Superkul Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 har hørt mange forskjellige typer rim og sagn om hvordan været blir bare med å se på skyer -farger - barometer osv kan man stole på et barometer med tanke på fks storm som er i annmars etc?? hvor godt stemmer di??? og har du noen du mener du bør dele??? er det noen sjøulker som vet litt om dette ??? gjerne bilder og forklaringer Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
Lazyjack Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 "Morrasur kjerring gir frydefull kveld" Er usikker på om det gjelder været men likevel... Quote Link to post
mhemil Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 Vi som tok D5LA i helgen touchet innom endel av dette så Poseidon er nok mannen å spørre. Quote Link to post
M/S Malene Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 (edited) "Liggende måne gir stående matros" -Dvs at hvis ny eller ne månen "tilter" litt, så er det dårlig vær i anmarsj. Matrosen får ingen frivakt. Denne regla stemmer som regel. "Når vinden mot sola dreier,Blir der mer vind enn der pleier" -Sier seg selv. Stemmer også rimelig bra Edited March 2, 2009 by M/S Malene (see edit history) Quote Link to post
Figaro Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 Aften rød, morgen grå; på tur du trygt kan gå. Aften grå, morgen rød; da blir din hue sikkert blød. (Dansk rettskrivning og regle) Quote Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
nimbuster Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 (edited) Selvopplevd: Når snøen og isen ligger til påske i båthavna, blir det sen vår...:-) For 1 år siden var det 16 minusgrader og is i båthavna vår på påskeaften. Men, våren kom likevel, om enn ikke så raskt som vi kunne tenke oss. Ellers syns jeg det er viktig å lese og tyde været, uavhengig av kjerringråd eller annet. Det er ikke lett for alle å kunne gjøre det, og trekke slutninger og konklusjoner. Det krever tildels lang erfaring. Mine to barn seilte optimistjolle og Europajolle lenge, og de lærte seg gjennom disse årene å lese og tyde været. Bare det å kunne klare å ta høyde for vinddreininger og vindøkninger før de kommer, og det å tyde vindretninger samt himmelretninger...da er man et godt stykke på vei. Forøvrig: ”Østa glette gir våt hette. Vesta klare vil lenge vare”. Edited March 2, 2009 by nimbuster (see edit history) Quote Link to post
Lazyjack Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 Selvopplevd:Når snøen og isen ligger til påske i båthavna, blir det sen vår...:-) Det er vel en omskriving av originalen: "Når skarasnøen bærer en voksen mann St. Hansaften, da blir det sein vår" Quote Link to post
Gurba Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 Når det er høye bølger på sjøen blåser det mye Quote Link to post
Polarn Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 Tror jab har brent seg litt jeg..... Quote Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Superkul Posted March 2, 2009 Author Share Posted March 2, 2009 haha ja jeg har det men det går over - syntes det med å kunne litt om været er spennende - uavhengig av stormene jeg har fått grisebank i selv Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
oslofjord Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 En uggen værtype er når det er stille før stormen. Altså blikk stille og lommert , men du vet at snart kommer de første vindkastene gjerne fra motsatt retning av oprinnelig vind. Quote Link to post
Superkul Posted March 2, 2009 Author Share Posted March 2, 2009 (edited) Når det er høye bølger på sjøen blåser det mye dust og når det regner blir du våt............. Edited March 2, 2009 by jab (see edit history) Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
periss Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 Det er vel flere avarter av den samme, men her oppe heter det: Om skaran bærer hest å slea te santhans bli det sein vår. Her er en som vel gjelder mere til sjøs. Vind before rain, get it in. Rain befor vind set your topseil again. Quote Link to post
Polarn Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 Klimaendringer gir dårligere vær, hehe Quote Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
nimbuster Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 Det kan jo bare være Nimbuster som skuffer forbi deg Anders Haaby. Vin før øl gir krøll, eller var det øl før vin gir fin? Quote Link to post
NOR_Gandsfjord Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 Du kan jo skaffe en Irsk værstein. Gir mye nytting info den. Quote S/Y Surprise Link to post
Superkul Posted March 2, 2009 Author Share Posted March 2, 2009 ha ha den var dritfin hva med barometer osv - så et barometer med stormvarsel virker det eller virker slike værstasjoner etc no særlig???? Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
Divemaster Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 Høytrykk: Vinden blåser med klokka og ut fra høytrykket. Lavtrykk: Vinden blåser mot klokka og inn i lavtrykket Ved å observere barometerets fall / økning sammen med vindrettning, så kan du estimere hvilken side av deg høy / lavtrykket er. Hvor hurtig fallet / øken er, vil indikere hvor sterk vinden vil være og hvor fort værsystemet beveger seg ... som sammen med vindrettning, og værvarsel vil gi deg en indikasjon av hvor nært værsystemet er. Så har en en del med skyer, slik som Cumulus osv, som kan gi en indikasjon om fuktighet, bevegelser i høyere luftlag osv. som sees sammen med det ovenfornevnte... Quote Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
MajorAndy Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 (edited) Jeg ved ikke om dette ordsprog også findes på norsk: Når solen går ned i en sæk Står den op i en bæk Betydning: Hvis solen går ned (i vest, som bekendt) i et lag af skyer, er der dårligt vejr i anmarch og sandsynligvis regn næste morgen: Frontpassage i forbindelse med lavtryk. Det passer ganske fint efter min erfaring. Red: Fandt dette link: http://www.adrenaline.no/vandre/2002/lifje...aerordsprog.htm Det findes på norsk... Andy Edited March 2, 2009 by MajorAndy (see edit history) Quote Link to post
Janee Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 En uggen værtype er når det er stille før stormen. Altså blikk stille og lommert , men du vet at snart kommer de første vindkastene gjerne fra motsatt retning av oprinnelig vind. Salt (jeg bare må spørre): Hva er motsatt rettning av opprinnelig vind når det er blikk stille? ? Quote Link to post
Superkul Posted March 2, 2009 Author Share Posted March 2, 2009 når svalen flyr høyt blir det penvær Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
Lego Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 Dersom havhesten og andre måkefugler renser fjærene, ligger det an til kuling på havet. Dette stemmer meget godt! Quote Link to post
nimbuster Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 (edited) "Ingen vind er gunstig, for den som ikke kjenner sitt reisemål!" Med andre ord er vinden gunstig dersom du kan lese og tyden den... Edited March 2, 2009 by nimbuster (see edit history) Quote Link to post
nimbuster Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 OT: Fikk så lyst til å si følgende, og det er at hvis du verken vet hvor du står eller hvor du skal så er det heller ikke så nøye med hvor du havner. Quote Link to post
Superkul Posted March 2, 2009 Author Share Posted March 2, 2009 hva var det for no??? enten er jeg litt trøtt eller litt dum - den skjønte jeg ikke Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
Recommended Posts