Hydrox Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 De fleste båter er vel i dag utstyrt med septiktank, men hvordan er det med gråvannet. For å definere gråvann så er det f.eks vaskevann i fra pentry/bysse, vask og dusj på toalett, avløpsvann rett og slett. Er det ok å la dette gå rett ut når man ligger i havn? Hva skjer hvis jeg tar meg en dusj og shampoen min lager litt grumsete vann rundt båten min, får jeg da sure miner i fra de andre båtene som måtte befinne seg i området? Quote Link to post
Snekker'n Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Vårt gråvann fra oppvaskkum og vasken på badet går rett gjennom skutesiden og ut i vannet. Oppvaskvannet ser tidvis lite apetittelig ut. Det kommer jo gjerne litt middagsrester i form av en skvett tomatsuppe, litt saus, og diverse annet grums ut i vannet. Vårt "alilbi" for ikke å ha dårlig samvittighet er at vi kun unntaksvis ligger i havn sammen med andre båter. Vi vil helst være for oss selv i uthavn. Quote Buster X med Yamaha 70 Link to post
Superkul Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 oppvaskvannet - dusjvann går rett ut - syntes det er uproblematisk uansett hvor jeg har vært - tror di fleste har det - i en liten fritidsbåt er det nok problemer å ha nok kapasitet på dasstanken har sett /snakket til folk som har tømt dasstanken i havn det skulle det vært stoooooooooooore bøter på Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
Seiljåtten Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Dette gråvannet er ikke min bekymring, miljøet tåler slike små spredte utslipp, og vi tåler det. Kan vi bade på utsiden av båten, kan vi bade på innsiden. Problemet er at veldig mange har en 3 veis ventil som 90% av tiden slipper septiken direkte ut. Slike ventiler burde vært forbudt. Du kan jo selv se for deg at du tar deg et morgenbad, mens minstemann i nabobåten er tidlig oppe, og gjør helt andre ting. Det er også et problem at endel større Flybridge båter har mer i hekksjøen enn rent vann. Det finnes nemlig noe så flott som automatisk tømming av septik, dvs tanken dumpes når båten kommer opp i en viss hastighet. Uavhengig av nasjonale regler om tømming min 300 meter fra land. Endel mindre båter har pumetoalett, men ingen tank. Flotte greier, vi kan jo selv gjette oss til at må man, så må man. Så hvorfor fokuset fortsatt er på dårlig fungerende septiksugere på land, er for meg litt uforståelig. KNBF eller andre burde hatt miljø inspektører, som inspiserer båters avfalls håndtering. Båter burde fått et "blått flagg" som kan henges i masta dersom de er miljø sertifiserte, dvs har septiktank som ikke kan bypasses eller tømmes automatiskt, og eier av båten er informert om regler for utslipp til sjø, og håndtering av avfall i havner. Dette flagget bør gi fordeler, feks 10% rabatt i gjestehavner, eller fritt trådløst nettverk. Quote Link to post
enter4u Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Jeg kjører gråvannet rett ut. Har septiktank på 40 liter. Har ikke plass til større. Så når den er full, så kjører jeg på en kurant plas og tømmer den Fins jo ikke noe alternativ heller Quote Link to post
Seiljåtten Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Å kjøre på en kurrant plass for å tømme septik er jo nettopp slik det skal være. 300 meter fra land, og litt sunn fornuft. Men jeg kan forsikre deg om at det er endel som tømmer tanken i havna! (vi hadde en undersøkelse på det for en tid tilbake her på BP) Quote Link to post
Seiljåtten Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Her er undersøkelsen: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...9&hl=septik Quote Link to post
roaldbj Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Så vidt jeg kjenner til er det vel bare i noen havner på enkelte av innsjøene i USA at det er krav til oppsamling av gråvannet i egen tank. Hvilke krav som er til utslipp av gråvann i norske innlandsområder kjenner jeg ikke til. Dersom dette er et aktuelt tema i Norge skulle jeg i så fall anta at det er regler for Mjøsa. Gråvannet vi slipper ut i saltvannet er som en bagatell i forhold til all humus som eksempelvis går ut i fjordene fra elveutløp. Quote Link to post
