Jump to content

Skisse/splitt-tegning slingretanker/stabiliseringstanker


Verrie

Recommended Posts

Jeg ønsker skisser/tegninger for stabiliseringstanker/slingretanker med dertilhørende utstyr fra styre-enhet, til pumper, inklusive relèer med videre.

 

Jeg ønsker flere utgaver.

 

Noen som har dette liggende/alternativt anelse hvor jeg kan hente ut dette ?

 

For de av dere som har slingretanker, hvor store pumper har dere mellom styrbord/babord tanker ?

 

Har dere magnetventiler stilt opp mot krengemåler eller styrer dere dette manuelt?

Link to post

Jeg undres på om du har kommet i skade for å blande begrepene en smule.

 

En stab/slingretank er ett passivt system.

En tank som ligger på tvers av båten, gjerne så høyt oppe som mulig. Den har skvalpeskott og en mengde vann som er avstemt slik at vannet renner frem og tilbake i motfase med båtens rulling.

 

Det du har er ett system av trimtanker. Altså vekt som kan flyttes for å holde båten på rett kjøl. Jeg har gått og tråkket på en båt utstyrt med sånt, men det var så enkelt som at to sidetanker for fuel kunne styres fra brua ved hjelp av ei reverserbar pumpe og en enkel vender.

 

De eneste jeg vet om som har dette automatisk er isbrytere. De har et digert sytem for å bruke vann og pumper for å rugge båten for å bryte ned isen. Pumpa har lysåpning på over meteren så vidt jeg husker.

Eller det kommet mye is på Sørlandet?

Link to post

litt OT

Jeg har vart ombord i isbrytare som har dette...krävs ganske rejäle pumper för o få båten i rullning.... :smiley:

 

sen får man komplettere med dyser i bordläggningen også, så att man får vann mellom skrogside o is !!

dieselelektrisk drift på huvudmaskineriet så att man kan gå direkt mellom full fart fram til full bakk er oxo en fördel :lol:

S/Y Gunga Din

Link to post

Mulligan, takk for lærdom. Det er korrekt at jeg blander kortene. Slingretanker er def noe jeg ikke vil ha etter hva jeg ser.....

 

Is har vi ikke. Den forsvant for en tid tilbake heldigvis. Men jeg har prøvd meg som isbryter tidligere i vinter. Morro. Men trenger neppe slikt system som du skriver om.............. (?)

 

Jeg har tanker ombord som ikke er i bruk. Der har vært mulighet for å trimme tanker tidligere, men satt ut av funksjon. Denne vil jeg ha på plass igjen, men sliter med å finne kompetente folk til å ta å utforske mitt system, finne ut hva jeg trenger, samt iverksette.

 

Du skulle vel ikke ha liggende skisse ?

Link to post

Skjønner ikke helt hva dette skal brukes til?

Har du planer om å montere noe som skal hjelpe mot slingring- glem det.

Er det for å holde båten trimmet, så kommer det jo an på båten og tankenes størrelse.

Det som trengs er jo en pumpe og 4 evt 5 ventiler elektriske(svindyrt) ,pneumatiske(overkommelig) eller manuelle.

Reversible pumper finnes kanskje også, men har aldri sett det med noe størrelse på.

Hvor store tanker er det snakk om?

Link to post
Reversible pumper finnes kanskje også, men har aldri sett det med noe størrelse på.

 

Pumper som brukes til bunkring i sjøen er reversible.

Pumper typisk 100-200 kubikk i timen.

Snur på sekundet.

Link to post
Pumper som brukes til bunkring i sjøen er reversible.

Pumper typisk 100-200 kubikk i timen.

Snur på sekundet.

Var jeg ikke klar over. Holder disse tett for trykk, så man slipper ventiler?

Link to post

M/S Malene, båten vår er rank, påvirkes lett av vind samt hvis flere personer stiller seg opp i èn side. Vi opplevde flere ganger sist sommer at vi lå nesten mer på skakke enn seilbåter dersom det blåste ganske så friskt. Dette vil jeg rette opp. Båten er ikke mer enn 5 meter bred, men relativt høy/lang.

 

Vi har 4 tanker tilsammen, drivstofftankene (2 stk) er på 1000 liter hver. De 2 ytterligere tanker vet jeg ikke kapasitet på, men er en del større enn dieseltankene.

 

Dieseltankene er plassert ut mot skrog fra såvidt under vannlinje og oppover. De andre tankene ligger under disse. Vanntankene akter er plassert i samme høyde (2000 liter).

 

Mulligan, for meg virker det som om du har kompetanse på dette også. Du skal ikke tilfeldigvis frekventere den Ibsenske by i nær fremtid ?

Link to post
Holder disse tett for trykk, så man slipper ventiler?

 

Har jeg ikke tenkt på. Sånne systemer er utstyrt med lukkeventiler i enden av slangen

 

 

frekventere den Ibsenske by i nær fremtid ?

 

Liten sjanse for det i den nærmeste fremtid. Bor i Langtvekkia p.t.

Nå har jeg jo sett båten din og vet hvordan den ser ut, men er det ikkeno igjen av det opprinnelige sytemet bortsett fra trimtankene? Venderen står jo der. Er pumpa fjernet?

Link to post

Dette er måten det bli gjort på større båter. Det blir da brukt en samlestokk på trykk og en på sug istedenfor 4 ventiler.

Bøygen ligger i vel hvor fort du mener det må gå.

