Nadheim Startet 14.Mai.2004 Del på Facebook Startet 14.Mai.2004 Motoren er en Aq200d (bensin v8) som er saltvannskjølt. I fjor høst ble toppakning skiftet etter at det ble oppdaget vann i oljen. Etter tre oljeskift for å rense ut eventuelle vannrester, er det fortsatt vann i oljen. Det er såpass mye at det neppe kan være kondens. Oljekjøler eller sprekk i blokka har jeg hørt kan være årsaker. Jeg må ta en beslutning på om det blir å kaste motoren eller reparere. Noen tips om hva som er sannsynlig årsak til problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Trond J Svart 14.Mai.2004 Del på Facebook Svart 14.Mai.2004 Det kan være defekte manifolder også,du får da vann i olja hvis de er tæret opp. Hilsen Trond J Sitér dette innlegget Trond J Fjord boat club Link to post
Nadheim Svart 14.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2004 Mener du eksosmanifoilene? Jeg har hatt dem av, og for meg ser de helt OK ut. Hvilke synlige tegn er det på at de er tæret opp? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 14.Mai.2004 Del på Facebook Svart 14.Mai.2004 Vet ikke hvordan oljekjøler du har, men jeg har hatt lekkasje på en Bowman kjøler en gang. Dette er en kjøler hvor kjølerørene ligger inne i en slags tunnel hvor oljen sirkulerer utenpå rørene. Det er brukt en O-ring til tetning mellom tunnel og kjølerør, og så er det skrudd et lokk fast utenpå i hver ende igjen. Hvis ikke disse O-ringene holder tett, får du vann i oljen, eller omvendt for den saks skyld. Det er veldig lite som skal til før det lekker der, så det kan være verdt et forsøk å ta opp for å sjekke. Hvis det bare er et bitte lite hakk der som O-ringen skal ligge, kommer vannet inn. Det kan hjelpe å legge på litt pakningssement i tillegg, da blir det som regel tett. Ellers kjenner jeg ikke motortypen du har, så jeg har nok ikke så mye mer å bidra med. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Mai.2004 Del på Facebook Svart 14.Mai.2004 Du kan også ha lekkasje i eksoskrøken. Denne holder gjerne ca. 8 år. Sitér dette innlegget Link to post
Nadheim Svart 15.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2004 Så hvordan ser jeg om det er lekkasjer eller defekter i oljekjøler, manifoiler eller eksoskrøk? Så vidt jeg kan se er det ingen synlige defekter. Det samme gjelder motor og topp når den ble demontert i fjor. Kan det være små sprekker som utvider seg når motoren blir varm? Sitér dette innlegget Link to post
alf Svart 15.Mai.2004 Del på Facebook Svart 15.Mai.2004 Lekkasje mellom vannpumpa og aksling er også ofte et problem med vann i olja som resultat Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.