Verrie Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Jeg ønsker skisser/tegninger for stabiliseringstanker/slingretanker med dertilhørende utstyr fra styre-enhet, til pumper, inklusive relèer med videre. Jeg ønsker flere utgaver. Noen som har dette liggende/alternativt anelse hvor jeg kan hente ut dette ? For de av dere som har slingretanker, hvor store pumper har dere mellom styrbord/babord tanker ? Har dere magnetventiler stilt opp mot krengemåler eller styrer dere dette manuelt? Quote Link to post
Mulligan Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Jeg undres på om du har kommet i skade for å blande begrepene en smule. En stab/slingretank er ett passivt system. En tank som ligger på tvers av båten, gjerne så høyt oppe som mulig. Den har skvalpeskott og en mengde vann som er avstemt slik at vannet renner frem og tilbake i motfase med båtens rulling. Det du har er ett system av trimtanker. Altså vekt som kan flyttes for å holde båten på rett kjøl. Jeg har gått og tråkket på en båt utstyrt med sånt, men det var så enkelt som at to sidetanker for fuel kunne styres fra brua ved hjelp av ei reverserbar pumpe og en enkel vender. De eneste jeg vet om som har dette automatisk er isbrytere. De har et digert sytem for å bruke vann og pumper for å rugge båten for å bryte ned isen. Pumpa har lysåpning på over meteren så vidt jeg husker. Eller det kommet mye is på Sørlandet? Quote Link to post
Gunga Din Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 litt OT Jeg har vart ombord i isbrytare som har dette...krävs ganske rejäle pumper för o få båten i rullning.... sen får man komplettere med dyser i bordläggningen også, så att man får vann mellom skrogside o is !! dieselelektrisk drift på huvudmaskineriet så att man kan gå direkt mellom full fart fram til full bakk er oxo en fördel Quote S/Y Gunga Din Link to post
Brynjar Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Eller det kommet mye is på Sørlandet? Må vel være Hennig Olsen som har økt produksjonen isåfall Quote . . bmhe Link to post
Verrie Posted March 3, 2009 Author Share Posted March 3, 2009 Mulligan, takk for lærdom. Det er korrekt at jeg blander kortene. Slingretanker er def noe jeg ikke vil ha etter hva jeg ser..... Is har vi ikke. Den forsvant for en tid tilbake heldigvis. Men jeg har prøvd meg som isbryter tidligere i vinter. Morro. Men trenger neppe slikt system som du skriver om.............. (?) Jeg har tanker ombord som ikke er i bruk. Der har vært mulighet for å trimme tanker tidligere, men satt ut av funksjon. Denne vil jeg ha på plass igjen, men sliter med å finne kompetente folk til å ta å utforske mitt system, finne ut hva jeg trenger, samt iverksette. Du skulle vel ikke ha liggende skisse ? Quote Link to post
Frøken Fryd Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Man kan også sette på en ventil på returen på dieselen slik at man kan velge hvilken tank dieselen returnerer til. Quote Link to post
Mulligan Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Her er iallefall en egnet pumpe. Reversibel 24 V DC pumpe. Quote Link to post
Verrie Posted March 4, 2009 Author Share Posted March 4, 2009 Jeg ønsker kraftigere pumpe, for raskere forflytning av masse (tror jeg). Flere som har tips, forslag og eventuelt erfaringer å bidra med? Tegninger? Quote Link to post
M/S Malene Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Skjønner ikke helt hva dette skal brukes til? Har du planer om å montere noe som skal hjelpe mot slingring- glem det. Er det for å holde båten trimmet, så kommer det jo an på båten og tankenes størrelse. Det som trengs er jo en pumpe og 4 evt 5 ventiler elektriske(svindyrt) ,pneumatiske(overkommelig) eller manuelle. Reversible pumper finnes kanskje også, men har aldri sett det med noe størrelse på. Hvor store tanker er det snakk om? Quote Link to post