Regner med at du har i bakhodet at du mister en del tankkapasitet.

 

Amatørskisseskisse.jpg

Link to post
Verrie har allerede trimtankene.

 

Klar over det, men den tanken man vil flytte væske til må det jo være ledig plass i.

Vil jo være slutt på å fylle helt opp. :smiley:

Vet ikke hvor Verrie holder hus, men slike opplegg blir montert i nye båter med litt størrelse.

Selve styringsenheten kan kjøpes ferdig alt etter hvor mange ventiler den skal betjene.

Det er kanskje El. tegninger Verrie er mest interresert i?

Edited by M/S Malene (see edit history)
Link to post

Slik jeg ser det er det minst to måter å løse deette på.

En omfattende, og en enkel til å begynne med.

 

Du kan ha en pumpe med elektrisk clutch på hovedmotoren og ett system av elektrisk styrte ventiler for transfer, fylling og tømming. Som MS Malene sier så er sånt utstyr å få kjøpt. Med et sånt system og den malmrøysa du har, kan du lett pumpe en kubikkmeter i minuttet. Du kan få båten til å vralte utover fjorden. Dyrt.

 

Men hvis du bare vil teste ut effektiviteten med de tankene du har, kan du montere ei diger lensepumpe i hver tank. Du pumper 250 liter i minuttet. Det vil si at du flytter en person hvert 30. sekund. Ikke særlig dyrt.

 

Du bør rigge til et system for drop for å bli kvitt ballasten.

Edited by Mulligan (see edit history)
Link to post

Ei 2 1/2" lensepumpe (600 l/min) til hvær tank eller ei pumpe med to treveis kuleventiler (da må du i kjelleren å styre ventilene) gjør kanskje jobben. Her kjøpte jeg en tilsvarende 2" pumpe http://www.nor-mek.com/

Klikk på Electro Magnetic Clutch Pumps

Men har du det så travelt med få båten trimmet da?

Link to post

Jeg er ombord og tar litt bilder av systemet mitt, som må sees på som delvis oppmontert. Deler manger, og håper at noen, deriblant Mulligan kan fylle ut tomrommene.

 

Først og fremst så har vi joysticken for trimming som er plassert ved styrhus, som ser slik ut :

 

bilder_overfoert_060309_001.jpg

 

Den neste uniten er "trimtank styrstick, dvs strømforsyning til joystikken på bildet over, samt kabler (er tatt bort) som sannsynligvis går til pumpe, den ser slik ut :

 

bilder_overfoert_060309_002.jpg

 

Deretter har vi Hydrof strømforsyner med bryter, som resulterer i "sukkerbit" kobling hvor restene er tatt bort. Denne ser slik ut :

 

bilder_overfoert_060309_003.jpg

 

Det neste nå, er en unit jeg er usikker på hva jeg skal gi navn til, men der er klistremerke på "C.V.POMP" (nederlandsk) med av/på bryter. Denne er heller ikke tilkoblet noe videre, er kun tilsluttet Hydrof på bildet ovenfor. Den ser slik ut :

 

bilder_overfoert_060309_004.jpg

 

Tankene er digre. I den ene enden så har jeg disse slangene, som er like på begge sider. Jeg antar det må være luftinger ? De ser slik ut :

 

bilder_overfoert_060309_008.jpg

 

Hvis jeg kan kalle dette luftinger, så må jeg legge til at disse også har stengeventiler, se her :

 

bilder_overfoert_060309_007.jpg

 

Ca 3 meter unna, i den andre enden av tankene så har jeg på den ene siden en slange som tydligvis er tatt av i den ene enden, mens den andre er forbundet med tanken, se her :

 

bilder_overfoert_060309_006.jpg

 

Og den løse enden ser da ut til å passe inn på tanken på andre siden, se her :

 

bilder_overfoert_060309_009.jpg

 

Da håper jeg på ytterligere innspill, som eksempelvis, hvor bør jeg plassere pumpen, Hydrof greia, hva mangler her/hva må skaffes, etc etc.

 

Og mens jeg har mange kloke hoder her i forumet, så har jeg tatt bilde av en annen sak jeg lurer på hva er. Noen som vet ? Ser her :

 

bilder_overfoert_060309_005.jpg

 

Takknemlig for alle inputs!!

Link to post

Det siste billedet er av en termostat :yesnod:

Tror kanskje en løsning med 2 lensepumper vil fungere.

ville koblet på de eksisterende sugerørene og gå inn på toppen eller sette tilbakeslagsventil på hvert rør.

En kontaktor på hver pumpe koblet til stikka og voila!

Jeg ville dog ha forsøkt å fylle bare den ene tanken med vann for å se effekten.

Litt usikker på hvor stor effekt du vil få på en så bred båt

Edited by M/S Malene (see edit history)
Link to post
Det siste billedet er av en termostat :yesnod:

 

Eg trur meir på at det er en presostat. Kansje den blei brukt til å stoppe pumpa automatisk når tankene var fulle? Kan du ta bilde av kva som er i enden av røret under denne boksa?

Den grøne store boksa med rød og grønn bryter ser ut til å vere av/på bryteren til pumpa, og at den står og går heile tida imens du bruker joysticken til å opne og lukke ventiler? Er der ikkje elektriske ventiler, eller kan du sjå kvar ledningene til "trimtank styrstick" har gått?

Edited by bellen (see edit history)
Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...