Snekker'n Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Slik jeg oppfattet trådstarter så var det ikke forurensningen han tenkte mest på, men mer det estetiske ved at det flyter matrester og såpevann rundt båten når du ligger i havn. Quote Buster X med Yamaha 70 Link to post
Superkul Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 (edited) matrester går det an å sile vekk og kaste i reg søppel da .................... noen gang prøvd den lille sila nedi sluket som følger med vasken????????? di som ikke tåler såpeskum et par min rundt der man tømmer oppvaskvannet er vel litt på kanten uansett så stille vann at det har blitt et problem har jeg enda ikke sett - og har det vært tilgang til så stille vann er det alltid en eller annen drittunge som bader og plasker Edited March 3, 2009 by jab (see edit history) Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
LarsL Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Jeg har gråvannstank, men er ikke fornøyd. Ved seilig kommer det ofte lukt opp fra slukene. Har satt vannlås på, men det hjelper ikke når det er sjøgang. Så jeg vil nok sluppet det rett ut hadde jeg hatt mulighet for det, selv om det ikke altid er like bra i trange havner Quote Link to post
Superkul Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 gjør om gråvannet til en tileggs septik hvis det er mulig - det ville jeg defenitivt gjort Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
Fusebox Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Jeg har syslet med tanken om en gråvanns-tank hos oss. Gråvann er jo ofte helt uskyldig, det, men det ser jo som regel ikke pent ut. Oppvasken har man heller lite eller ingen mulighet til å utsette til kvelden, etter bading (stort sett) er avsluttet. Vi har begrenset vann med oss, og er følgelig beskjedne med hvor mye oppvaskvann vi bruker. Vann fra andre kilder (ikke septik!) enn oppvaskkum går rett ut med god samvittighet. Da vil det også bli svært begrenset med gråvann som akkumuleres i løpet av en periode, og behovet for en stor "holding" tank er da også begrenset. 30-40 liter burde kanskje holde noen dager i alle fall ? Og så kan man vel tømme den, selv i havn, på et høvelig tidspunkt. Muligens på automatisk timer ca. kl. 0400 eller noe slikt ? Matavfallet synker fort, og såpa blir jo også fort borte. Når jeg strever med fritidsproblematikk (Yah, right!) så blir det nok til at en holding tank for deler av gråvannet blir installert. Quote Link to post
Enzo Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Problemet er at veldig mange har en 3 veis ventil som 90% av tiden slipper septiken direkte ut. Slike ventiler burde vært forbudt. Du tenker på ventilen der man kan velge å kjøre dassen rett ut istedet for til septiktank ? Om det er det du mener og at 90% slipper dette rett ut det tror jeg er feil , jeg kjenner ingen som kjører møkka rett ut , selv har jeg bare testet denne funksjonen en gang for å se at det fungerer og jeg tror det er mange som meg så de 90% ene de tror jeg må være feil Quote Link to post
Seiljåtten Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Du tenker på ventilen der man kan velge å kjøre dassen rett ut istedet for til septiktank ? Om det er det du mener og at 90% slipper dette rett ut det tror jeg er feil , jeg kjenner ingen som kjører møkka rett ut , selv har jeg bare testet denne funksjonen en gang for å se at det fungerer og jeg tror det er mange som meg så de 90% ene de tror jeg må være feil Tenker på den ventilen ja, 90% er selvfølgelig synsing, og muligens helt feil, men jeg har snakket med flere som normalt lar den stå i rett ut posisjon, og vrir den over til tank posisjon først når de har større prosjekter på gang der inne. Da kan man selvfølgelig gå litt surr, og uhell kan skje. Svenskene snakker om forbud mot å tømme tanken innenfor 12 nautiske, og vi har ikke engang krav om at toalettet kun skal gå via en septik tank. Det burde egentlig vært et tilbakevirkende krav at alle båter skal ha septik direkte på tank, det være porta porti, eller skikkelig vannklosett. Quote Link to post
