EiSvIn Startet 3.Mars.2009 Del på Facebook Startet 3.Mars.2009 Jeg vurderer å kjøpe en liten seiljolle til poden, og har vel egentlig kokt det ned til at det står mellom en Optimist eller en A-jolle. Har også så vidt sett på Laser Bug. Noen som har noen tanker om disse? Optimisten er jo en klassiker med stort miljø og mulighet for å kjøpe brukt, A-jolla virker vel som den mest allsidige båten i og med at den kan brukes som en slepejolle også; Bug er vel noe av det sammen bare rimeligere. Krav til båten er at den skal kunne seiles av far også, og at den kan fraktes på biltaket. Det virker det jo som om alle disse kan? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.Mars.2009 Del på Facebook Svart 3.Mars.2009 Krav til båten er at den skal kunne seiles av far også,.. Da synes jeg du skal se bort fra Optimistjolle med mindre du er veldig kort, slank og bøyelig! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
EiSvIn Svart 3.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2009 Skal vi se.. Kort ... mnei.. Slank ... mnei.. Bøyelig ... hmmnei.. Det blir i tilfelle en engangsgreie.. Optimist? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.Mars.2009 Del på Facebook Svart 3.Mars.2009 Har seilt Optimist i min barndom, lekt med det i min ungdom og prøvd det som voksen for å lære opp (egne) barn så jeg taler av litt egen erfaring. Har en To-kronan som er storesøster til En-kronan, eller A-jollen som den også kalles her, og det er jo mye mere båt enn en Optimist. Er kjemepfornøyd med min To-kronan morsom å seile, kvaliteten er bra, men ikke selv prøvd En-kronan/A-jollen, men ser fin ut synes jeg og er nok en båt som har kommet for å bli og som brukes i seilforeninger og til opplæring. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
finnarne Svart 3.Mars.2009 Del på Facebook Svart 3.Mars.2009 Optimistjollen egner seg relativt dårlig som noe annet en seiljolle, da spesielt for barn, eller for de som kan håndtere den. Selv har jeg ikke spesielt problemer med å bevege meg oppi en optimistjolle, selv om jeg er rundt 186cm og veier litt for mye (varierer etter sesong, og arbeidssituasjonen, men har verdt 90+ de siste 3 årene) Ajollen burde i utgangspunktet egne seg bedre som slepejolle, men egner seg dårlig som regattajolle, med mindre du bor et sted der de bevisst har valgt å satse på ajolle som regattabåt. Ajollen har heller ikke så god lasteevne (135kg under seil?), men det går greit å seile alene som voksen, evt sammen med en liten unge. Vet også at den har blitt brukt til nybegynnere som har vært for store til optimistjollen. Selv hadde jeg 110 speidere som fikk en lynleksjon på 2-3 timer i løpet av 6 økter i fjor sommer. Fungerte greit, selv om det blåste svak bris med kuling i kastene. Rullet bare seilet noen ganger rundt masten, så gikk det fint. Ajolla har litt feil slepefeste til å bli brukt som slepejolle, men det går det ann å rette på. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
dhjerp Svart 3.Mars.2009 Del på Facebook Svart 3.Mars.2009 Min første båt var den gamle A-jolla som i sin tid var identisk med optimist, bare med andre byggematerialer (finer vs glassfiber). Hmpf............snart 40 år siden. For en unge er det veldig bra å starte med en optimist, men skal far også oppi hadde jeg nok vurdert andre joller. Min far prøvde riktignok A-jolla men den er liten. Jeg seilte den fra jeg var 8 til rundt 13-14 da jeg gikk over til Laser og tror nok Optimisten også egner seg best for denne aldersgruppen. Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 3.Mars.2009 Del på Facebook Svart 3.Mars.2009 Det er veldig trangt for en voksen. Lite plass og det at ting skjer fort gjør det vanskelig å få plassert seg. Jeg ville også gått for noe større dersom voksne skal bruke jolla. