Jump to content

Bunnsmøring av ny båt.

bayliner 245

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en Bayliner som ikke er bunnsmurt tidligere.

Hvordan skal jeg pusse, prime og bunnsmøre for å få best mulig resultat?

Er Biltema sine produkter noe å anbefale?

Du får sikkert en haug med tips, men her er mitt forslag.

1. Mattslip skroget med en eksentersliper. Bruk for eksempel 80-100 korning. Det gjør ikke noe om det blir grovt.

2. Rengjør skroget.

3. Kjøp inn tilstrekkelig med to komponent epoxyprimer fra for eksempel International. Halvparten i grått og halvparten i grønt. Følg anvisningene fra International, og rull på 5-7 strøk under riktige temperaturforhold.

4. Legg første strøk bunnstoff (for eksempel hardt fra International) mens siste strøk primer fortsatt er klebrig. Igjen følg anvisningen fra leverandøren.

5. Legg et strøk til med hardt bunnstoff. Så kan du hvis du ønsker legge selvpolerende etter dette. For eksempel neste år. Det harde kan våtslipes.

Du kan se hva jeg har gjort i denne tråden.

Lykke til.

Slik gjorde jeg det.

Skal du gjøre det ordentlig så må du først avfette bunnen. Lynol er greit. Mange rene filler. (Er det ikke på tide å bytte ut noen badehåndkler?)

- Så matter du ned plasten med sandpapir, bruk støvmaske.

- Så må du vaske bort slipestøvet. Her kan du bruke haveslangen og masse rent vann. Eller mer Lynol.

- Så skal du smøre på 2-komp primer. Det interessante er ikke antall strøk, men hvor tykk malingsfilm du legger på. Produsentenes anbefalinger er basert på hvor tykt de forskjellige verktøyene legger ut primeren. Primerens funksjon er å skape en vanntett hinne. For å være sikker på at denne hinnen er tett over det hele må du ha flere strøk. Du må forholde deg til produsentens min- og makstider mellom strøkene. Venter du for lenge må du matte ned igjen. Gjør du en god jobb så er dette noe du gjør en gang i båtens levetid.

-Så legger du på bunnstoffet. Dette gjøres også etter produsentens anvisninger.

Når jeg tok våres båt så stod den på fire støttepunkter. Jeg avfettet og slipte alt jeg kom til. Smurte på primer, men lot det være igjen 5cm rundt støttene. La jeg på bunnstoff men lot det være igjen 5cm til kanten av primeren. Etter at det hadde tørket flyttet jeg de fire støttene og gjentok hele prosessen på de fire ubehandlede punktene.

mvh Knut Erik