. Jeg tenker da å vaske over med Surfex HD i 1:20 og håper det ikke er for sterkt. Jeg har også Jif bilshampo som har samme PH(13).

Ravis skrev 13 minutter siden:

Polerer dere over klistermerkene også? Tenker på teksten. f.eks Askeladden C** Cruiser og stripene.

Jeg har tenkt å maskinpolere(Rupes LHR15 og Ibrid Nano) med middels grov pute og pasta(som tilsvarer fin på bil, er jeg fortalt). Deretter påføre Collinite voks for båt og polere den av igjen. Om dette ikke er fordelaktig vil jeg sette pris på et lite vink.

Vedrørende pkt 7 ovenfor så fant jeg den informativ. Takker for den, den har jeg lurt på. Jeg tenker da å vaske over med Surfex HD i 1:20 og håper det ikke er for sterkt. Jeg har også Jif bilshampo som har samme PH(13).

Jeg har litt dårlige erfaringer med å rubbe på vinyloverflate. Om rubbingen da er for grov vil denne slipe bort farge. Erfaringen kom fra da jeg benyttet 3M sin grønne rubbing. Denne er noe av det groveste man kan bruke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...