Jump to content

Festing av kjetting under ankring.


Guest Sparky

Recommended Posts

Guest Sparky

Ello ello. :lol:

 

Maxi-77 , 26 fot seilbåt.

 

Hva gjør dere når dere har mer igjen av ankerkjettingen som ikke er i vannet, ved ankring (anker forut) ?

(Hvordan festes kjettingen?)

 

Hva fester man ankertauet i?

 

Hva brukes for at ikke ankertau(-kjetting) skal gnage på skroget?

 

takker for råd.

 

mvh jan

Link to post

Hei,

 

Jeg har litt av samme problemstilling. Jeg har ankervinsj med kjetting. Den er montert bak. Jeg drar den frem når jeg ligger på svai. Da har jeg en liten krok med tau i som jeg huker i en kjettinglenke. Denne er riktignok det svakeste leddet i kjeden. (Ryker den så henger jeg med akter mot vinden.) Men du må fortsatt dra kjettingen opp i båten, men den store vekten tar tauet med kroken i.

 

Gerhard

Link to post

Kjettingen min går gjennom en baugrulle ytterst på baugen. Derfra ledes den akterover til et kryssholt. Jeg fester den ved å surre den to ganger rundt "halsen" på kryssholtet. Siden det er kjetting sitter den bedre da enn ved å legge den i kryss over som jeg gjør med tau. Jeg har aldri opplevet at den har løsnet, selv når det blåser/bølger MYE. Det er viktig at du begynner å legge på slik at den frie enden kommer ytterst. Hvis ikke er det umulig å løsne igjen hvis det blåser litt når du skal lette anker.

 

Alternativt kan du sjakle på (NB ikke karabinkrok, de er alt for svake) et tau omtrent i vannflata og gjøre fast dette ombord. Kjettingen henger da løst. Hvis du ligger på svai slipper du da å høre på at kjettingen vandrer langs bunnen

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Jeg ser ikke helt problemet. Du har vinsj forut med kjetting.

Hvorfor skal du feste kjettingen? Den henger da dønn fast i kjettingkabelaret?

Hvorfor skal du ha kjettingen ut fra skroget? Har du ikke en baugrulle som får den ut fra skroget i utgangspunktet?

 

Hr du kanskje ikke vinsj? Da er jo hele problemet løst ved å ha f.eks 10m kjetting og resten tau. Det burde vel løse alle problemer?

 

Lotus

Link to post

Hvorfor skal du feste kjettingen? Den henger da dønn fast i kjettingkabelaret?

Lotus

Giret i en ankervinsj er IKKE laget for å holde båten i litt tøffe forhold! Det er stor forskjell på å heise opp et anker og noen meter kjetting/blytau og å holde mange tonn i store bølger. Husk at båten har en oppdrift lik vekten. Hvis ankeret sitter godt og du har lang kjetting/tau ute vil båten trekke i ankeret med flere tonn når det kommer en bølge. Da går giret tvert av.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Giret i en ankervinsj er IKKE laget for å holde båten i litt tøffe forhold. Det er stor forskjell på å heise opp et anker og noen meter kjetting/blytau og å holde mange tonn i store bølger. Husk at båten har en oppdrift lik vekten. Hvis ankeret sitter godt og du har lang kjetting/tau ute vil båten trekke i ankeret med flere tonn når det kommer en bølge. Da går giret tvert av

Funker greit å bare henge på kabularet og gearet for meg ihvertfall..... 12 tonn oppdrift. Det har funka bra i 20 år under alle forhold og jeg ofrer det ikke en tanke. Er forresten også uenig med deg når det gjelder lengde på kjetting ute. Blir været dårlig legger jeg heller ut mere kjetting for å dempe på kreftene.

Link to post

...... Hvis ankeret sitter godt og du har lang kjetting/tau ute vil båten trekke i ankeret med flere tonn når det kommer en bølge. .....

Den logikken forstod jeg visst ikke helt :lol:

 

Hvis du har lang kjetting/tau ute, så vil det gi en god fjæring når båten eventuelt begynner å rykke. En kjetting som ligger langs bunnen og løfter seg delvis opp gir en langt mindre rykkbelastning enn en kjetting som blir stående forholdsvis stram. Derfor: ankrer du med kjetting så sørg for å få nok ut: gjerne tre ganger dybden . . . .

