Superkul Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 enda et skip ............. om forliset Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
Frøken Fryd Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 Det er ikke første gangen Hurtigruta er med å redde folk i dette området eller kysten forøvrig... Quote Link to post
Superkul Posted March 2, 2009 Author Share Posted March 2, 2009 mere om forliset Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
Capitaine Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 Har fått 65 pålegg siden mai - Lasteksipet "Alrita" som forliste utenfor Averøy mandag, har fått 65 pålegg fra sjøfartsmyndighetene på under ett år. Redningsskøyta RS "Det Norske Veritas" reddet mannskapet på fem. Har fått 65 pålegg siden mai - Lasteksipet som forliste utenfor Averøy mandag, har fått 65 pålegg fra sjøfartsmyndighetene på under ett år. Ville ikke føre «Alrita» videre - Skipper Magnar Landøy mente skipet var i for dårlig stand og gikk i land. Forskyvning er hovedteorien. Forskyvning av lasten lanseres som den mest aktuelle årssaken til at lasteskipet «Alrita» gikk ned utenfor Averøy mandag kveld. Nødpeileren sviktet. Nødpeilesenderen på «Alrita» sviktet da lasteskipet gikk til bunns utenfor Sveggen sent mandag ettermiddag. Quote Link to post
dumbass Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 Nødpeileren sviktet. Nødpeilesenderen på «Alrita» sviktet da lasteskipet gikk til bunns utenfor Sveggen sent mandag ettermiddag. jeg har hørt før om en test hvor McMurdo sin nødpeilesender ikke fungerte pga vannlekasje Quote Link to post
Frøken Fryd Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 Vanskelig å spekulere i hvorfor nødpeilesenderen har blitt registrert. Er det noen som vet hvordan en båt synker, ettersom jeg har forstått spekulerer man i at lasten har forskjøvet seg, da går vel båten rundt, men hvordan synker den? Blir den liggende opp ned vil en nødpeilesender komme i klem på taket, men sammtidig vil vel båten snu seg når den treffer bunn, hva da? Nødpeilesendere blir jo testet hvert år sammen med kontroll av utløsermekanismen som byttes med jevne mellomrom... Quote Link to post
o.b.lix Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 Nødpeilesendere blir jo testet hvert år sammen med kontroll av utløsermekanismen som byttes med jevne mellomrom... Ja, hvis båten er godkjent, og ikke har 65 kritiske feil Quote Link to post
havørn Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Ja, hvis båten er godkjent, og ikke har 65 kritiske feil Tja, det er vel å dra det langt å kalle pålegg for kritiske feil ? Men dette er vel i manges ånd: trekke konklusjoner og dømme lenge før fakta er på bordet ? Og forresten: det heter på Hustadvika, ikke i Hustadvika. Det passer bedre å si i Tjuttavika. Quote Link to post
Capitaine Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Effekten av fri væskeoverflate kan være katastrofal for stabiliteten. Men om det er denne effekten som har gjort seg gjeldende her, vites ikke med 100 % sikkerhet: Var bløt last havariårsak? Bulkskipet «Alrita» hadde ikke lov til å frakte flytende last. Men ifølge maskinisten kantret skipet trolig fordi borekaksen i lasterommet var for bløt. Etteforskningen i etterkant av havariet kan kanskje gi svaret. Quote Link to post
Capitaine Posted April 14, 2009 Share Posted April 14, 2009 Nye avhør om forlis - Mannskapet om bord i lasteskipet «Alrita», som sank utenfor Averøy 2. mars, skal inn til nye politiavhør. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.