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 3.Mars.2009 Del på Facebook Svart 3.Mars.2009 Du kan jo vurdere walker bay. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16551568 Veldig bra slepejolle ihvertfall. Jeg har en slik 8-foter med seil. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Seilaren Svart 3.Mars.2009 Del på Facebook Svart 3.Mars.2009 Hvis du skal lære barn å seie er optimisten den klart beste båten. Både Walker bay og disse Kronen båtene er etter mine erfaringer simple og vinglete. Men hvis far også vil seie er det litt værre i en optimist, men det går greit. Optimisten ergner seg veldig godt som slepejolle, bare husk å tape igjen kjølkassen så det ikkje spruter vann opp her. Men nå er det noen år siden jeg seilte Walker Bay og Kronen, og disse båtene tilhørte speidergrupper som behandlet utstyret røfft. Kan være at båtene er bedre enn hva jeg fikk intrykk av den gangen. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
avmønstret5 Svart 3.Mars.2009 Del på Facebook Svart 3.Mars.2009 Helt enig med Seilaren. Optimisten er en seriøs klassejolle som seiles over hele verden. Her seiles klubbmesterskap. dirstriktsmesterskap. NM og VM. Begge mine barn seilte Optimist - vi hadde faktisk en norsk verdesmester på slutten av 70-tallet (fra Bergen) et fabelaktig seilmiljø da - reiste rundt land og strand med Optimistjoller på biltaket. Egner seg mist like bra (eller dårlig) som A-jollen til slepejolle, de er jo nokså like i volum, men å seile for voksene, nei. Walker bay er noe løene greier, Kronen er vel litt mere solid men ikke altfor sprek å seile. Sitér dette innlegget Link to post
turk Svart 3.Mars.2009 Del på Facebook Svart 3.Mars.2009 Det er vanskelig å få pose og sekk. Optimistenten er en super nybegynnerbåt som barna raskt får mestringsfølelse i. Aktiv klasse er også et pluss. Båten er dog lite egnet for voksne med mindre en er temmelig masochistisk anlagt. Årets komiske høydepunkt da jeg drev med optimistjolleseiling var den årlige foreldreregattaen (Bergen på slutten av 70-tallet). 1 voksen + barn i båten er bare å glemme. Tror det er viktig å definere behovet nøye. Dersom hovedbruken av båten er med flere personer ombord, bør en nok gå for en båt med litt størrelse. En annen artig båt (spesielt for far) er laser. Mener å huske at den også ble laget i en M-utgave som er mindre rå enn standardversjonen. Sitér dette innlegget Hyttefolk i båt Link to post
EiSvIn Svart 3.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2009 Jeg har meldt poden på begynnerkurs A-jolle hos KNS, de har jo ikke begynnerkurs for Optimist lenger. Dette, samt noen artikler jeg har lest et eller annet sted gir jo inntrykk av at A-jolla begynner å bli mer populær enn Optimist. Men den er vel neppe særlig internasjonal av seg. Optimist: + miljø og regatta + tilgang til reservedeler + mulighet for å kjøpe brukt + lav vekt (35kg?) - dårlig plass til far - ro eller motor - ikke selvlensende A-jolle + miljø kommer(?) + kan brukes av far og mor + kan ro eller bruke motor + selvlensende + KNS-kurs - må kjøpes ny - tyngere (53 kg) Hmm... Man må ta seg en tur i tenkeboksen... - Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3.Mars.2009 Del på Facebook Svart 3.Mars.2009 Enig med dom som mener Optimist...... Optimisten er uten tveken den beste nybegynner båten for barn! en båt att läre seg i....og samtidigt en båt för dom förste regattorna..... den er enkel o billig.......skulle säga att den nesten bare har en masse plus skall man finne noe negativt; kan vare litt svårseglad for en voksen, har en tendens att bli baderedskap.... (men det går i fint o lungt väder o kajka runt litt själv) sen er den vel heller ikke det mest optimale o slepe! litt heftige Optimistfilmer..... (min förste båt, var en Optimist...S1338, "Gunga Din" stod det på navnskilten, tror jeg fikk den 1965.... ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Seilaren Svart 3.Mars.2009 Del på Facebook Svart 3.Mars.2009 Jeg har meldt poden på begynnerkurs A-jolle hos KNS, de har jo ikke begynnerkurs for Optimist lenger. Dette, samt noen artikler jeg har lest et eller annet sted gir jo inntrykk av at A-jolla begynner å bli mer populær enn Optimist. Det må være veldig lokalt i Oslo! Litt trist for seilingen sin del, da optimisten er en mye mer trygg å stabil nybegynnerbåt. Stavanger Seilforening starter opp to nybegynnerkurs i optimist etter påske. Etter sommerferien starter det opp enda er kurs. I skoleferien vil det være tre en ukers "sommerskole" fra 9. til 16 hver dag. (Fiks Ferdige Ferie) Vi pleier å "produsere" noen hunde optimistseilere i året her i byen... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
dhjerp Svart 4.Mars.2009 Del på Facebook Svart 4.Mars.2009 Vi pleier å "produsere" noen hunde optimistseilere i året her i byen... Jøss......*melder bikkja på kurs* Sorry. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Mars.2009 Del på Facebook Svart 4.Mars.2009 (redigert) begynnerkurs A-jolle hos KNS, de har jo ikke begynnerkurs for Optimist lenger. Føyer seg inn i rekken med gjennomkommersialisering. Etter de hemmelige LYS formlene som favoriserer europeisk massekonfeksjon. Her er altså den internasjonale Optimisten fjernet til fordel for en båt som selges av Aftenposten. En båt få kjenner til. Ikkeno er som en god konspirasjonsteori. Redigert 4.Mars.2009 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.Mars.2009 Del på Facebook Svart 4.Mars.2009 Man kan vel "bare" dra til Sverige og hente en? http://www.kronaboats.com/menu,2885,3224,page,3224.html Den to-kronan jeg har ble kjøpt i Sverige og tollet inn til Norge. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Xtian Svart 4.Mars.2009 Del på Facebook Svart 4.Mars.2009 (redigert) Jeg har meldt poden på begynnerkurs A-jolle hos KNS, de har jo ikke begynnerkurs for Optimist lenger. Nå har jo KNS alltid vært litt sære av seg, men dette hørtes litt rart ut, har du prøvd å melde poden på nybegynnerkurs i Optimist? Jeg fant tilbud om nybegynner kurs i optimist på siden Optimist - KNS, men den ligger under "treningstilbud", og ikke under "nybegynnere". Mulig nybegynnerkurset i Optimist er ment for de som vurderer en videre karriere som regattaseiler, mens kurset i A-Jolle er ment for de som bare vil lære å seile med tanke på senere tur- og rekreasjonsseiling. Christian 8-) Redigert 4.Mars.2009 av Xtian (see edit history) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
EiSvIn Svart 4.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2009 Hm, nei - jeg har ikke sett det der. Så rart at det ikke lå under nybegynnerkurs. Men nå er han påmeldt A-jollekurs, og det er strengt tatt den båten som begynner å peke seg ut som den som dekker alles behov best. Poden er ingen konkurransemann (ennå i hvert fall), så det store regattabehovet er ikke der. Skulle han falle for seiling, så kan han vel få prøve seg på på andre båter etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 4.Mars.2009 Del på Facebook Svart 4.Mars.2009 Min første båt var den gamle A-jolla som i sin tid var identisk med optimist, bare med andre byggematerialer (finer vs glassfiber). Alle optimister var byggde i plywood fra begynnelsen, tror plastoptimisten kom i begynnelsen av 70-talet seglade först som egen klass....men blev sen godkännd av IODA...så att alla kunde segla i samma klass! min första treoptimist hade EPS (cellplast) under masttoften + litt vid centerbordet.... (förövrigt byggd av Henriksen Jollevaerft i Vejle.....tror den kostade ca 300 DKK, 1965 !) sen kom regler som sa hur