 

Hvor meget et kabelar tåler eller ikke tåler er nok veldig individuelt fra vinsj til vinsj, og det er neppe selve kabelaret som er det svakeste punktet. Men mange vinsjer har mulighet for å skru til en krafig båndbrems, eller eventuelt blokkere med en pal-mekanisme, nettopp for å unngå at kjettingkreftene over kabelaret overføres til gear og motor.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Funker greit å bare henge på kabularet og gearet for meg ihvertfall..... 12 tonn oppdrift. Det har funka bra i 20 år under alle forhold og jeg ofrer det ikke en tanke.

Ja, det går nok bra, men jeg sover bedre hvis jeg ikke henger etter en vinsj. (rettet 15/5)

 

Er forresten også uenig med deg når det gjelder lengde på kjetting ute. Blir været dårlig legger jeg heller ut mere kjetting for å dempe på kreftene.

Der er jeg helt enig med deg. Poenget var at ankeret sitter mye bedre hvis du har lang kjetting ute. Da blir det mer krefter som virker på vinsjen. Hvis du derimot har lite kjetting ute løsner ankeret, og du berger vinsjen. At du da driver rett på land er en helt annen diskusjon.

 

... og der skjønte jeg dobbel sitering også!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Poenget var at ankeret sitter mye bedre hvis du har lang kjetting ute. Da blir det mer krefter som virker på vinsjen. Hvis du derimot har lite kjetting ute løsner ankeret, og du berger vinsjen.

Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan mer kjetting ute skal gi mer krefter på vinsjen.......

 

.... etter min ringe forstand blir det motsatt :nonod:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Okei, en gang til:

Situasjon 1: Du har ute såvidt over 1*vanndybden. Ankeret løsner i den første bølgen, og henger nesten fritt=minimalt med krefter på vinsjen.

Situasjon 2: Du har ute 2*vanndybden, kjetting og anker dras langs bunnen, litt mer krefter på vinsjen.

Sitasjon 3: 3*dybden. Ankeret sitter godt, men ikke mer enn akkurat. Maksimale krefter på vinsjen. Dette er den situasjonen jeg refererer til. Hvis du legger ut mer kjetting enn dette synker kreftene igjen fordi båtens bevegelser tildels tas opp ved å løfte kjettingen fra bunnen. I tillegg vil båtens vertikale bevegelse ikke bidra like mye til å belaste vinsjen fordi vinkelen mot ankeret blir mindre.

 

Merk at jeg snakker om belastning på vinsjen, ikke hva som er den totalt sett beste måten å ankre på. Det er selvfølgelig lang kjetting, men ikke festet kun i kabularet.

 

Men dette ser ut til å bli en lang diskusjon om en liten detalj i mitt opprinnelige innlegg. Poenget mitt har hele tiden vært at vinsjen ikke er bygget for å holde båten, kan dere ikke komentere på det isteden?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Det er sikkert forskjell på de forskjellige vinsjer, men under veldig tøffe forhold er det nok en god ide å ikke bruke vinsjen som puller. Ikke fordi du har noen som helst sjanse til å dra kabelaret rundt, men mer for å slippe å dra akselen i girhuset skjev.  For egen del bruker jeg alltid vinsjen som puller, det gjør vel de fleste. Du har uansett et poeng Lars_Herman. Skal vurdere å feste ankervinsjtauet i bakre kryssholt hvis været blir virkelig tøft. Men ikke til vanlig. Til vanlig blir det for mye bryderi, selv med tau. Hele den behagelige greia med fjernkontroll og oppstramming går rett i dass hvis jeg skal bruke kryssholten min.

 

Hva gjør andre? Sigurd ser ikke ut til å ha det minste problem med å velge å bruke vinsjen som puller. Og vinsjen til Sigur ser ikke ut til å ha problemer med Sigurds valg. En solid vinsj? Hva gjør andre? Noen som har hatt problemer? En vinsj er jo tross alt en dyr sak.

 

Lotus

Link to post

Poenget mitt har hele tiden vært at vinsjen ikke er bygget for å holde båten, kan dere ikke komentere på det isteden?

Hei igjen Lars Herman,

 

Det poenget har jeg allerede kommentert: se mitt innlegg #7. Vinsjene er av forskjellig konstruksjon, dvs noen er konstruert for å ta opp krefter over kabelaret, andre ikke. Noen har brems/pal som tar opp kreftene, andre overfører kreftene rett til gearet.....