Mulligan Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Reversible pumper finnes kanskje også, men har aldri sett det med noe størrelse på. Pumper som brukes til bunkring i sjøen er reversible. Pumper typisk 100-200 kubikk i timen. Snur på sekundet. Quote Link to post
M/S Malene Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Pumper som brukes til bunkring i sjøen er reversible.Pumper typisk 100-200 kubikk i timen. Snur på sekundet. Var jeg ikke klar over. Holder disse tett for trykk, så man slipper ventiler? Quote Link to post
Verrie Posted March 4, 2009 Author Share Posted March 4, 2009 M/S Malene, båten vår er rank, påvirkes lett av vind samt hvis flere personer stiller seg opp i èn side. Vi opplevde flere ganger sist sommer at vi lå nesten mer på skakke enn seilbåter dersom det blåste ganske så friskt. Dette vil jeg rette opp. Båten er ikke mer enn 5 meter bred, men relativt høy/lang. Vi har 4 tanker tilsammen, drivstofftankene (2 stk) er på 1000 liter hver. De 2 ytterligere tanker vet jeg ikke kapasitet på, men er en del større enn dieseltankene. Dieseltankene er plassert ut mot skrog fra såvidt under vannlinje og oppover. De andre tankene ligger under disse. Vanntankene akter er plassert i samme høyde (2000 liter). Mulligan, for meg virker det som om du har kompetanse på dette også. Du skal ikke tilfeldigvis frekventere den Ibsenske by i nær fremtid ? Quote Link to post
Mulligan Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Holder disse tett for trykk, så man slipper ventiler? Har jeg ikke tenkt på. Sånne systemer er utstyrt med lukkeventiler i enden av slangen frekventere den Ibsenske by i nær fremtid ? Liten sjanse for det i den nærmeste fremtid. Bor i Langtvekkia p.t. Nå har jeg jo sett båten din og vet hvordan den ser ut, men er det ikkeno igjen av det opprinnelige sytemet bortsett fra trimtankene? Venderen står jo der. Er pumpa fjernet? Quote Link to post
Verrie Posted March 4, 2009 Author Share Posted March 4, 2009 Mulligan, etter hva tidligere eier forteller, ble pumpa tatt bort, ikke til å stole på. Holder på med å danne meg bilde av hva som egentlig er her.... Quote Link to post
Kaldfisk Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 (edited) Frank Mohn, Bergen, produserer slike. Vet alt om teknikker og installasjon. Men jeg tviler på om han produserer noe lite nok til ditt skip. http://www.framo.no/ Det er mulig du kan konstruere noe enkelt selv med: Et rør, en fjernstyrt butterfly, en liten sidepropell . . . . ? Edited March 4, 2009 by Kaldfisk (see edit history) Quote Mvh Kaldfisk Link to post
M/S Malene Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Dette er måten det bli gjort på større båter. Det blir da brukt en samlestokk på trykk og en på sug istedenfor 4 ventiler. Bøygen ligger i vel hvor fort du mener det må gå. Regner med at du har i bakhodet at du mister en del tankkapasitet. Amatørskisse Quote Link to post
Mulligan Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Verrie har allerede trimtankene. Quote Link to post
M/S Malene Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 (edited) Verrie har allerede trimtankene. Klar over det, men den tanken man vil flytte væske til må det jo være ledig plass i. Vil jo være slutt på å fylle helt opp. Vet ikke hvor Verrie holder hus, men slike opplegg blir montert i nye båter med litt størrelse. Selve styringsenheten kan kjøpes ferdig alt etter hvor mange ventiler den skal betjene. Det er kanskje El. tegninger Verrie er mest interresert i? Edited March 4, 2009 by M/S Malene (see edit history) Quote Link to post
Mulligan Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Jeg tror nok den godeste Verrie er ute etter litt brainstorming. Flest mulig ideer på bordet. Quote Link to post
Verrie Posted March 4, 2009 Author Share Posted March 4, 2009 ute etter litt brainstorming. Det har du absolutt helt rett i. Quote Link to post
