benq Startet 2.Mars.2009 Del på Facebook Startet 2.Mars.2009 Som overskriften sier så er jeg på leting etter hvor jeg får tak i kartpakke (sjø) på CD. Og hva heter programvaren? I utgangspunktet så er det pakken for Nord Norge som er interesant. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 2.Mars.2009 Del på Facebook Svart 2.Mars.2009 (redigert) Kort svar: "Alle" båtbutikker, Nautisk forlag, kartbutikken.no og mange andre plasser selger både kart, kartplotter og programvare for PC. Lang svar: Du trenger både kart og programvare for PC og/eller Kartplotter. Kart og programvare/plotter selges som oftest seperat. På kartsiden finnes to type kart: Vektor og rasterkart. Rasterkart er rett og slett et "scannet" sjøkart. Zoomer du inn blir alt, kystlinje, tall, symboler større men ikke mer detaljert. Ved Vektorkart forblir symbolene liten mens kystlinjen zoomes inn og blir mer detalliert. Det er disse kartene jeg ville anbefale. Det finnes i Norge fire hovedleverandører for vektorkart: Garmin, Navionics, C-map og Nautic Path (den siste bare for Lowrance kartplottere). Hver leverandør har også programmvare som fungerer for PC. Søk dette forum for detaillerte informasjon om hver enkelt sjøkart. Skal du bruke kartplotter så er det ofte en bestemt kartleverandør du kan bruke. Garmin -> Garmin Kart, Standard Horizon -> Cmap, Lowrance -> Navionics eller Nautic Path, etc. Rasterkart kan du laste ned gratis fra kystverket eller kjøpe hos Nautisk Forlag. Gratisprogram som viser disse på PC er SeaClear, OziExplorer. Kommersiell program for rasterkart som mange liker: Tiki. Redigert 2.Mars.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.