Jump to content

Hva koster båtholdet?

Victora III

Hvor mye koster uforutsette båtkostnader?  

118 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

De faste båtkostandene til drivstoff, forsikringer, båtplass, opptak, ordinære servicer osv har de fleste en oversikt over. De har det vært flere tråder og poller på.

Men hvor mye bruker dere på utbedringer, nødvendig oppgradering, utskiftinger osv.? Jeg tenker da på utgifter som ofte kommer med båtens alder og som kommer utenom standardservicer og ordinært vedlikeholdsprogram. Det vil alltid være et definisjonsspørsmål hva som er nødvendig utbedringer/utskifting/oppgradering, og hva som utbedringer som gjøres for å heve standarden, uten at det streng tatt er nødvendig.

Fant denne -91 Sunquest 44`en der eier synliggjør oppgradering og utbedringer for 437.000,- !! på fire år. Riktinok nok er mye av dette ren standardheving av båten, men en del er også utskiftinger.

Det hadde vært interessant å få et bilde av hvor store kostnader dere med litt eldre båter har på slike ting.

Utgifter til vedlikehold og oppgraderinger får vel de fleste med seg. Verre er det at kapitalkostnad og avskrivning på en båt til kr 1.000.000,- utgjør kr 100.000,- i året det er det ikke mange som tar med.

Kan båt måles i penger ? Hva er poenget ?

For meg er båt hygge, senking av puls, avslapping, kosetid på sjø og kosetid med klargjøring av båt, lading av batterier (mine, ikke båtens), hyggelige kvelder og helger med frue og barn, + + + mye kjekt som gjør sommeren hyggelig.

Kan det settes en pris på slikt ?

/øystein