Jump to content

Optimist vs (nye) A-jolla

EiSvIn

Recommended Posts

Optimisten ergner seg veldig godt som slepejolle, bare husk å tape igjen kjølkassen så det ikkje spruter vann opp her.

Enig i at optimisten er helt ok å slepe.

En enda mer elegant løsning for kjølkassa er å stappe ned en liten sykkelslange og blåse den opp med sykkelpumpe. Blir helt tett og kan brukes igjen og igjen. :flag:

Ja, ikke sant ? Ikke min idé, dessverre, men jeg bringer den altså gjerne videre !

For øvrig er jeg blandt dem som synes optimisten er helt perfekt til far-barn eller mor-barn seiling. Riktignok er jeg ikke av de største i landet, men barnas far er nesten 190...

Jeg har aldri opplevd at det blir trangt. Det verste er egentlig at man får så innmari tresmak i baken av å sitte rett ned på plastbunnen. Vi løste det med å skjære til to store biter av liggeunderlag som vi kledte bunnen av jolla med. Som bonus isolerte det også helt fint mot kaldt vann !

Redigert av Seilersnobben (see edit history)
Noe som er veldig hyggelig, er hvis det er plass til to i båten.

Optimistjolla er da ikke så liten

div_vinter_09_0291.jpg

to voksne og tre barn går jo fint.

Jeg brukte en optimist som slepejolle da ungene var små. Forsterket akterspeilet med en liten finerplate for å kunne ha en liten Evirude 2,5 hk på, gikk helt fint. Felte ned åregaffelfeste i rekka for å kunne ro og laget en tofte over kjølkassen - litt i forkant av denne som tjente to til ting: Som rotofte, og med en listebit presset ned i kjølkassen for å tette denne samtidig som toften ble låst fast.

I høyere fart slingret jolla endel bak, så jeg skrudde og limte på to korte kjøllister parallelt på den bakre 1/3 av bunnen. Da fultge jolla som ei bikkje - selv i 30 knop.

Disse forandringene gjorde jo jolla ulovlig som regattabåt, men det ble den da heller ikke brukt som.

mvh tuffff

Her er min første optimistjolle. Tror den er fra tidlig 70 tallet om ikke enda eldre.

optimist.jpg

Husker jeg hatet den båten av prinsipp i starten etter at far hadde kjøpt den. Vi hadde motorbåt, og jeg ville aldeles ikke seile. Men uten å inrømme det i starten syntes jeg det var skikkelig gøy, og jeg begynte på seilskolen til Stavanger Seilforening.

Etter noen år solgte jeg denne gule optimisten til en kar på Stord som skulle lære barna sine å seile. Håper båten ble mye brukt, og fremdeles er i bruk. Jeg brukte mye tid på å pusse den opp.

Så kjøpte den en 1982 modell Winner optimist som het Knøsk. Importert fra Danmark i 92 tror jeg. Den var ulakkert og så tynn i skroget at jeg kunne se gjennom den. Den var så lett at det var limet inn ekstra ballast i den for å kunne bruke den i regatta! Jeg finner ikke noen bilder av den... :sad: Så gammle skrog som har blikt brukt til trening og regatta i over 20 år trenger en del stell. Gammle skader og reperasjonen som løsner, og må gjøres på nytt. Brukte mye tid på å støpe og fikse på den. En gang fikk jeg et hull i skroget i baugen etter et sammenstøt i en juleregatta (Det var ikke min feil... :lol: ). Båten måtte være fikset og klar til nyttårsregattaen, og i romjulen skulle vi reise bort. Derfor måtte vi ta optimisten inn i gangen hjemme og støpe innendørs lille julaften. Når gjestene kom julaften luktet det stert av polyester i hele huset :lol: Ekstra smak på ribben det året... :crazy:

Det var en god båt, og vant alle regattaer i den! Var ikke lett å selge den, og dum som jeg var lot jeg den gå til en som skulle ha hyttebåt på sørlandet :cryin: Skulle heller ventet til en som skulle seile regatta ville kjøpe den.

Dersom noen ser en ulakkert Winneroptimist med røde bokstaver "Knøsk" på begge skrogsider, så hyl ut!

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

• 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...