Mulligan Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 (edited) Slik jeg ser det er det minst to måter å løse deette på. En omfattende, og en enkel til å begynne med. Du kan ha en pumpe med elektrisk clutch på hovedmotoren og ett system av elektrisk styrte ventiler for transfer, fylling og tømming. Som MS Malene sier så er sånt utstyr å få kjøpt. Med et sånt system og den malmrøysa du har, kan du lett pumpe en kubikkmeter i minuttet. Du kan få båten til å vralte utover fjorden. Dyrt. Men hvis du bare vil teste ut effektiviteten med de tankene du har, kan du montere ei diger lensepumpe i hver tank. Du pumper 250 liter i minuttet. Det vil si at du flytter en person hvert 30. sekund. Ikke særlig dyrt. Du bør rigge til et system for drop for å bli kvitt ballasten. Edited March 4, 2009 by Mulligan (see edit history) Quote Link to post
lnjk Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Ei 2 1/2" lensepumpe (600 l/min) til hvær tank eller ei pumpe med to treveis kuleventiler (da må du i kjelleren å styre ventilene) gjør kanskje jobben. Her kjøpte jeg en tilsvarende 2" pumpe http://www.nor-mek.com/ Klikk på Electro Magnetic Clutch Pumps Men har du det så travelt med få båten trimmet da? Quote Link to post
Verrie Posted March 5, 2009 Author Share Posted March 5, 2009 Jeg er ombord og tar litt bilder av systemet mitt, som må sees på som delvis oppmontert. Deler manger, og håper at noen, deriblant Mulligan kan fylle ut tomrommene. Først og fremst så har vi joysticken for trimming som er plassert ved styrhus, som ser slik ut : Den neste uniten er "trimtank styrstick, dvs strømforsyning til joystikken på bildet over, samt kabler (er tatt bort) som sannsynligvis går til pumpe, den ser slik ut : Deretter har vi Hydrof strømforsyner med bryter, som resulterer i "sukkerbit" kobling hvor restene er tatt bort. Denne ser slik ut : Det neste nå, er en unit jeg er usikker på hva jeg skal gi navn til, men der er klistremerke på "C.V.POMP" (nederlandsk) med av/på bryter. Denne er heller ikke tilkoblet noe videre, er kun tilsluttet Hydrof på bildet ovenfor. Den ser slik ut : Tankene er digre. I den ene enden så har jeg disse slangene, som er like på begge sider. Jeg antar det må være luftinger ? De ser slik ut : Hvis jeg kan kalle dette luftinger, så må jeg legge til at disse også har stengeventiler, se her : Ca 3 meter unna, i den andre enden av tankene så har jeg på den ene siden en slange som tydligvis er tatt av i den ene enden, mens den andre er forbundet med tanken, se her : Og den løse enden ser da ut til å passe inn på tanken på andre siden, se her : Da håper jeg på ytterligere innspill, som eksempelvis, hvor bør jeg plassere pumpen, Hydrof greia, hva mangler her/hva må skaffes, etc etc. Og mens jeg har mange kloke hoder her i forumet, så har jeg tatt bilde av en annen sak jeg lurer på hva er. Noen som vet ? Ser her : Takknemlig for alle inputs!! Quote Link to post
M/S Malene Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 (edited) Det siste billedet er av en termostat Tror kanskje en løsning med 2 lensepumper vil fungere. ville koblet på de eksisterende sugerørene og gå inn på toppen eller sette tilbakeslagsventil på hvert rør. En kontaktor på hver pumpe koblet til stikka og voila! Jeg ville dog ha forsøkt å fylle bare den ene tanken med vann for å se effekten. Litt usikker på hvor stor effekt du vil få på en så bred båt Edited March 5, 2009 by M/S Malene (see edit history) Quote Link to post
bellen Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 (edited) Det siste billedet er av en termostat Eg trur meir på at det er en presostat. Kansje den blei brukt til å stoppe pumpa automatisk når tankene var fulle? Kan du ta bilde av kva som er i enden av røret under denne boksa? Den grøne store boksa med rød og grønn bryter ser ut til å vere av/på bryteren til pumpa, og at den står og går heile tida imens du bruker joysticken til å opne og lukke ventiler? Er der ikkje elektriske ventiler, eller kan du sjå kvar ledningene til "trimtank styrstick" har gått? Edited March 5, 2009 by bellen (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.