Hydrox Posted March 3, 2009 Author Share Posted March 3, 2009 Slik jeg oppfattet trådstarter så var det ikke forurensningen han tenkte mest på, men mer det estetiske ved at det flyter matrester og såpevann rundt båten når du ligger i havn. Det var helst dette jeg tenkte på ja, om det blir sure miner i fra nabobåtene over litt såpeskum og slikt som går overbord. I min egen båt går vannet i fra vasken rett ut gjennom skutesiden og har ikke tenkt over dette før nå. Blir kansje større båt hvor det blir mulig å dusje inne på badet. Men jeg ser jo ikke helt forskjellen i om jeg dusjer på badeplattformen eller inne på badet, på havet ryker den sure svetten likevel.. Quote Link to post
Johannes Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Har egentlig aldri tenkt noe på at dette med vaskevann skulle være noe problem Når det gjelder utslipp fra fritidsbåt er det vel septik som bør addresseres. Ut fra holdningen i tidligere tråder er det endel som mener det er OK å la det gå rett i sjøen selv om båten ligger i havn. Slik oppførsel er, i tillegg til at det er griseri, en helserisiko. Såg i tråden at det var en som mente flybridgebåter hadde automatisk tømming av septik underveis. Mulig det, sjønner ikke hva det har med fly å gjøre Har mer enn en gang lagt i havn og registrert den velkjente lyden av tømming Det er ikke forbeholdt båter med fly, tror faktisk at mange seilbåter er utstyrt med litt liten septiktank..... Men gråvann..... er vel egentlig vel så plaget av gråvær Quote Link to post
M/S Malene Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Gråvann går direkte overbord. Må være måte på å være fintfølende. Her i fjorden er der 5 oppdrettsanlegg hvo man på det meste kaster på sjøen 15-20 tonn for daglig pr. oppdrett!! Regn ut hvor mange septiktanker det er. Quote Link to post
index Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Det var helst dette jeg tenkte på ja, om det blir sure miner i fra nabobåtene over litt såpeskum og slikt som går overbord. Jeg har aldri opplevd at noen har reagert på dette. Såpevann tror jeg de fleste anser som en helt naturlig ting å slippe ut. Septik derimot, er en uting å slippe ut i havn. Men det er heldigvis de fleste klar over.... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
La Digue Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Ikke tøm møkkete vann direkte på en person som svømmer! Forøvrig kan dette umulig være noe problem. Quote Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Lanber Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Lå mellom indre og ytre Malløya i sommer, hadde lite strøm og full septik. Når så en båt som hadde en kremplass drev å rigget seg for avgang tok jeg en kjapp tur inn i Groosefjorden for å tømme, ja jeg hadde dårlig samvittighet for de 70 literene jeg slapp der...iallefall helt til jeg leste lokalavisa neste dag, kommunen hadde på samme plass sluppet 1.1 mil l urenset kloakk den samme dagen. Hvis det var usmak på badevannet var det ikke bare min skyld. Quote Link to post
La Digue Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 I indre Oslofjord (innenfor Drøbak) sendes det kolossale mengder urenset kloakk rett i fjorden, blant annet ved Lysaker. Så selv utslippene av septik fra båter er bokstavelig talt som å pisse i havet. I hovedsak et estetisk "problem". Quote Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
avmønstret5 Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Enig, skal en ta tak i forurensinger bør en gjøre det der virkelig monner. Gråvann fra fritidsbåter er ikke så mye som et musepiss i foruresningshavet en gang. Quote Link to post
nives Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Skal dere samle opp gråvann, bør dere også stoppe å vaske båten. Hos meg går det betraktelig meir kjemikalier ved vasking av båt enn i gråvann. Matrester blir tatt opp av sil, så ser ikkje problem med dette. Septik tømmer eg altid under fart/ god avstand til land. Quote Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Fusebox Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Mulig jeg er en smule fintfølende, men om jeg står på badeplattformen, i kjent stil og puster tungt av frykt for det iskalde badevannet som straks skal omslutte hele kroppen min, og ser middagsrestene fra nabobåten, samt såpe, komme drivende mot meg... Vel, da har jeg en god unnskyldning til å utsette badet. Farlig ? Nei. Uappetittelig ? Ja. Kjefter jeg på nabobåten ? Nei. Bader jeg om 5 minutter ? Tja, kommer an på maset fra 7-åringen ;-) Quote Link to post
Recommended Posts