 

På større fartøyer brukes vanligvis en "kjettingsaks" som står like foran vinsjen, den er festet skikkelig godt i skroget og klemmer som en skruestikke rundt kjettingen  -  slik at kabelar og vinsj ikke får vesentlig belastning.

 

Men når det gjelder mer eller mindre kjetting ute, så synes det å foreligge en begrepsforvirring  :nonod:. Jeg har nemlig alltid innbildt meg at "ankring" betydde å ligge for anker, med et anker som hadde feste i bunnen og holdt båten på plass. Men jeg forstår nå at du med "ankring" også mener å drive rundt for vær og vind med en kjetting som henger rett ned og et anker som svever fritt over bunnen; eventuelt å ligge i brottene med knust båt  -  men med en ubeskadiget ankervinsj  :nonod: :nonod:

 

mvh

Poseidon

(med manuell ankervinsj, med bremsebånd og palsperre, og 4 lås kjetting m/ 70 kg anker)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Men når det gjelder mer eller mindre kjetting ute, så synes det å foreligge en begrepsforvirring  :rolleyes:. Jeg har nemlig alltid innbildt meg at "ankring" betydde å ligge for anker, med et anker som hadde feste i bunnen og holdt båten på plass. Men jeg forstår nå at du med "ankring" også mener å drive rundt for vær og vind med en kjetting som henger rett ned og et anker som svever fritt over bunnen; eventuelt å ligge i brottene med knust båt  -  men med en ubeskadiget ankervinsj  :lol: :lol:

Og hva får deg til å tro at jeg mener det?

 

Du trenger ikke å svare, for jeg tror nok vi er enige - men du var i overkant "kranglete" i dag Poseidon. :lol:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Hei igjen Lars Herman,

 

Jo, det kan godt være at vi er enige, men hva skulle vi da skrive om  :rolleyes:

 

Men tilbake til utgangspunktet: å ta opp strekket fra kjettingen når man ligger for anker  -  med godt feste i bunnen  -  for å unngå belastning på vinsjen/kabelaret.

 

Det tema har vær diskutert tidligere, og den "patent" er en spesiell kjettingkrok som du spleiser inn i enden av et tau på et par meter  -  en såkalt "stopper". Når du har lagt ut ankeret og ligger fint, tar du denne kroken og hukker den inn i kjettingen der den går ut fra båten. Med tauet som henger i kroken tar du manuelt opp kraften  -  og setter tauet fast på en pullert. Det er en velprøvet metode som virker helt fint, og hvis du vil ha ankeret fast i andre enden av båten forlenger du bare tauet litt  -  og tar det med deg til andre enden og setter fast der.

 

Lykke til med ankring; både vanlig og "Mediterranen style"!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Flott Lasse!

 

En ypperlig tegning, selv om det sikkert ikke er nødvendig med hanefot.....

 

Det som ikke fremgår helt tydelig av tegningen er imidlertid selve kroken til å hukke i kjettingen. Den bør nemlig ikke være en vanlig krok, for den må være nokså smekker hvis den skal kunne festes innvendig i en kjettingløkke.

 

Det finnes som kjent spesielle kroker til dette formålet, de er doble  -  som to parallelle kroker  -  og fester dermed ordentlig utenpå et kjettingledd.

 

mvh

poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Men hvor ?

Jeg har prøvd å få tak i en sånn en stund.

 

Gerhard

Vi hadde en tråd på dette ifjor, og da var det en velvillig sjel som kom opp med en katalogside som viste både kroken og hvor den kunne skaffes.

 

Men nå husker jeg selvfølgelig ikke hvor det var   -   vi får satse på noen med bedre hukommelse . . . .

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Den kroken Gerhard viser til benyttes i stor grad innenfor kran, løft og rigging.

Kalles oppkortingskrok og fås i de fleste størrelser og kvaliteter og passer til vanlig kortlenket løftekjetting.

Vil sikkert passe mer enn godt nok til standard og kalibrert ankerkjetting også.

 

Anbefaler Grade 60 ( G6 ) da den er litt mere slagseig enn G8.

G8 benyttes på det meste av kjetting og løfteutstyr offshore og blir litt lettere i samme SWL enn G6, men dette betyr jo ingen ting i den sammenhengen vi skal benytte det til.

 

Føres av alle store leverandører av løfteutstyr, Sertex, W.Giertsen, Erling Haug osv osv.

Kjøp anerkjente merker slik som Fram, Gunnebo osv, ikke østenimport selv om det er billigst.

 

Arild

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...