Jump to content

Generator i 32 fots båt, hvor får man det? 110volt?

Yankee

Recommended Posts

Vurderer å sette inn ett aggregat i en 32 fot båt. Gjerne bensin eller diesel. bensin går vel stillest? Det skal brukes til å holde varmt vann, klimaanlegget, komfyr og selvfølgelig lys. Båten har 110V anlegg så der er vel kanskje en utfordring? eller kan aggregatene stilles om? Noen tips om hvor jeg kan hente inn tilbud, eventuelt i USA pga. 110V. ?

Er det vanskelig å koble opp?

Jeg synes det er best å installere 230 volt i slike tilfeller og heller spandere på seg en trafo i tillegg. Fordelen er at man da kan benytte både landstrøm og aggregat slik båten er i dag og i fremtiden etter eventuelle endringer. (Man kan da benytte seg av det 110 volt utstyres som allerede finnes i båten i tillegg til å legge opp 230 volt).

De fleste marine aggregatene kan kobles om, og spanderer du på deg en trafo bør denne også kunne kobles om ev. kunne levere 110 volt og 230 volt på samme tid.

Normalt rates trafoen ned med justerbare vern slik at den kan skjevlastes hvis behovet skulle oppstå.

Jeg ville helt klart gått for ett 220utgave og hatt en skilletrafo, du må jo uansett ha skilletrafo for landstrøm i dag hvis du skal bruke noe av det ombord. Du har da også muligheten for å bytte ut apparatene til 220 etterhvert. Jeg har i min koblet om generator til 220v, byttet varmeelementet i varmtvannsbereder, byttet lader og satt inn skilletrafo på a/c. Kjøleskapet går kun på 12v.

Personlig ville jeg kjøpt en 220v generator og i tillegg brukt en converter til 110 volt. Tenk om du skal ha inn en støvsuger, kaffetrakter eller vaffeljern...da må jo de også gå på 110v? Og når de forskjellige 110v installasjonene i båten svikter....så hadde det vært greit å slippe å kjøpe nye i fra USA men kun satse på Norge og 220v....for båten skal jo ikke reeksporteres tilbake til 110voltland

Den dagen du skal selge båten så tror jeg ikke det klinger bra i ørene til kjøpere at det sitter et 110v agregat i båten.

Som Ole Petter også sier så må man uansett jo ha en converter/omformer når man skal legge seg på landstrøm.

220-110v convertere ligger stadig på Finn til rundt kr 2.500,-.

I min båt sitter foøvrig et 4 kw agregat Fisher Panda med 220V og i tillegg uttak 400v 3 fas.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...