Jump to content

lese/tyde været på sjøen

Superkul

Recommended Posts

kan man stole på et barometer med tanke på fks storm som er i annmars etc?

Barometeret kan du trygt stole på når det er raske endringer, da blir det vind.

Hvor mye og hva du bør lære deg om vær og værtegn vet jeg ikke, men etter å ha lett rundt omkring etter gode bøker om fant jeg Været, en håndbok i meteorologi. Den sier litt om alt, fra værtegn til hva du kan lese ut av skyer. Anbefales.

Vind before rain, get it in. Rain befor vind set your topseil again.

Tror du stokker litt om på rekkefølgen. Jeg tror det skal være:

Come rain before wind - take your top sails in. Come wind before rain - set your top sails again.

Her er en til.

Red sun at night - sailors delight

Red sun in morning - sailors take warning

Ganske så riktig. Det som står på skiven til barometeret (Stormy, Fair etc) gir lite holdepunkt om hvor mye vind som kommer. Det er endringen (og hvor raskt endringen skjer) som gir en meget god indikasjon på vindstyrke. Har en værbok i båten som har en skala som jeg tror går slik : 1 milibar på tre timer - Bris, 2 på tre timer - Kuling , 3 var vel sterk kuling. Du får også kjøpt elektroniske barometre med "kulingalarm" dvs at det går en alarm hvis lufttrykket forandrer seg fort nok på kort nok tid.

Hvor mye og hva du bør lære deg om vær og værtegn vet jeg ikke, men etter å ha lett rundt omkring etter gode bøker om fant jeg Været, en håndbok i meteorologi. Den sier litt om alt, fra værtegn til hva du kan lese ut av skyer. Anbefales.

da har jeg bestillt en til meg og en til svigerfar :flag:

På den nordlige halvkule :

Stiller en seg med vinden i ryggen, har en lavtrykket etsteds over venstre skulder.

På den sørlige bør en forsøke med en annen skulder. . . . .

Med høytrykk blir det omvendt, både i syd og nord

Det er vel ikke alltid nødvendig med åpne øyne å seile rett inn i det . . . . spesielt hvis barometeret antyder tette isobarer ?

Mvh

Kaldfisk

Det er jo mye bra som er nevnt her, men du kan også fortelle mye ved å se på oversiktskart med L-er og H-er og sirkler slik vi gjerne ser på værmeldingen på TV med blå kaldfronter og røde varmfronter. Jeg referer til den nordlige halvkule i det som følger.

Som nevnt vil vindens retning rundt et høytrykk blåse med klokka og rundt et lavtrykk mot klokka. I høyden (genrelt fra 600 m og oppover) så blåser den så og si paralelt med de hvite sirklene rundt H og L på værkartet som kalles isobarer. Under 600 m sørger friksjonen med jorda til at den blåser litt inn mot senter av lavtrykket og ut av høytrykket på tvers av disse isobarene. Jo nærmere disse sirklene ligger hverandre jo sterkere trykk gradient har vi og man får sterkere vind.

Kaldfronter beveger seg raskere enn varmfronter men går også begge i retning mot klokka. Er lufta foran en kaldfront fuktig vil man oppleve relativt korte, men intense skurer før den passerer deg. Etter passering får man klart vær, synkende temperatur og en økning i vindstyrken. Gerne med kast. Al luften som raskt blir presset opp av en kaldfront skaper et slags vakuum på baksiden av fronten og dette fylles med luft som er i nokså rask bevegelse siden fronten beveger seg hurtig = sterk vind.

Varmfronter derimot fører ofte til flere dager med stødig regn i økende intensitet ettersom fronten kommer nærmere. Begynner gjerne med høyt skydekke og tykner til samtidig som skyhøyden faller ettersom den kommer nærmere. Etter passering av varmfront vil tempen naturligvis øke og regnet etterhvert avta, om enn ikke så brått som etter en kaldfront. Den værste typen vær får vi av en "occlusion" der en rask kaldfront tar igjen en varmfront og skaper en blanding av tett skydekke og gjerne tordenvær, pøsende regn og bare elendighet. Dette er de lilla markeringene på værkartet som springer ut i en kald og varmfront lenger unna lavtrykkets senter. Dette er generelle "regler"

I Norge har vi jo fjellene i tillegg som sørger for at man på vestlandet gjerne har sine beste dager når østaværet regjerer og fjellet stopper fuktigheten fra sørøst, mens det på østlandet pøser ned, eller som nå i det siste...laver ned. Og motsatt.

I tillegg er det dette med luftmasser og egenskapene de har. I enkle trekk kan man si at luft nordfra er kald med opphav fra polstrøkene. Kald luft har ikke evnen til å holde på samme mengde fuktighet som varm luft og har derfor mindre postensiale til å gi dårlig vær. Kaldt ja, men lite nedbør. Sørlige vinder er som regel varmere og har evnen til å inneholde mye mere fuktighet. Kjøles denne ned (som den gjerne gjør når den flytter seg nordover) blir luften mettet og klarer ikke å holde på fukten og man får regn.

Vet man dette så er det litt lettere å lage seg opp sitt eget bilde av hva som skjer i stedet for å se på et symbol med en sky som det faller litt regn og litt snø fra og som har en sol oppe i hjørnet. Spesielt med tanke på noen dager frem i tid.

Det finnes en del bra sider på nettet som er beregnet på luftfarten og for de som har lyst og gidder å lære seg et nokså enkelt kodesystem så kan du få tilgang på veldig presise varsler i form av såkalte TAF. De stemmer til og med som regel.

Redigert av Lukas (see edit history)
  • 2 måneder senere...

da har endelig boka kommet - tok laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang tid men dæven det var ei fin bok

billig og tykk med masse bilder og stoff :yesnod:

Finnes mange gamle vær tegn. Her noen jeg kom på i farten

Østa glette gir våt hette

Vesta klare vil lenge vare

Når solen går ned i en sekk er den neste dagen vekk

Ring rundt månen er uværs tegn

Når vinden med solen dreier blir været bedre enn det pleier

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg er litt usikker på om trådstarter er ute etter gamle kjerringråd og ordtak, som det jo har kommet en del av her, eller om han er ute etter skikkelige gode metoder for å forutse været selv.

Jeg bruker alltid dette:

http://www.lfv.se/map.asp

Dette er et kart som utarbeides av svenske meteorologer, og er beregnet på fly og flyging, gjerne helst småfly som flyr i lave høyder og som ikke fly på instrument, altså som er svært avhengige av godt vær. Men det er helt utmerket til å finne ut om det blir vær til grilling eller båttur denne ettermiddagen.

Kartet krever litt meteorologikunnskaper for å tolkes, men sammenfatter man data fra dette kartet med f.eks. værvarsler fra yr.no eller værmeldinger fra radio/tv, kan man nesten bli sin egen meteorolog. Kartet oppdateres hver annen time, så man kan nesten "spå" på minuttet når fronten ankommer.

Jeg bidrager med det, den danske metrorolog Jesper Theilgaard kalder "vejr-korset":

Vind fra vest er fugtig, vind fra øst er tør.

Vind fra Nord er kold, vind fra syd er varm.

Vind fra Sydvest er altså fugtig og varm = instabil/skyer

Vind fra Nordvest er fugtig og kold = regn

Vind fra Sydøst er tør og varm = dejligt sommervejr

Vind fra Nordøst er kold og tør=Stabilt, klart men køligt vejr

Andy

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...