Yankee Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 Vurderer å sette inn ett aggregat i en 32 fot båt. Gjerne bensin eller diesel. bensin går vel stillest? Det skal brukes til å holde varmt vann, klimaanlegget, komfyr og selvfølgelig lys. Båten har 110V anlegg så der er vel kanskje en utfordring? eller kan aggregatene stilles om? Noen tips om hvor jeg kan hente inn tilbud, eventuelt i USA pga. 110V. ? Er det vanskelig å koble opp? Quote Link to post
logget av Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 Jeg synes det er best å installere 230 volt i slike tilfeller og heller spandere på seg en trafo i tillegg. Fordelen er at man da kan benytte både landstrøm og aggregat slik båten er i dag og i fremtiden etter eventuelle endringer. (Man kan da benytte seg av det 110 volt utstyres som allerede finnes i båten i tillegg til å legge opp 230 volt). De fleste marine aggregatene kan kobles om, og spanderer du på deg en trafo bør denne også kunne kobles om ev. kunne levere 110 volt og 230 volt på samme tid. Normalt rates trafoen ned med justerbare vern slik at den kan skjevlastes hvis behovet skulle oppstå. Quote Link to post
Yankee Posted March 1, 2009 Author Share Posted March 1, 2009 Noen norske leverandører som er å anbefale? Quote Link to post
All Smiles Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 Hei!!Hvorfor legge inn et agregat på 110V,det enkleste er vel og Installere 220V.Legger du inn 110V må du jo også legge inn omformer om du vil ha landström ombord. Quote Link to post
Yankee Posted March 1, 2009 Author Share Posted March 1, 2009 legger jeg inn aggragat på 220 volt så kan jeg jo ikke bruke noe av utstyret i båten......klima, varmtvann, lader, komfyr osv. bruker omformer for landstrøm. Quote Link to post
Frøken Fryd Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 Jeg ville helt klart gått for ett 220utgave og hatt en skilletrafo, du må jo uansett ha skilletrafo for landstrøm i dag hvis du skal bruke noe av det ombord. Du har da også muligheten for å bytte ut apparatene til 220 etterhvert. Jeg har i min koblet om generator til 220v, byttet varmeelementet i varmtvannsbereder, byttet lader og satt inn skilletrafo på a/c. Kjøleskapet går kun på 12v. Quote Link to post
Yankee Posted March 1, 2009 Author Share Posted March 1, 2009 Hvor får jeg den herligheten da? og hva koster det? Mye jobb å montere? Quote Link to post
All Smiles Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 Da kan du jo legge inn en strömkilde på 220V med en omformer til 110V Men det blir kanskje desamme hvordan du enn gjör,dyrt blir det uansett Quote Link to post
Jorg-1 Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 Personlig ville jeg kjøpt en 220v generator og i tillegg brukt en converter til 110 volt. Tenk om du skal ha inn en støvsuger, kaffetrakter eller vaffeljern...da må jo de også gå på 110v? Og når de forskjellige 110v installasjonene i båten svikter....så hadde det vært greit å slippe å kjøpe nye i fra USA men kun satse på Norge og 220v....for båten skal jo ikke reeksporteres tilbake til 110voltland Den dagen du skal selge båten så tror jeg ikke det klinger bra i ørene til kjøpere at det sitter et 110v agregat i båten. Som Ole Petter også sier så må man uansett jo ha en converter/omformer når man skal legge seg på landstrøm. 220-110v convertere ligger stadig på Finn til rundt kr 2.500,-. I min båt sitter foøvrig et 4 kw agregat Fisher Panda med 220V og i tillegg uttak 400v 3 fas. Quote Dracosiden til Jørgen Link to post
Yankee Posted March 3, 2009 Author Share Posted March 3, 2009 Ingen som kan si noe om aggregat da? voltstyrken var jo mer i en bisetning. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.