Jump to content

VP Tamd 74 edc, reparatører i Vestfold?


Cam 44

Recommended Posts

Hallo der ute finnes det noen dyktige på rep og vedlikehold av 74P EDC 2000

Jeg bor i Vestfold og vil gjerne komme i kontakt med en repratør som har erfaring med denne motoren.

ERIK

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig rep og vedl av Tamd 74 edc . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'
Link to post
  • 4 months later...
  • 2 years later...

Bor ikke i Vestfold, desverre, men på regnfulle vestlandet... kanskje noen tips du kan ha nytte av

 

Feil-kodene til EDC finner du i instruksjonsboka, du kjenner sikkert allerede til at de gule indikator lampene blinker først et blink, så et nytt antall blink. Dette er koden du finner igjen i EDC feilkodeskjemaet, på mine TAMD73EDC motorer står de på side 95. De forteller hva feilen er, ofte må noe kalibreres, feks. hendlene. Dette er en enkel sak å utføre, men husk å bruk rett prosedyre, det er ulike type hendler, mekaniske, elektro-mekaniske og elektriske.Det er også en enkel sak å resette alarmer. Jeg har imidlertid hatt trøbbel med selve computeren på den ene motoren, (UCT uniten), fikk ingen feilkode opp, men BB motor kinnet bare i 2 sekunder før den ga seg.Det verste var at dette var en periodisk feil, som gjorde at vi til slutt ikke turde stole på båten. BB motor startet bare når den ville, (periodisk), og det er jo kjipt når båten ikke lar seg kjøre på en motor, men bare går i ring.. Ved å bytte over UCT unitene fra BB til STB motor, og vice versa, viste det seg at det var softwareèn i computeren som trøblet. Denne, (UCT modulen), er dyr, ca 23.000,-, men det kan være et forsøk å sende den inn via din nærmeste Volvo Penta forhandler, til Volvo Penta i Oslo. De kan re-programmere UCT uniten din med ny software, eller fastslå om den evt må byttes til ny. Penta i Bergen sier det hender av og til at disse ryker. Uansett, 23.000 er er vedrt pengene om man slipper ødelagt båtsesong. Bytte av UCT modul er en enkel sak, tar ca 15-20 minutter. OBS ! når en bytter til ny UCT unit "nuller" man samtidig ut timetallet på vedkommende motor. En bør derfor notere ned motortimetallet FØR en bytter UCT èn.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...