Jump to content

VP250 Drev spretter opp ved revers

CptGreenvalley

Recommended Posts

Hei igjen :)

Sitter å søker i emneoversikten, men finner ikke så mye info om VP 250 drev. Er mest info om VP280 etc.

Skal prøve å forklare som best jeg kan...

Sliter ofte med at drevet spretter opp når jeg bakker..."Festemekanismen" holder ikke drevet igjen.

Har en tilt...ikke power... men bare sånn for å tilte opp og ned ved grunne farvann.

Når motoren står i tiltet stilling kan jeg forstå at den samtidig ikke kan være "festet" ved bakking... men med motoren tiltet helt ned burde den ikke sprette opp. Vi har smurt om mekanismen som skal gjøre dette men kan fortsatt ikke stole på at man har revers. Dette problemet kommer og går. Noen som har noen tips?

Ellers lurer jeg på hvordan jeg skal finne optimal propell for samme drevet. Får en nyoverhalt motor tilbake nå snart og kunne tenke meg å optimalisere med en ny propell i tillegg.

Båten er en Alicraft Norwin 18 med innenbords marinisert Volvo B20 2 liter med doble gassere. Skal yte rundt 130 hester har jeg blitt fortalt. Så vidt jeg vet veier den rundt 900kg.

Setter pris på alle tilbakemeldinger :)

Mvh

Timtam

Er dette ett problem som bare oppstår etter båten har vært på vannet en stund? Kan såfall være groe på tiltmekanismen, vet dette skjer med 280-drevene til tider når det har grodd mye. Om fjæra (som MVH nevner) er hel og pen kan det være du må rette ut staget som går fra enden på kontrollvaieren til låsemekanismen.

Redigert av Larss1 (see edit history)

Hei, kjenner igjen problemet. 250 drevet er et litt eldre drev, dette har ikke samme type "låseklakker" som 270 eller 280. På dette drevet er det en større bøyle som tar begge sider. Dette i tillegg til to fjærer. Det er helt umulig å si når dette er så slitt at det glipper. Problemet ble borte hos meg når jeg kjøpte alt dette nytt. Dette var på 80 tallet, husker at dette var dyrt.

LA-SA hadde dette den gangen.

Lykke til

• 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...