Jump to content

Skip har forlist i Hustadvika


Superkul

Recommended Posts

Vanskelig å spekulere i hvorfor nødpeilesenderen har blitt registrert.

Er det noen som vet hvordan en båt synker, ettersom jeg har forstått spekulerer man i at lasten har forskjøvet seg, da går vel båten rundt, men hvordan synker den? Blir den liggende opp ned vil en nødpeilesender komme i klem på taket, men sammtidig vil vel båten snu seg når den treffer bunn, hva da?

 

Nødpeilesendere blir jo testet hvert år sammen med kontroll av utløsermekanismen som byttes med jevne mellomrom...

Link to post
Ja, hvis båten er godkjent, og ikke har 65 kritiske feil :wink:

 

Tja, det er vel å dra det langt å kalle pålegg for kritiske feil ? Men dette er vel i manges ånd: trekke konklusjoner og dømme lenge før fakta er på bordet ?

 

Og forresten: det heter på Hustadvika, ikke i Hustadvika. Det passer bedre å si i Tjuttavika.

Link to post

Effekten av fri væskeoverflate kan være katastrofal for stabiliteten. Men om det er denne effekten som har gjort seg gjeldende her, vites ikke med 100 % sikkerhet:

 

Var bløt last havariårsak? Bulkskipet «Alrita» hadde ikke lov til å frakte flytende last. Men ifølge maskinisten kantret skipet trolig fordi borekaksen i lasterommet var for bløt.

 

Etteforskningen i etterkant av havariet kan kanskje gi svaret.

Link to post
  • 1 month later...

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...