vannmannen Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 Når mann skal bytte til ny motorinstallasjon med nytt drev så tettes drevhullet i hekken før nytt blir sagd ut. Som foreksempel når dobbel instalsjon skal gjøres om til en. Er det noen som kan fortelle meg hvordan fremgangsmåten trinn for trinn er når hullet/hullene skal tettes? Quote Link to post
KaRsK Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 kan ikke si noe om hvordan , men har sett mange tråder her inne om samme sak og det konlkluderes med at dette er arbeid man ikke bør gjøre selv hvis man ikke har god erfaring med støping av glassfiber da.. KaRsK Quote Link to post
Boywonder Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 (edited) Selve støpingen er ikke vanskelig, det er oppbyggingen som er det kritiske. Dette er forklart i tidligere tråder. kommer sikkert snart noen tips. i mellomtiden kan du prøve et søk. Edited March 2, 2009 by Boywonder (see edit history) Quote En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
vannmannen Posted March 3, 2009 Author Share Posted March 3, 2009 Det skulle vært artig å ha sett en bildeserie om fremgangsmåte om tema Så er det dette med fineren som vel også må felles inn. Lurer veldig på hvordan det gjøres. Har dere noe tips eller link på siden her som sier noe om detta? Takk for svar så langt Quote Link to post
Vidar B Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Hei Vannmannen Det du må gjøre, er følgende. Det eksisterende hull som skal støpes igjen, må rengjøres helt inn til finerplaten i selve åpningen. Rundt kanten i ett belte på 10-15 cm må du pusse ned glassfiberen til en skrå kant som ender i finerplaten, både innvendig og utvendig. Så limer du sammen finer til riktig tykkelse, og tilpasser denne til hullet. Denne platen limer du så fast i åpningen med polyester-glassfiber sparkel. Husk på å fylle alle sprekkene med sparkel. Så pusser du gjevnt på begge sider. Så støper du med glassfiber og polyester til riktig tykkelse på begge sider. Avhengig av om du går fra ett til to hull eller omvent, må du forsterke akterspeilet deretter. Forøverig må det samme skje med motorfundamentene. Avstivning av akterspeilet, blir en kombinasjon av motorfundamenter og skråavstivere, der hvor disse blir støpt sammen med akterspeilet. Når dette er ferdig avslutter du med topcoat og lager nytt hull(er). Quote Link to post
Kjelli Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 Jeg gjorde denne jobben for noen år siden, gikk fra 2 til 1 motor. Når jeg sjekket eks finerplater, var der råte i de, så jeg skar ut de gamle platene, og slipte rent ut til det ytterste glassfiber-laget. Fikk fatt i en respatexplate, og festet denne til akterspeilet på utsiden, og gikk på innsiden og la på toppcoat der jeg så respatexplaten, og begynte så å legge på glassfiber, lag for lag, til jeg hadde samme tykkelse som det eksisterende. Kappet til 2 stk plater i merantifiner, hvor jeg festet inn den første påsmurt polyester, la 2 lag glassfiber og la på den andre platen påsmurt polyester. Etterpå bygde jeg videre på med lag, til rett tykkelse på akterspeilet. Tilslutt kunne jeg skjære ut nytt hull til drev i midten. Quote Link to post
Executive Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 Sjekk denne siden: http://www.horizonblue.dk/9kvartal.htm Quote Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
vannmannen Posted March 8, 2009 Author Share Posted March 8, 2009 Jeg trodde man måtte frese et spor med overfres rundt hullet og det samme på fineren som skal fylle hullet (not og fjær prinnsippet). Med så mange bra svar som jeg har fått fra dere alle så velger jeg å prøve meg på jobben med å tette drevhullet. Må bare igjen få takke så mye for svar og fin link. Har noen av dere andre bilder fra en slik jobb så tas det med glede i mot som inspirasjon Hilsen Vannmannen Quote Link to post
trikkern Posted March 8, 2009 Share Posted March 8, 2009 Det anbefales å sage ut et konet hull (størst diameter ute) der man skal støpe igjen. Skråskær finerplatene så de passer inn som en plugg. Dette skal gjøre det gjenstøpte partiet sterkere mot påvirkningen utenfra, f.eks. kraftige bølgeslag bakfra. Jeg gjorde dette i fjor, men tok desverre ikke bilder. Quote Link to post
vannmannen Posted March 10, 2009 Author Share Posted March 10, 2009 Det er kanskje en bedere løsning en den jeg nevnte med å frese et spor med overfres? Synn du ikke tok bilder av arbeidet underveis Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.