Jump to content

lese/tyde været på sjøen

Superkul

Recommended Posts

Selvopplevd:

Når snøen og isen ligger til påske i båthavna, blir det sen vår...:-)

For 1 år siden var det 16 minusgrader og is i båthavna vår på påskeaften. Men, våren kom likevel, om enn ikke så raskt som vi kunne tenke oss.

Ellers syns jeg det er viktig å lese og tyde været, uavhengig av kjerringråd eller annet. Det er ikke lett for alle å kunne gjøre det, og trekke slutninger og konklusjoner. Det krever tildels lang erfaring.

Mine to barn seilte optimistjolle og Europajolle lenge, og de lærte seg gjennom disse årene å lese og tyde været. Bare det å kunne klare å ta høyde for vinddreininger og vindøkninger før de kommer, og det å tyde vindretninger samt himmelretninger...da er man et godt stykke på vei.

Forøvrig:

”Østa glette gir våt hette. Vesta klare vil lenge vare”.

Redigert av nimbuster (see edit history)

Høytrykk:

Vinden blåser med klokka og ut fra høytrykket.

Lavtrykk:

Vinden blåser mot klokka og inn i lavtrykket

Ved å observere barometerets fall / økning sammen med vindrettning, så kan du estimere hvilken side av deg høy / lavtrykket er. Hvor hurtig fallet / øken er, vil indikere hvor sterk vinden vil være og hvor fort værsystemet beveger seg ... som sammen med vindrettning, og værvarsel vil gi deg en indikasjon av hvor nært værsystemet er.

Så har en en del med skyer, slik som Cumulus osv, som kan gi en indikasjon om fuktighet, bevegelser i høyere luftlag osv. som sees sammen med det ovenfornevnte...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Jeg ved ikke om dette ordsprog også findes på norsk:

Når solen går ned i en sæk

Står den op i en bæk

Betydning: Hvis solen går ned (i vest, som bekendt) i et lag af skyer, er der dårligt vejr i anmarch og sandsynligvis regn næste morgen: Frontpassage i forbindelse med lavtryk.

Det passer ganske fint efter min erfaring.

Red: Fandt dette link: http://www.adrenaline.no/vandre/2002/lifje...aerordsprog.htm

Det findes på norsk...

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...