stor bärkraft båten skulle ha vannfylld tror det var 50 kg (det er så mange år sedan så jeg husker ikke exakt ) sen kom reglerna som sa att cellplasten får ikke ligge sentrert kring centerbordet uten skall ligga utmed siderne i fören samt i aktern sen ökades bärkraften til 90kg.......og senare igjen blev desse uppblåsbare 'puter' godkjennt litt fritt fra'hukommelsen' her er en bild på en av de förste optimisterna i Skandinavien....den står på ett Jolle-museum(på Valdemars Slott) utenfor Svendborg i Danmark dette er en av de förste Optimisterna som blev byggd i Europa Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
La Digue Svart 4.Mars.2009 Del på Facebook Svart 4.Mars.2009 Tenk mer på hvordan båten skal brukes. Hvis det er snakk om seiling inne i Oslo, så ta kontakt med en seilforening slik at dere blir del av et miljø. Da velger man selvsagt den båttypen som benyttes akkurat der. Hvis det bare er snakk om å ha med en jolle for å ha litt moro når man ligger stille på båtferie, så er vel slepe-egenskapene, håndtering/vekt etc viktigere. Da er det mange å velge mellom: Optimist, RS, nye A-jolla etc. Noe som er veldig hyggelig, er hvis det er plass til to i båten. --- Forøvrig er det ikke riktig at de første A-jollene ble laget i finer. De ble laget i trefiberplater (Huntonitt) - et helt forferdelig materiale å lage båt av. Men billig! Det ble solgt tegninger slik at man kunne lage den selv. Optimisten ble opprinnelig laget i kryssfiner som både er lettere, sterkere og mer vannfast. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
dhjerp Svart 4.Mars.2009 Del på Facebook Svart 4.Mars.2009 Alle optimister var byggde i plywood fra begynnelsen, tror plastoptimisten kom i begynnelsen av 70-taletseglade först som egen klass....men blev sen godkännd av IODA...så att alla kunde segla i samma klass! Kan nok være hukommelsen min som svikter innimellom. Jeg kjøpte (fikk) A-jolla i -70 når jeg var 8 år og vi var en gjeng som seilte denne da. En av de jeg seilte med hadde derimot Optimist som jeg er overbevist om var av plast. Forøvrig er det ikke riktig at de første A-jollene ble laget i finer. De ble laget i trefiberplater (Huntonitt) - et helt forferdelig materiale å lage båt av. Men billig! Det ble solgt tegninger slik at man kunne lage den selv. Optimisten ble opprinnelig laget i kryssfiner som både er lettere, sterkere og mer vannfast. Igjen, mulig jeg tok feil her, men det første året jeg hadde A-jolle byttet vi alle platene på denne og da benyttet vi ihvertfall kryssfiner. Ble veldig elegant med orange utvendig og signalgul innvendig. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 4.Mars.2009 Del på Facebook Svart 4.Mars.2009 Optimisten var en proff regattajolle og det var mange fabrikanter som falt igjennom for de unge seilernes kritiske blikk. Det handlet ofte om ørsmå delaljer, men som ble sett på som avgjørende i regatta. På slutten av 70-tallet var det en dansk fabrikant som var i vinden og faktisk enerådende i regatta. Jeg huskte ungene pusset ned den blanke bunnen med litt grovt vannslipepapir - skrog skulle ha litt ruglete "haiskinnshud" - en teori som faktisk har noe for også i dag. Riggen skulle helst være av en type al. som bruktes i flyindustrien. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 4.Mars.2009 Del på Facebook Svart 4.Mars.2009 På slutten av 70-tallet var det en dansk fabrikant som var i vinden og faktisk enerådende i regatta. Winner kansje ?? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 4.Mars.2009 Del på Facebook Svart 4.Mars.2009 Seiling på høyt nivå. Legg merke til hvordan båten skyter fart på lensen når han får løftet baugen og riktig "slagside". De ljuger litt også. Båtene bygges i Girona i Spania. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.