Emmer Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 Hei. Hadde båten på verksted for motorservice i høst. Den stod ute i regnvær da jeg hentet den, og da jeg kommer til bensinstasjon for å fylle tanken før vinterlagring oppdager jeg at tank lokket er skrudd av. Påfylling befinner seg under en hengslet luke bak, og jeg så altså ikke dette før jeg kommer med båt og henger til bensinstasjonen. Da hadde denne luka, som også er luke for oppbevaringsrom, åpnet seg og blottet påfyllingsrøret for regnværet. Siden båten skulle rett på vinterlagring, har jeg ikke mulighet for å sjekke om det har kommet vann på tanken før den skal ut igjen til våren. Opplyste verksted om dette med en gang på telefon, med det svar at det var ikke de som hadde skrudd av lokket, og at jeg godt kunne få kjøpe kondensfjerner for 2-taktsmotorer hos de.. Jeg mener en gang å ha hørt at hvertfall biler er verksteds ansvar så lenge disse er inne på service. Hvordan blir dette med min sak ? Vet jo enda ikke om det er vann på tanken, men isåfall kan jeg be verksted ordne dette etter seg ? Håper noen vet de juridiske aspektene rundt dette. Mvh Emmer Quote Link to post
LarX Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 kanskje først sjekke om det er vann på tanken! Deretter drenere/tømme. Fyll full tank før vinterlagring. Du kommer nok ingen vei her. Å dra dette juridisk langt høres noe overkill ut. Quote Link to post
Bearded Beast Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 ser ikkje problemet da dette er oppdaget før noe har gått galt og fått noen konsekvens.. og hvorfor skulle de ha åpnet tanklokket? tror heller noen har vært å sneket i båten om den har stått ute Quote Link to post
Emmer Posted March 3, 2009 Author Share Posted March 3, 2009 kanskje først sjekke om det er vann på tanken! Deretter drenere/tømme. Fyll full tank før vinterlagring. Du kommer nok ingen vei her. Å dra dette juridisk langt høres noe overkill ut. Tanken ble ikke fylt opp, da jeg ikke har lyst til å tappe av 90 liter til våren. Ingen planer om å dra dette juridisk, men tenkte at verksted kunne tømt tanken om det var deres ansvar. Ingen avtapping på denne, så blir å suge opp. Ikke vet jeg om en da får med alt vannet, som jo ligger på bunn. Quote Link to post
Emmer Posted March 3, 2009 Author Share Posted March 3, 2009 ser ikkje problemet da dette er oppdaget før noe har gått galt og fått noen konsekvens.. og hvorfor skulle de ha åpnet tanklokket? tror heller noen har vært å sneket i båten om den har stått ute Det er den tanken som slår meg også, at noen har tuklet med den. Hvem har ansvaret for båten når den står ute på verksteds eiendom ? Om noen har vært å sneket i båten, hvem vet hva som kan være på tanken.. Årsaken til at jeg lurer på om verksted skulle tømt den, er at det ikke finnes avtapping, og dermed ikke sikkert jeg klarer å få den helt tømt med suging. Blir det videre problemer etter at jeg tømmer den med vann, sukker, øl, urin - ja da kan vel verksted si at jeg ikke har gjort jobben skikkelig ? Quote Link to post
Guest Avmønstret# Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Lokket til tanken var av men luka lå over. Men luka blåste opp når du fraktet båten. Hvor langt kjørte du og hvor hardt regnet det? Tror du det har kommet mye vann i tanken når du fraktet båten din? ------- Tipper noen unger har vært og rappa bensin hos deg. Tanken din bør jo være tom eller full før vinterlagring (vinteren er snart over dog). Siden du kanskje fikk vann i tanken når du fraktet båten din ville jeg tømt tanken før lagring. Så ville jeg hatt på kondensfjerner før jeg fylte den opp til våren. Evt. fylt den med en gang. Prøver vel å si at en vanlig "vinterlagringsprosedyre" fjerner problemet okkesom og at det jo er du selv som har gjort slik at det kanskje er vann i tanken din. Ville ikke plaget verkstedet med dette da det jo virker litt... eh... Quote Link to post
Emmer Posted March 3, 2009 Author Share Posted March 3, 2009 Kjørte et par mil, i konstant regn/sludd. Vet ikke hvor mye vann, men antagelig relativt lite. Vet ikke hvor lenge den stod uten tanklokk hos verksted, men det regnet vel en liten uke i den perioden. (forhåpentligvis med luken ned) Det var avtalt levering til vinterlagring i hyllereol. Ville ikke ta meg tid til å skaffe sugepumpe og tømme tanken, mens det stod folk og ventet. Det bør være ca. 10 ltr på tanken nå. Får tømme den og fylle kondensfjerner og full tank til våren, så ordner det seg sikkert. Saken gjelder like mye prinsippet. Når jeg leverer båten til service/vinterkonservering og betaler for dette, er det for at jeg skal kunne vri om nøkkelen og kjøre ubekymret til våren. Det skjer ikke nå. De hadde i tillegg flyttet den på hengeren, slik at det har oppstått noen småriper i baugen. Summen av dette gjorde at jeg ville høre andres synspunkter på saken. Jeg burde sjekket om tanklokket var på før jeg kjørte, men dette ville uansett ikke utelukket at det var innkommet vann i den uka den stod ute. Vurderte å ha i kondensfjerner og fylle tanken, men verksted opplyste at jeg måtte kjøpe kond.fj. for to-takt, og det var ikke tilgjengelig der og da. Jeg kommer ikke til å ta dette opp med verksted, ville bare høre andres synspunkt på saken. Takk for innspill. Quote Link to post
Bearded Beast Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 men har du ikkje eksternt bensinfilter/vannavskiller ? Quote Link to post
Emmer Posted March 3, 2009 Author Share Posted March 3, 2009 Jo, har det, nytt filter som ble byttet ved service. Skal det være mulig å se etter vann der, Mener det er helt lukket, som et oljefilter. Quote Link to post
Bearded Beast Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 (edited) åå ja da så... tenke på den sorten med glass underkopp eg som er vanlig til påhengs Edited March 3, 2009 by Korsnes (see edit history) Quote Link to post
puddingen Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 stikk en sugeslange ned i bunnen eller så langt du kommer ned i tanken . Sug opp en god slump i en stor transparent brus flaske (1,5 l )og sjekk om det er vann på bunn.... Ta deretter forhåndsregler. Quote Link to post
Recommended Posts